اخبار

رونمایی از چهار عنوان کتاب به مناسبت سی امین دوره هفته کتاب کردستان

رونمایی از چهار عنوان کتاب به مناسبت سی امین دوره هفته کتاب کردستان
در ویژه برنامه تجلیل از کتابداران و نویسندگان استان کردستان از چهار عنوان کتاب رونمایی شد

به گزارش دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی استان کردستان، صبح امروز(۲۶ آبان‌ماه) به مناسبت سی اُمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران و با حضور حجت الاسلام پورذهبی نماینده ولی فقیه در استان کردستان و فلاحی سرپرست معاونت فرهنگی و رسانه ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کردستان و تعدادی از مدیران کل دستگاه های اجرایی عرصه فرهنگ و جمعی از کتابداران و نویسندگان از چهار عنوان کتاب تحت عنوان «پرشنگی به تین له قورئانی پیروز» سروده جمیل رشیدی(ملول) به زبان کُردی و «ارتباطات در کردستان» نوشته مصطفی الله ویسیان رونمایی و «انتخاب برتر» و «چگونه فرزندانی خوشبخت تربیت کنیم» نوشته سامان محمدی رونمایی شد.

کتاب «پرشنگی به تین له قورئانی پیروز» سروده جمیل رشیدی(ملقب به ملول) به زبان کُردی، دو جزء از جزءهای سی و بیست و نهم قرآن کریم را به نظم در آورده است و کتاب ارتباطات در کردستان نوشته مصطفی الله ویسیان ضمن اشاره به تاریخچه ارتباطات در کردستان، آمار و اطلاعاتی قدیمی در خصوص اولین خطوط واگذار شده در شبکه تلفن ثابت در شهرستان های استان کردستان را در اختیار خوانندگان قرار می دهد.

این مراسم که به همت نهادکتابخانه های عمومی استان کردستان برگزار شد علاوه بر تجلیل و قدردانی از نویسندگان، کتابداران و کتابخوانان نمونه استان و اعضای فعال کتابخانه های عمومی سراسر استان، از نویسندگانی که در این مراسم از کتاب های آنها رونمایی شد با اهدای لوح تقدیر و هدیه نقدی تجلیل و قدردانی شد.

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان: کتابخانه‌های عمومی کردستان پایگاه های فرهنگی و اجتماعی به شمار می‌روند

 محمد مخدومی نیز در این مراسم، ضمن تبریک هفته کتاب و کتابخوانی اظهار کرد: بزرگترین خیانتی که شبکه‌های معاند انجام می‌دهند دو دستگی بین اقوام و مذاهب است اما مهمترین خیانت شبکه‌های فارسی زبان تصویر غیرواقعی از  کشور ما است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان کردستان افزود: ایران با وجود مشکلات اقتصادی هنوز جای بهتری در منطقه برای زندگی کردن است و وضعیت مدنی کشور ایران، بنیادگرایی، احترام به اقوام و اقلیت‌ها، درهم تنیدگی بین ترک و کُرد و فارس در ایران بهتر از سایر کشورهاست.

وی بیان کرد: براساس بررسی‌هایی که در سالیان اخیر انجام شده در حوزه کتاب و کتابخوانی، کشور ما رتبه برتر را به لحاظ کتابخانه و نشر کتاب بین کشورهای اسلامی دارد.

مخدومی اضافه کرد: مقوله کتاب و کتابخوانی در کشور ما محجور واقع شده چون خودمان به کم‌فهمی و نخواندن کتاب دامن می‌زنیم لذا تلاش کردیم فضای کتابخانه به فضایی جالب و جذاب تبدیل شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر در کتابخانه‌های مرکزی مشهد، یزد و سنندج چهل نوع خدمت ارائه می‌شود که منطبق با استانداردهای جهانی است، اعلام کرد: خواندن و مطالعه بعنوان مسئله اصلی کشور مطرح است و باید مسئله کتاب به مسئله اصلی کشور تبدیل شود.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان کردستان یادآور شد: آمارها نشان میدهد در حوزه ناشنوایان و نابینایان اتفاقات مبارکی افتاده و به کتابخانه بعنوان باشگاه فرهنگی می‌نگریم و امروز کتابخانه‌ها پایگاههای فرهنگی و اجتماعی هستند.

وی تصریح کرد: در کنار مقوله کتاب برنامه‌های متنوعی در هفته کتاب و کتابخوانی تدارک دیدیم که برگزاری مراسم رونمایی کتاب، برگزاری مسابقات کتابخوانی و اجرای برنامه‌های بخش کودک از جمله این برنامه‌هاست.

مخدومی با اشاره به اینکه سه هزار برنامه در ۹۰ کتابخانه اجرا شده است، گفت: اجرای این برنامه‌ها بیانگر اجرای اقدامات ارزشمندی در راستای ترویج کتاب و کتابخوانی بوده است.

وی در پایان خواستار ورود خیرین استان به مقوله کتاب شد و افزود: نیاز است از خیرین دعوت شود به بدنه کتابخانه بیایند و به مقوله توسعه کنابخانه و ترویج کتابخوانی کمک کنند تا شاهد جامعه کتابخوانی باشیم.

۲۸ آبان ۱۴۰۱ ۰۸:۳۹
دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی کردستان |