اخبار

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور:

ضرورت حمایت دستگاه‌ها از نقشه مهندسی فرهنگی/ محدودیتی برای تشکیل کانون گفت‌وگوهای فرهنگی در استان‌ها وجود ندارد

ضرورت حمایت دستگاه‌ها از نقشه مهندسی فرهنگی/ محدودیتی برای تشکیل کانون گفت‌وگوهای فرهنگی در استان‌ها وجود ندارد
امامی، سند مهندسی فرهنگی رافرصتی برای جذب امکانات به حوزه فرهنگ، خانواده، مدرسه ومسجد دانست وگفت: درخوزستان همه دستگاه‌های دولتی وعمومی باید با متمرکزکردن مسئولیت اجتماعی خود نقشه استانی این سند را حمایت کنند تا محرومیت فرهنگی دراین استان باقی نماند.

سید مجید امامی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از استان خوزستان، با اشاره تدوین نقشه مهندسی فرهنگی درکشور اظهار کرد: نقشه مهندسی فرهنگی در 12 استان با نقاط قوت و ضعف تدوین شد و با رفع نقاط ضعف در دوره جدید در سایر استان‌ها بر اساس کلیات سند مهندسی فرهنگی کشور تنظیم می‌شود.

 

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور افزود: این سند فرصت بسیار خوبی برای ریل‌گذاری حرکت تحول‌آفرین در استان و جلب و جذب توجهات و امکانات ملی و استانی به حوزه فرهنگ، خانواده، مدرسه و مسجد است.

 

وی اضافه کرد: در استان خوزستان این سند با محوریت تمرکز بر فرهنگ دفاع مقدس، فرهنگ اقوام و تنوع فرهنگی به خصوص عرب‌ها و بختیاری‌ها و توجه به فرصت دفاع مقدس و اینکه قدمگاه شهدا و ایثارگران انقلاب اسلامی بوده و تاریخ تمدن باستانی این استان از قبل از اسلام تاکنون آماده می‌شود.

 

امامی تصریح کرد: این سند برای رفع آسیب‌ها، نواقص و بزرگترین ضعف فرهنگی این استان در یک بازه پنج ساله تدبیر می‌شود و همه دستگاه‌ها، بخش مردمی و عمومی و شرکت‌های اقتصادی و به خصوص حوزه نفت، نیشکر و پتروشیمی باید با متمرکز کردن مسئولیت اجتماعی خود آن را حمایت کنند.

 

وی ابراز کرد: البته مساله مسئولیت اجتماعی در قانون بودجه سال 1401 برای اولین بار رسما مورد تاکید قرار گرفته و همه شرکت‌های دولتی می‌توانند و مجاز هستند که طبق آئین‌نامه‌ای که در هیئت دولت تنظیم شده و محوریت آن در اجرا با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است، یک درصد از اعتبارات اجرایی خود را صرف حوزه فرهنگ کنند.

 

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور با بیان اینکه با این اوصاف در استان‌هایی مثل خوزستان اگر قانون درست اجرا شود کسی نباید از فقدان اعتبارات در حوزه فرهنگ، هنر، رسانه و دین صحبت کند ادامه داد: مشکل جایی است که شرکت‌های دولتی، مسئولیت اخلاقی و وجدان فرهنگی خود را ابراز نکنند البته ما خوشبین هستیم در دولت جدید این اتفاق بیفتد.

 

وی از شرکت‌های دولتی، شبه‌دولتی و عمومی خواست همانطور که در این جامعه و فرهنگ بالنده شدند، خود را خادم فرهنگ و جامعه بدانند و اذعان کرد: اگر 80 درصد نفت ایران از استان خوزستان است، این استان حق دارد که هیچ محرومیت فرهنگی در آن باقی نماند.

 

امامی همچنین در خصوص تشکیل کانون ملی گفت‌وگوهای فرهنگی عنوان کرد: این کانون فرصتی برای گفت‌وگو، مباحثه، نشست‌های تخصصی، پرسشگری، مطالبه و پاسخگویی در حوزه‌های فرهنگی اجتماعی استان است که افراد و خانواده‌ها با فراغ بال بیشتری می‌توانند در آن ورود کرده و حتی نسبت به یک اثر هنری، رسانه‌ای، سینمایی یا یک تصمیم فرهنگی یا یک قانون فرهنگی اجتماعی نقد و مخالفت و موافقت کنند.

 

وی بیان کرد: شیوه‌نامه‌ای در دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی آماده و به دبیرخانه‌های شورای فرهنگ عمومی استان‌های مختلف ارسال شده و استان‌هایی که این ظرفیت را داشته باشند می‌توانند این کانون را در استان و شهرهای مختلف خود تشکیل دهند و هیچ محدودیتی برای کانون‌های گفت‌وگوی فرهنگی نیست.

 

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور خاطر نشان کرد: مهم این است که هر هفته در مورد دستور کار یا موضوع گفت‌وگویی که ارائه می‌شود، رویدادهای گفت‌وگو محور و فضاهای عمومی تشکیل دهند یا در مورد موضوعاتی که خودشان پیشنهاد می‌دهند بحث و گفت‌وگو داشته باشند.

 

وی یاد آور شد: به عنوان مثال ما در خوزستان می‌خواهیم در خصوص کارآمدی و ناکارآمدی مدارس یا شبکه‌ استانی سیمای خوزستان یا رابطه بین فرهنگ و هویت عربی و فرهنگ ایرانی یا حجاب صحبت کنیم و سوال و بحث داریم که این کانون‌ها فرصت خوبی برای بیان این موارد و مطالب است.

 

۱۶ آبان ۱۴۰۱ ۱۸:۵۷