اخبار

بررسی موضوع تعیین روز "محصول ها" در کارگروه علمی مشورتی شورای فرهنگ عمومی استان سمنان

بررسی موضوع تعیین روز "محصول ها" در کارگروه علمی مشورتی شورای فرهنگ عمومی استان سمنان
کارگروه علمی مشورتی شورای فرهنگ عمومی استان سمنان به بررسی موضوع احیای سنت ها و بازآفرینی آیین های یوممی با محوریت "روز محصول ها" پرداخت.

به گزارش روابط عمومی دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی استان سمنان،این نشست به ریاست مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان و با شرکت سایر اعضا در سالن جلسات اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی این استان برگزار شد.

فرشید فلاح در این نشست گفت: بر اساس نامه شورای فرهنگ عمومی کشور، در استانها مطابق با محصول مطرح هر استان روزی به نام "روز محصول" با هدف نشاط آفرینی و برگزاری آیین های ویژه بومی و محلی تعیین و اعلام خواهد شد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان با بیان اینکه در این خصوص تقویمی در کشور طراحی و ارائه می شود اظهار داشت: ارتقای مشارکت مردمی، افزایش نشاط اجتماعی و احیای سنت ها و آیین های محلی از جمله اهداف این اقدام است.

فلاح با اشاره به میوه ها و محصولات مطرح در استان سمنان گفت: بر اساس این محصولات می توان برای هر شهرستان روزی را تعیین و معرفی کرد و یا برای کل استان یک محصول را انتخاب و اعلام کرد و این بستگی به نظرات و دیدگاههای اعضای این کارگروه دارد.

مدیر باغبانی جهاد کشاورزی استان سمنان نیز که در این نشست حضور داشت به بیان ظرفیت های تولیدات باغبانی این استان پرداخت و از پسته دامغان، انگور و زردآلوی شاهرود، انجیر آرادان، گردوی شهمیرزاد و انار گرمسار به عنوان محصولات مطرح باغبانی این استان نام برد.

مهدی قرائیان، پسته را از محصولات مهم باغبانی در استان سمنان برشمرد و ادامه داد: قریب 9 درصد پسته کشور در این استان تولید می شود و از 70 هزار هکتار سطح باغات 27 هزار هکتار آن به پسته اختصاص دارد و 10 هزار میلیارد تومان حجم گردش اقتصادی پسته در استان سمنان است.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان گفت: تاکنون 9 جشنواره شامل سه جشنواره ملی پسته در دامغان برگزار شده است.

سایر اعضای کارگروه علمی مشورتی شورای فرهنگ عمومی استان سمنان در این نشست به طرح دیدگاهها و نظرات خود در این خصوص پرداختند و در پایان مصوب شد روزی به عنوان "روز میوه های بهشتی" شامل انار، انگور، زیتون و انجیر به شورای فرهنگ عمومی کشور برای استان سمنان معرفی شود.

۲۹ آذر ۱۴۰۱ ۱۴:۲۷
روابط عمومی دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی استان سمنان |