اخبار

قائم مقام و دبیر ستاد فرهنگ عمومی کشور:

شورای فرهنگ عمومی باید یک اتفاق نظر راجع به مسائل اصلی و راه‌حل‌های کارآمد آن داشته باشد

شورای فرهنگ عمومی باید یک اتفاق نظر راجع به مسائل اصلی و راه‌حل‌های کارآمد آن داشته باشد
حاجیلویی، با تاکید بر اینکه شورای فرهنگ عمومی باید یک اتفاق نظر راجع به مسائل اصلی و راه‌حل‌های کارآمد آن داشته باشد، گفت: مسائل مختلف بعد از طرح در شورای فرهنگ عمومی باید مطالبه‌گری و در شورای برنامه‌ریزی استان نهایی و تامین اعتبار شود.

 محمود حاجیلویی، امروز چهارشنبه (۲۸ دی) در جلسه شورای فرهنگ عمومی خوزستان، نقشه مهندسی فرهنگی را بهترین سند فرهنگی در کشور دانست و اظهار کرد: این سند محصول یک کار اطلاعاتی عمیق با همراهی نخبگان و خبرگان فرهنگی دهه ۸۰ و ۹۰ است.

 

قائم مقام و دبیر ستاد فرهنگی اجتماعی  دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی ، با بیان اینکه یکی از مشکلات ما در ایران این است که سندها جدی گرفته نمی‌شوند، افزود: مساله همه ما اثرگذاری و تغییر فرهنگ و تعالی آن است اما این تغییر باید مبتنی بر یک نقشه باشد، لذا قائل به سند هستیم تا بتوانیم مسیر اجرا را طی کنیم.

 

وی اضافه کرد: ستاد هماهگی و راهبری نقشه مهندسی فرهنگی کشور تمهیداتی برای اجرا دارند، از جمله این تمهیدات تدوین برش‌های استانی نقشه مهندسی فرهنگی است؛ ما به دنبال اجرای نقشه هستیم، این سند یک سند عالی است و در مقام ارائه قواعد کلی راهبردهای ملی و اقدامات ملی انجام می‌شود.

 

حاجیلویی، با اشاره به اینکه ۱۳ راهبرد کلان داریم و ذیل هر راهبرد، راهبردهای ملی و اقدامات ملی قرار دارد، تصریح کرد: این‌ها اگر منجر به اقدام عملیاتی شود، مسیر اجرا را طی می‌کند، برش‌های استانی مجرای این راه هستند.

 

وی ابراز کرد: وقتی نقشه مهندسی فرهنگی را بر اساس اقتضائات یک شهر، ظرفیت‌های یک شهر و مسائلی که در شهر وجود دارد، تدوین کنیم، این برش استانی است  که مساله محور بوده و مبتنی بر مساله‌های اساسی فرهنگی و اجتماعی یک بوم طرح‌ریزی می‌شود.

 

قائم مقام و دبیر ستاد فرهنگی اجتماعی  دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی کشور، با بیان اینکه وقتی می‌گوئیم مساله محور به این معنی است که به شدت هدفمند است، وقتی مجموعه ظرفیت‌هایی که در یک کشور و استان و یک مجموعه جغرافیایی وجود دارد را متمرکز کنیم، برای این است که یک مساله را رفع کنیم.

 

وی اذعان کرد: امروز نگاه ما این است که در استان با مشارکت دستگاه‌ها و مجموعه‌های مردمی، مسائل واقعی فرهنگی استان را شناسایی و راه‌حل‌هایی را برای آن طراحی کرده و همه ظرفیت‌ها را برای حل مسائل بسیج کنیم؛ این می‌شود برش استانی.

 

حاجیلویی، با طرح این سوال که آیا مسائلی که در نظر قرار می‌دهیم، اتفاق می‌افتد و آیا منشأ اثر قرار می‌گیرد، عنوان کرد: درست است که نگاه ما بر این بوده که در شورای فرهنگ عمومی مجموعه دستگاه‌های اصلی فرهنگی و غیرفرهنگی مؤثر در فرهنگ دور هم جمع می‌شوند ولی به نظر می‌رسد که همه این تمهیدات نتوانسته شورای فرهنگ عمومی را که باسابقه‌ترین شورای فرهنگی است را آن‌طور که انتظار داریم فعال کند.

 

وی با تاکید بر اینکه شورای فرهنگ عمومی باید یک اتفاق نظر راجع به مسائل اصلی و راه‌حل‌های کارآمد آن داشته باشد، یاد آور شد: وقتی مسائلی که پیش می‌آید را بررسی می‌کنید، باید مورد مطالبه‌گری قشرهای مختلف قرار بگیرد؛ همچنین مصوبات شورای فرهنگ عمومی باید از مسیر استاندار در شورای برنامه‌ریزی استان، طرح و پس از نهایی شدن تامین اعتبار شود.
 

۲۸ دی ۱۴۰۱ ۲۱:۰۰
دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی استان خوزستان |