اخبار

معاون مطالعات و امور استان‌های شورای فرهنگ عمومی کشور:

اثربخشی شورای فرهنگ عمومی متضمن تشخیص اولویت‌های اصلی استان است

اثربخشی شورای فرهنگ عمومی متضمن تشخیص اولویت‌های اصلی استان است
آقابابا، گفت: برای اثربخشی شورای فرهنگ عمومی ابتدا باید اولویت‌های اصلی استان تشخیص داده شود و به تصویب شورای فرهنگ عمومی استان برسد.

علی آقابابا، امروز چهارشنبه (۲۸ دی) در جلسه شورای فرهنگ عمومی خوزستان، با بیان اینکه هر جامعه‌ای نیازهایی دارد و برای برطرف کردن آن نهادهایی را ایجاد می‌کند، اظهار کرد: بنابراین هر نهادی که در جامعه ایجاد شده برای طرف کردن یک نیاز است و و شورای فرهنگ عمومی نیز به همین منظور تشکیل شده است.

 

معاون مطالعات و امور استان‌های شورای فرهنگ عمومی کشور، صیانت از فرهنگ بومی و اعتلای فرهنگی عمومی را از سیاست‌ها و وظایف شورای فرهنگ عمومی دانست و افزود: بریا این دو وظیفه قاعدتا اقتدارهایی نیاز است که شامل اقتدار علمی، قدرت مالی و اجرایی می‌شود و در شورای فرهنگ عمومی تعبیه شده است.

 

وی اضافه کرد: شورای فرهنگ عمومی می‌تواند آئین‌نامه خود را تصویب کند و هر استان می‌تواند به فراخور شرایط آئین‌نامه اخلی و ضمانت اجرایی آن را تعبیه کند؛ مصوباتی که به تصویب شورای فرهنگ عمومی می‌رسد و طبr آئین‌نامه ابلاغ می‌شود چه نوع ضمانتی می‌تواند داشته باشد و در صورتی که مصوبه‌ای اجرایی نشد چگونه می‌توان به آن رسیدگی کرد.

 

آقابابا، تصریح کرد: تجربه نشان داده، موضوعاتی که در صحن شورا بتواند به سه سؤال پاسخ دهد با کمک دبیرخانه و اعضای علمی شورا به نتایج بهتری خواهد رسید؛ این سه سوال شامل موضوع، چرایی و بررسی و چگونگی است، ولی متاسفانه در اکثر جلسات با طرح موضوع اول، بدون پاسخ به سوال دوم و چرایی آن، سؤال سوم بررسی می‌شود و اینگونه است که مصوبات قابلیت اجرایی شدن ندارند و نتیجه نمی‌دهند.

 

وی ابراز کرد: فرهنگ در تعریف شورای عالی انقلاب فرهنگی در نفشه مهندسی فرهنگی کشور عبارت است از ارزش‌ها، باورها، هنجارها، نمادها و رفتارهایی که در سطح جامعه عمومیت دارد و در یک تاثیر متقابل با حوزه‌های اقتصاد، اجتماع و سیاست است؛ بنابراین تمام عرصه‌هایی که با آن مواجه هستیم، یک مورد فرهنگ عمومی دارد؛ بنابراین باید دیدگاه حوزه فرهنگ عمومی قابل پرداخت باشد.

 

معاون مطالعات و امور استان‌های شورای فرهنگ عمومی کشور، بیان کرد: نکته مهمی که مطرح می‌شود، این است که اثربخشی مصوبات شورای فرهنگ عمومی چیست؟ در شرح وظایف شورای فرهنگ عمومی طرح مصرف کالاهای فرهنگی، طرح امکانات فرهنگی و طرح پیمایش ارزش‌ها و نگرش ایرانیان است.


وی اذعان کرد: برای اثربخشی شورای فرهنگ عمومی ابتدا باید اولویت‌های اصلی استان تشخیص داده شود و به تصویب شورای فرهنگ عمومی استان برسد و پس از تصویب در اختیار شورای برنامه‌ریزی استان قرار گیرد و این شورا مسئولیت تدوین برنامه‌های مرتبط با آن را عهده‌دار خواهد شد.

 

آقابابا، یاد آور شد: وقتی پنج اولویت مشخص شد، آنگاه با مراجعه به نقشه فرهنگی کشور، اقدامات ملی متناظر با اولویت‌ها استخراج می‌شود و بر اساس آن اولویت‌های ملی برنامه‌های استان تدوین می‌شود؛ تمام فعالیت‌های بزرگ فرهنگی در سند نقشه مهندسی فرهنگی جمع می‌شود.

۲۸ دی ۱۴۰۱ ۲۲:۴۵
دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی استان خوزستان |