اخبار

تخدیر تحلیلی «گسست نسلی» / حجت الاسلام والمسلمین سید علی موسوی

تخدیر تحلیلی «گسست نسلی» / حجت الاسلام والمسلمین سید علی موسوی
گسل هویتی و نسلی تعابیری به شدت اغراق آمیز است.
🔹ما از ابتدای انقلاب قشر انقلابی داشتیم که نسل حزب اللهی فرزندان همان نسل اند. قشر مذهبی داریم که نسل بعدی مذهبی را همانها پروراندند. هرچند از همان قدیم گاهی بچه حاجی، با لات های محل همنشین میشد و جاده خاکی میزد. مگر فرزندان ائمه نشدند. این تمحیص الهی است. اما قاعده عالم همین بازتولید هر قشر در نسل بعدی است.
🔹ما از ابتدای انقلاب «قشر کمتر مذهبی» داشته ایم. قشری که حاضر بود با بدبختی نوار ویدئویی تهیه کند و بعداً هم همینها ماهواره استفاده کردند و بچه های همینها هم الان ادامه دهنده زیست والدینشان اند و چون جوان اند مثل دوران جوانی والدینشان کمتر محافظه کار
🔹مشکل اصلی انقلاب الان برخی مسوولین به ظاهر انقلابی اند که کوس رسواییشان را فقط زن و فرزندشان نمی‌زنند بلکه خودشان نیز جاده عوض کرده اند.
🔹طبعا وظیفه ما اولا تبدیل قشر مذهبی به حزب اللهی ثانیا تبدیل قشر کمتر مذهبی به مذهبی است. کوتاهی های ما بسیار است اما توفیقاتمان بیشتر بوده است.
2️⃣ مبنای تحلیل نسل X و Y و Z تبدیل ویدئو به ماهواره به شبکه های اجتماعی است. این تحلیل به وضوح اغراق آمیز است. چرا که مک لوهان دهکده جهانی را قبل ظهور اینترنت مطرح کرد و انقلاب اسلامی نیز در جزیره امن دهکده جهانی محقق شد.
🔹در تاثیر گذاری بیشتر شبکه های اجتماعی نسبت به نسل قبل فناوری های ارتباطی و مولتی مدیا بحثی نیست بحث در ادعای اغراق آمیز «گسست نسلی » است.
🔹معمولا این دست تحلیل ها «تخدیر» ی است و باعث «وادادگی». وقتی این نسل گسسته است، باید با این تصویر اغراق آمیز گسسته، «همراه» و «همدل» شوی و با وضعیت او «کنار بیایی» به امید اینکه روزی بتوانی روی او اثر بگذاری.
🔹این تحلیل های به اصطلاح «هشدار آمیز» آنقدر تکراری و کسل کننده و مخدر شده که دیگر رمق و امیدی برای «امکان تغییر» در مومنین به آن باقی نمی گذارد.
🔹از همان دهه ۶۰ با همین توجیهات ویدئو آزاد شد با اینکه قشر اندکی درگیر ویدئو بود اما بعد آن ویدئو وارد خانه قشر وسیعی شد، سپس موسسات وابسته به نظام آخرین ورژن فیلم های هالیوود را با سانسور لایت و زیرنویس تقدیم جامعه کردند که روز به روز برای جذب مشتری در مقابل تکثیر فیلم های غیرمجاز، از میزان سانسور کاسته شد.
🔹حکایت آزاد شدن ماهواره نیز چنین چیزی بود و داستان مقاومت ها در مقابل شبکه ملی اطلاعات نیز همان قصه تکراری است. تحلیل شکاف نسلی و عدم ساده انگاری فضای مجازی باعث شده حتی نه در حد خود آمریکا و یا چین ، که در حد آمریکا نیز روی DNS هیچ فکر اساسی نشود و کوچکترین محدودیت حاکمیتی، با تیر ساده انگاری حکمرانی فضای مجازی، بایکوت میشود.
🔹ترس القایی این دست تحلیل ها در «از دست دادن نسل جوان»، عقلانیت و خویشتنداری را از ما ربود و شدیم همرنگ جامعه جهانی! اگر قرار بود ما هم جوانان مان را زیر چکمه های دیکتاتوری هالیوود و ماهواره و اینترنت رها کنیم و همرنگ جامعه جهانی شویم ، دیگر چه داعیه انقلاب.
🔹ریشه تخدیر آن ایام پذیرش تحلیل «گسست هویتی نسل جوان» توسط فعالین انقلابی و مسوولین فرهنگی کشور بود.اگر تاریخ تحولات دهه ۷۰ هنر انقلاب نگاشته شود ، خواهیم دید همین تحلیل باعث چرخش هنرمندان انقلاب از تخاطب با «قشر انقلابی» به تخاطب مرکزی با «قشر غیر مذهبی معارض» رسید.لذا شهید آوینی به حاتمی کیا هشدار داد: ای بلبل عاشق جز برای «شقایق»ها مخوان.
۲۸ آبان ۱۴۰۱ ۲۱:۵۰