اخبار

«نظامی گنجوی» متعلق به ایران است/ دندان طمع سارقان مفاخر ملی باید کشیده شود.

«نظامی گنجوی» متعلق به ایران است/ دندان طمع سارقان مفاخر ملی باید کشیده شود.
استاد برجسته ادبیات در شهرکرد ضمن نکوهش سرقت شاخص های فرهنگی ایران توسط کشورهای دیگر، گفت: در سال های اخیر جمهوری آذربایجان برای مصادره حکیم نظامی گنجوی و معرفی آن به عنوان یک شاعر ترک تلاش های فراوانی کرده است.

به گزارش روابط عمومی اداره‌ کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان چهارمحال و بختیاری، محمد حکیمآذر در هشتمین جلسه شورای فرهنگ عمومی چهارمحال و بختیاری در روز چهارشنبه 26 بهمن ماه 1401 گفت: «نظامی گنجوی» یکی از موحّدترین و حکیمترین شاعران است.

این استاد برجسته ادبیات با اشاره به اینکه نظامی گنجوی اندیشه، تفکر و حکمت ایرانی را بهوسیله شعر به نسلهای بعدی منتقل کرده است،بیان کرد: امروزه تبلیغات زیادی بهویژه در فضای مجازی برای جیرهخوار نشان دادن شعرا انجام میشود.

حکیمآذر ادامه داد: شاعران بزرگی همچون فردوسی، نظامی، سعدی و مولانا که ناقلان حکمت و اندیشه ایرانی هستند، زندگی خود را تنها از طریق گرفتن صله و پاداش نمیگذراندند.

وی با بیان اینکه در طول تاریخ ایرانیها به طور خاص و شرقیها به طور عام حکمت، اندیشه، دانش و فلسفه را در قالب شعر منتقل میکردند، اظهار داشت: با دقت در شعر ایرانی میتوان به رگههای بسیار عمیق و خواندنی از حکمت، اندیشه، توحید، انسانیت، خردمندی و خردورزی در آن پی برد.

این فرهیخته ادبیات استان مطرح کرد: این تصور که شاعران ما جیرهخوار بوده و از طریق شعر زندگیشان را میگذراندند، حداقل در خصوص بزرگان و مفاخر ما کاملا اشتباه است.

حکیمآذر با اشاره به اینکه نظامی گنجوی از طریق کشاورزی زندگیاش را میگذراند، افزود: اگرچه حاکمان به او همیشه توجه داشتند و از وی تمنای سرودن منظومه میکردند، اما نظامی انسانی نبود که در برابر آنها سر فرود آورد و خود را مانند برخی شاعرنماها بفروشد.

وی با اشاره به اینکه نظامی گنجوی در سال ۵۴۰ هجری قمری در گنجه که اکنون در جمهوری آذربایجان قرار دارد متولد شد، اظهار کرد: این شاعر ۵ منظومه بزرگ به زبان فارسی دارد که به ۵ گنج معروف است.

این استاد ادبیات با بیان اینکه مخزنالاسرار مستقلاً داستان نیست و در این منظومه داستان در حکمت گنجانده شده است، گفت: در منظومههای دیگر نظامی، داستان برای بیان اندیشهها، حکمت، تاریخ، عواطف و احساسات ایرانیان به کار گرفته شده است.

حکیمآذر اظهار داشت: نظامی شاعری است که بیشترین مقلد را دارد، بهگونهای که پس از درگذشت او تاکنون ۱۱۴ شاعر از حکیم نظامی تقلید کردهاند.

وی بیان داشت: نظامی بیش از آن که تمایلات عاطفی و عرفانی داشته باشد، تمایلات حکمتآمیز دارد و به همین دلیل او را حکیم میدانند.

این فرهیخته ادبیات استان با اشاره به اینکه مهمترین معراجنامهها و مناجات‌‌نامههای زبان فارسی را حکیم نظامی نوشته است، افزود: مناجات برخاسته از یک دل پاک و ضمیر روشن است، ضمیری که تیره و آلوده بوده و به ثقل دنیا متصل باشد نمیتواند مناجاتهایی به این روشنی و زلالی بسراید.

حکیمآذر با اشاره به اینکه ترکیه شاعر و عارف بزرگ ایرانی مولانا را مصادره و بهعنوان یک شاعر ترک به دنیا معرفی کردهاست، گفت: در سالهای اخیر جمهوری آذربایجان نیز برای مصادره حکیم نظامی و معرفی آن بهعنوان یک شاعر ترک تلاشهای فراوانی کرده است.

 

وی آغاز این اتفاق را از آوریل ۱۹۳۶ دانست و اضافه کرد: استالین رهبر اتحاد جماهیر شوروی سابق با سخنرانی در جمع شاعران و نویسندگان آذربایجان در جهت دلجویی و جلب توجه آنان، نظامی را یک شاعر ترکزبان معرفی کرد و پیشنهاد انتشار آثار وی را داد.

حکیمآذر مطرح کرد: از آن جایی که نظامی مورد توجه شاعران نسلهای بعد از خود بوده است، برخی شاعران حتی نام خود را نیز «نظامی» نهادند.

وی توضیح داد: محققان آذربایجانی، دستنوشتههای شاعری به نام نظامی را یافتند که متعلق به عصر حکیم نظامی نبوده و مربوط به صدههای اخیر است و آن دیوان ترکی را به نظامی گنجوی نسبت دادهاند.

این استاد ادبیات ضمن نکوهش سرقت شاخصهای فرهنگی ایران توسط کشورهای دیگر، اظهار داشت: با توجه به آثار و منظومههای معروف نظامی و ۱۱۴ شاعری که مقلد او بودند، کسی نمیتواند منکر شود که نظامی گنجوی یک شاعر فارسی زبان است.

حکیمآذر با اشاره به اینکه امروزه در مدارس و دانشگاههای جمهوری آذربایجان، نظامی گنجوی یک شاعر ترک معرفی میشود، بیان کرد: برخی کشورها به دلیل ضعف هویت فرهنگی و فقدان مشخصههای فرهنگی، نیازمند ساخت چنین اسطورههایی برای خود هستند.

وی مطرح کرد: دلایل مذکور منجر شد تا همه کسانی که زبان فارسی را یکی از محورهای فرهنگی اتحاد کشورهای فارسیزبان میدانند، در جهت تثبیت روز بزرگداشت نظامی اقدامات ویژهتری انجام دهند.

این فرهیخته ادبیات استان با اشاره به اینکه هرساله برای پاسداشت این شاعر بزرگ ایرانی برنامهها و همایشهایی برگزار میشود، گفت: امیدواریم با تلاش در این مسیر، حقیقت آشکار شود و بتوانیم نظامی گنجوی و دیگر شاعران ایرانی را به درستی به جهان معرفی کنیم.

۱ اسفند ۱۴۰۱ ۰۸:۴۹
https://chb.farhang.gov.ir/fa/news/678048/%d9%86%d8%b8%d8%a7%d9%85%db%8c-%da%af%d9%86%d8%ac%d9%88%db%8c-%d9%85%d8%aa%d8%b9%d9%84%d9%82-%d8%a8%d9%87-%d8%a7%db%8c%d8%b1%d8%a7%d9%86-%d8%a7%d8%b3%d8%aa-%d8%af%d9%86%d8%af%d8%a7%d9%86-%d8%b7%d9%85%d8%b9-%d8%b3%d8%a7%d8%b1%d9%82%d8%a7%d9%86-%d9%85%d9%81%d8%a7%d8%ae%d8%b1-%d9%85%d9%84%db%8c-%d8%a8%d8%a7%db%8c%d8%af-%da%a9%d8%b4%db%8c%d8%af%d9%87-%d8%b4%d9%88%d8%af |