اخبار

هزار میلیارد تومان برای اجرای برش‌های استانی نقشه مهندسی فرهنگ اختصاص یافت

هزار میلیارد تومان برای اجرای برش‌های استانی نقشه مهندسی فرهنگ اختصاص یافت
نماینده شورای عالی انقلاب فرهنگی: یک هزار میلیارد تومان اعتبار برای نقشه مهندسی فرهنگی کشور ویژه ۱۲ استان با موافقت معاون اول رییس‌جمهور اختصاص یافته که رقم بالایی است

 محمدرضا باقری روز چهارشنبه در نشست کارگاهی تدوین شناسنامه برنامه های برش استانی نقشه مهندسی فرهنگی کشور در مشهد که با حضور نمایندگان دستگاه های متولی چهار استان گلستان، هرمزگان، خراسان رضوی و سیستان و بلوچستان برگزار شد، افزود: رقم اختصاص یافته برای نقشه مهندسی فرهنگی با توجه به هزینه های مورد نیاز کشور و جذب آن برای فرهنگ با مرارتهای بسیار همراه بوده است، جاری شدن این بودجه در استانها نیازمند طی مراحل و تخصیص آن نیازمند راه های ویژه است.

وی اظهار کرد: یکی از اشکالات در حوزه فرهنگ وجود سندهای متعدد استانی و دستورالعمل هایی است که به نوعی مجریان را دچار سردرگمی می کند، یکی از نقاط ضعف سیاستهای قبلی این بود که سندی تدوین و ابلاغ می شد اما چگونگی اجرا و جزئیات آن گفته نمی شد، این موضوع باعث ایجاد سلیقه های گوناگون در اجرا یا عدم اجرای آن می شود.

باقری بیان کرد: در حوزه فرهنگی، سند اولیه ای که دربر گیرنده همه اسناد آن حوزه باشد تا قبل از تدوین نقشه مهندسی فرهنگی کشور وجود نداشت، این موضوع در سال ۱۳۹۹ با تصویب آیین نامه مربوطه عملا اتفاق افتاد و رونمایی های کامل آن انجام گرفت. 

معاون دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی کشور نیز در این نشست گفت: در تعیین برشهای استانی نقشه مهندسی فرهنگی کشور، در مرحله نخست ۱۲ استان به عنوان نمونه انتخاب شدند که انتخاب این استانها براساس انگیزه خوب آنان در این بخش، همدلی مدیران در سطح استان و داشتن اطلاعات لازم و مکفی برای این منظور انجام گرفته است.

علی آقابابا اظهار داشت: بعد از استخراج برشهای استانی، امکان تحقق برخی از اعتبارات در سطح استان وجود ندارد و باید دستورالعملی تدوین شود تا نحوه تخصیص این اعتبارات برای برنامه های فرهنگی آن استان را مشخص کند، کارگروهی که امروز تشکیل شده، تلاش برای اندیشیدن تمهیدی است تا بتوان دستورالعمل مزبور را شناسنامه دار کرد تا اعتبارات مورد نیاز برنامه های فرهنگی برش استانی نقشه مهندسی فرهنگی کشور در قالبهای شناسنامه دار مشخص شود.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: پس از اینکه آیین نامه برش استانی نقشه مهندسی فرهنگی کشور به استانها ابلاغ شد، این مساله در کارگروه امور اجتماعی و سپس در شورای برنامه ریزی و توسعه استان بررسی و سپس نیاز دستگاه ها در این خصوص مشخص شد.

رضا جمشیدی با بیان اینکه کل بودجه استانی دستگاه های اجرایی ۳.۵ درصد از کل بودجه جاری کشور است، افزود: دستگاه های اجرایی که موضوعات فرهنگی را دنبال می کنند، اعتبارات محدودی دارند، عمده فعالیتهای فرهنگی در استان نیز توسط دستگاه هایی انجام می شده که بودجه از محل اعتبارات ملی داشته اند.

به گفته وی، لازمه اجرایی شدن نقشه مهندسی فرهنگی کشور، در نظر گرفتن الزامات اصلی و نحوه تخصیص اعتبارات این بخش است.

 سرپرست دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی خراسان رضوی نیز گفت: برش استانی نقشه مهندسی فرهنگی کشور در این استان پیشنهاد ۱۳۶ برنامه فرهنگی است که برای اجرای آن ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای ۶ ماهه دوم امسال پیش بینی شده است.

افشین تحفه گر افزود: اجرای برخی از این برنامه های فرهنگی در خراسان رضوی  آغاز شده که امید است اعتبارات مزبور هر چه سریعتر اختصاص یابد.

گفتنی است آیین‌نامه تدوین و اجرای برش‌های استانی نقشه مهندسی فرهنگی کشور در پنجمین جلسه کمیسیون تخصصی ستاد هماهنگی نقشه مهندسی فرهنگی کشور به ریاست "سعیدرضا عاملی" دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در تاریخ اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۹ تصویب شد.

۲۶ آبان ۱۴۰۱ ۰۶:۵۲
آزاده آزادنیا- دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی خراسان رضوی |