اخبار

تبیین نقشه مهندسی فرهنگی در شورای فرهنگ عمومی شهرستان فردوس خراسان جنوبی

تبیین نقشه مهندسی فرهنگی در شورای فرهنگ عمومی شهرستان فردوس خراسان جنوبی
با حضور علی فرخنده، دبیر شورای فرهنگ عمومی استان، پنجمین جلسه شورای فرهنگ عمومی شهرستان فردوس پیرامون تشریح و تبیین نقشه مهندسی فرهنگی استان تشکیل شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی، صبح امروز، چهارشنبه 26 بهمن ماه 1401 دبیر شورای فرهنگ عمومی خراسان جنوبی در طی سفر های شهرستانی با محوریت شورای فرهنگ عمومی استان در خصوص دستورالعمل های این شورا برای شهرستان فردوس، گفت: از وظایف شورای فرهنگ عمومی این است که نقاط ضعف فرهنگی و هنجار شکنی ها را رصد کند و ما موظفیم تا با برنامه‌ریزی این مشکلات را ساماندهی کرده و از بروز اتفاقات هنجارشکنانه فرهنگی جلوگیری کنیم.

وی گفت: ۱۱ شاخص برای عملکرد شورای فرهنگ عمومی مشخص گردیده و به شهرستان‌ها ابلاغ شده که ملاک سنجش اقدامات این شورا خواهد بود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی در این نشست افزود:  از زمان فعال شدن شورای فرهنگ عمومی استان، تاکنون اتفاقات مثبت و رو به جلوی خوبی در زمینه‌های ساختاری شورا رخ داده است که برگزاری نشست‌های تخصصی دستگاه‌های فرهنگی و کارگروه‌های تخصصی در راستای انجام اقدامات حوزه مد و لباس و هماهنگی با دستگاه ها در راستای برگزاری جشنواره ها و رویداد های فرهنگی از جمله خروجی‌های شورای فرهنگ عمومی استان در چند ماه اخیر نیز می باشد.

وی با بیان اینکه بحث عفاف بر سه محور شامل گفتمان اقناعی و جریان‌سازی، فراهم کردن دسترسی آسان مردم و اقدامات سلبی استوار است افزود: فعالیت‌های مربوط به عفاف و حجاب با کلیدواژه "زیست عفیفانه" کلید خورده و در این راستا بازارچه محصولات عفاف و حجاب در شهرستان‌های استان راه‌اندازی شد و تفاهم نامه های خوبی با برخی نهاد ها همچون بنیاد علوی منعقد گردید.

فرخنده با اشاره به اینکه این شورا شأنی مستقل از اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی دارد، افزود: تجهیز و ساماندهی دبیرخانه و بهره‌مندی از اعتبارات استان از نیازمندی های جدی این شورا است و نباید با دید واحد با دستگاه های اجرایی همچون اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مورد توجه قرار گیرد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی با بیان اینکه کار فرهنگی باید تشکیلاتی شود گفت: نیاز است این اقدامات تشکیلاتی باشد و از ظرفیت مردمی استفاده شود.

وی افزود: تبیین نقشه مهندسی فرهنگی کشور که برگرفته از مبانی اسلامی است که از موضوعات اولین جلسه شورای فرهنگ عمومی استان بعد از وقفه ای دو ساله در برگزاری این نشست ها بود و توجه به هویت انقلابی اسلامی، ایرانی از جمله مهمترین مولفه های نقشه مهندسی فرهنگی کشور است.

وی ادامه داد: همچنین اساس ایجاد تحول در فرهنگ و ارشاد اسلامی مشتمل بر جبهه سازی، توانمندسازی، هوشمند سازی و سودمند سازی فرهنگی می باشد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی خاطرنشان کرد: از جمله مهمترین تکالیفی که به عهده ادارات فرهنگی می باشد توجه به سند نقشه مهندسی فرهنگی کشور برای پیش برد مبانی فرهنگی نظام در گام دوم انقلاب است.

۲۷ بهمن ۱۴۰۱ ۰۸:۲۶