اخبار

روز تاسیس، جشنی نوپا در عربستان پساوهابیت

روز تاسیس، جشنی نوپا در عربستان پساوهابیت

 

 

 

حکومت سعودی اخیرا 22 فوریه هر سال را به عنوان "روز تاسیس پادشاهی سعودی" تعطیل اعلام کرده و از مردم خواسته این روز را جشن بگیرند. پس از تضعیف وهابیت در عربستان که در آن دوره جشن ها محدود به اعیاد اسلامی بودند و حتی جشن روز تولد پیامبر اکرم صلی الله و علیه و آله و سلم نیز بدعت خوانده می شد و ممنوع بود، سال گذشته (2022) ملک سلمان پادشاه سعودی با صدور فرمانی دستور داد روز 22 فوریه هر سال به عنوان روز تاسیس اولین پادشاهی سعودی در سال 1727 جشن گرفته شود.

اولین حکومت سعودی سه قرن پیش در سال 1727 به دست محمد بن سعود و با حمایت بی دریغ و بسیار تاثیرگذار محمد بن عبدالوهاب تاسیس شد. پایتخت این حکومت نه ریاض بلکه درعیه زادگاه خاندان سعودی بود. این حکومت با وجود اینکه از نظر وسعت از حکومت فعلی سعودی گسترده تر بود و بخش هایی از عراق، شام و یمن فعلی را شامل می شد 91 سال بیشتر دوام نیاورد و با حمله پاشای مصر به نیابت از سلطان عثمانی، حکومت اول سعودی نابود شد و درعیه پایتخت آن به تصرف نیروهای مصری درآمد.

در سال 1824 ترکی بن عبدالله بن محمد بن سعود و اینبار نیز با همراهی نوادگان محمد بن عبدالوهاب دومین حکومت سعودی در قلمرویی بسیار محدودتر از قلمرو فعلی تاسیس کرد که بیشتر به امارت نجد معروف بود. در این حکومت بود که ریاض به عنوان پایتخت انتخاب شد. اما اختلافات و جنگ قدرت میان شاهزادگان به جنگ‌های داخلی انجامید و سرانجام با حمله امیر حائل از خاندان آل رشید طومار این حکومت نیز در سال 1891 و پس از 67 سال در هم پیچیده شد.

در سال 1902 عبدالعزیز بن عبدالرحمن الفیصل آل سعود اولین هسته حکومت سوم سعودی را با تصرف مجدد ریاض بنا نهاد و با کمک وهابی‌های خونریزی که به نام "اخوان التوحید" شناخته می شوند با تصرف مناطق احسا و حائل و حجاز در سالیان بعد، پادشاهی فعلی سعودی را در سال 1932 تاسیس کرد که این حکومت با وجود گذشت 91 سال هنوز پابرجاست!

 

 

۶ اسفند ۱۴۰۱ ۱۱:۱۷