اخبار

۳ روزاُستان به تقویم رسمی کشور اضافه شد/ ایجاد تقویم اصناف

۳ روزاُستان به تقویم رسمی کشور اضافه شد/ ایجاد تقویم اصناف
دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور با اشاره به ایجاد تقویم اصناف در راستای هویت‌یابی و تقویت تعامل اصناف با جامعه گفت: روزاستان‌های چهارمحال و بختیاری، مازندران و اصفهان به تقویم رسمی کشور اضافه شد.

به گزارش روابط عمومی دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی کشور به نقل از ایرنا، سیدمجید امامی روز شنبه (۱۴ آبان) در نشست خبری به مناسبت روز فرهنگ عمومی اظهارداشت: شورای فرهنگ عمومی در بیش از ۴۰۰ شهرستان کشور با حضور نمایندگان مردم بخش دولتی و عمومی به عنوان پارلمانی برای اندیشیدن درباره مسایل فرهنگی ایران و چالش‌ها تشکیل شده است، در این شورا تحول در روش‌ها و رویکردهای نظام فرهنگی کشور را برای افزایش کارامدی و ارتقای اجراپذیری برنامه‌های فرهنگی، رسانه‌ای، آموزشی و تربیتی در کشور مبنا قرار دادیم.

وی گفت: تحول و تغییر به سمت کارامدی مبتنی بر مولفه‌های هویتی ملی ایرانیان یعنی ایران، اسلام، تشیع و انقلاب اسلامی مهمترین رویکرد نظام فرهنگی کشور در دوره جدید است. در طول یک سال گذشته، جلسات شورای فرهنگ عمومی در استان‌ها ۳۰ درصد و جلسات شهرستان‌ها ۱۰ درصد افزایش داشته است اما به لحاظ محتوا غیر از پیگیری مسائل اصلی کشور، مرکز رصد فرهنگی کشور توسعه و محور قرار گرفته است که از مصوبات جدی شورای عالی انقلاب فرهنگی است، البته در این حوزه به دلیل مسائل و مشکلات مالی با سرعت کمتری پیش رفتیم.

امامی افزود: قرارگاه‌های زیست عفیفانه، صنایع فرهنگی و نشاط اجتماعی مبنای برنامه‌ریزی، عملیاتی و کاربردی شورای فرهنگ عمومی قرار گرفته است، به عنوان مثال در قرارگاه نشاط اجتماعی بیش از ۳۰ درصد نهادهای فرهنگی در صدد برنامه‌های جامع و مشترک هستند که اجراهای برنامه‌هایی به مناسبت حضور تیم ملی فوتبال در جام جهانی ۲۰۲۲ قطر نیز در این قرارگاه در دستور کار قرار گرفته است.

دبیر شورای فرهنگ عمومی، ساماندهی فرهنگی اجتماعی سواحل شمالی و جنوبی کشور  و توسعه برنامه‌های جذاب و متنوع و شادی‌آفرین در این سواحل با همکاری وزارت کشور را از دیگر برنامه‌های این شورا طی یک سال اخیر عنوان کرد.

وی با اشاره به راه‌اندازی کانون‌های ملی گفت و گوهای فرهنگی در اصفهان و قم اظهارداشت: گفت و گو را یک جریان اجتماعی و یک مسیر حل مسئله در کشور می‌دانیم که یکی از ایمن‌ترین، جذاب‌ترین و بهترین مسیرها برای حل مسائل فرهنگ کشور است، حوزه عمومی، فرهنگ عمومی و گفت و گوی عمومی به هم وابسته هستند و مشکل از جایی آغاز می‌شود که این سه را از هم جدا کنیم.

امامی درباره قرارگاه صنایع فرهنگی گفت: با همکاری نهادهای فرهنگی، حوزه سبک زندگی اولویت جدی کشور است، ما از فقدان ابتکار عمل خانواده‌ها و متولیان در حوزه سبک زندگی رنج می‌بریم، محصولات فرهنگی دیگران در لباس، خوراک، در زبان، گویش‌ها و مصرف رسانه‌ای سبک زندگی ما را مشخص می‌کند، با توصیه سبک زندگی اصلاح نمی‌شود بلکه از مسیر توسعه صنایع و خدمات و تولیدات فرهنگی اصلاح می‌شود و باید فرایندهای اجتماعی شده را در این عرصه طراحی کرد.

دبیر شورای فرهنگ عمومی افزود: بیش از ۳۰ سازمان و نهاد، به زیست بوم صنایع فرهنگی ایران پیوسته است و در حوزه پوشاک، کتاب نوجوان و سینما به جای تولید تک اثر باید در حوزه بازارپردازی، اگر یک اثر برای کودکان مورد اقبال قرار گرفت باید صنایع وابسته به آن هم شکل بگیرد. لایحه فعالیت‌های فرهنگ‌بنیان به موازات تولید دانش بنیان تقدیم دولت شده است و با کمک دولت می‌توان به صنایع فرهنگی ایران در کنار تولید دانش بنیان شخصیت داد.

وی با اشاره به اینکه ورزش، محیط‌زیست و اصناف مورد توجه شورای فرهنگ عمومی قرار گرفته است، اظهارداشت: همچنین نظام فرهنگی کشور در صدد حمایت از کارگروه ملی نوجوان با محوریت وزارت آموزش و پرورش و ۱۰ نهاد دیگر در حوزه نوجوانان، جامعه‌شناسان و روان‌شناسان است، این طرح در  شورای فرهنگ عمومی تصویب شده و قرار است برای تصویب به عنوان کارگروه به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارایه شود. مساله نوجوانی، مساله ملی است، ما به کودک تامل کردیم و در حوزه نوجوان تنها به گذران اوقات فراغت این گروه سنی در تابستان فکر کردیم، کارگروه ملی نوجوان در تلاش برای بررسی نیازها و حل مسائل و مشکلات این گروه سنی است.

امامی گفت: همچنین کارگروه قبلی اسباب‌بازی به شورای راهبردی بازی تغییر پیدا کرده است و در این زمینه علاوه بر بازی‌های تجسمی، بازی‌های رایانه‌ای، بازی‌های میزی، حرکتی و محیطی، ساماندهی، راهبری و توسعه خواهند پیدا کرد.

مسئول کارگروه مد و لباس همچنین با اشاره به اقدامات این کارگروه طی یک سال اخیر بیان کرد: طراحی، تولید و توزیع و نظارت بر مد و لباس اقدامات قابل توجهی در کنار بُعد حمایتی انجام شده است، در رویداد «فردخت» ۱۳۰ طرح مانتو ارایه شد، تعرفه واردات چادر مشکلی کاهش پیدا کرده است تا تولید ملی خودش را به حد استاندارد و نیاز متقاضیان برساند.

وی با اشاره به راه‌اندازی گنجینه مد و لباس در تهران و چابهار افزود: اواخر بهمن ۱۴۰۱ جشنواره مد و لباس فجر با تغییر رویکرد برگزار خواهد شد و ویژندها، در این جشنواره جایگاه ویژه پیدا کردند. 

اضافه شدن ۳ روزاستان به تقویم رسمی کشور

امامی با اشاره به مصوبات جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی در تقویم کشور اظهارداشت: ما به دنبال اضافه کردن یک تقویم در کنار تقویم رسمی کشور با عنوان تقویم اصناف کشور هستیم، یک تقویمی که بتواند روز اتصال و روز بیان مسئولیت اجتماعی آنها باشد، اصناف نمایانگر حوزه عمومی و فرهنگ عمومی است و تقویم اصناف می‌تواند ضمن هویت‌یابی، تعامل اصناف را با جامعه تقویت کند، به دلیل اینکه این همه صنف در تقویم عمومی نمی‌توانند جایگاه خوبی داشته باشند، به دنبال ایجاد و توسعه تقویم اصناف کشور هستیم.

وی گفت: در طول یک سال گذشته تقویم رسمی کشور مورد پالایش قرار گرفته و مواردی به آن افزوده شده که اضافه شدن روزاستان‌ها در ضمیمه تقویم رسمی در راستای ارتقای نشاط اجتماعی، تقویت هویت محلی در پرتو هویت ملی از این جمله است؛ ۳۱ اردیبهشت به عنوان روزاستان چهارمحال و بختیاری، ۱۴ آبان به نام روزاستان مازندران و ۲۵ آبان به عنوان روزاستان اصفهان نامگذاری شده است. همچنین دومین جمعه مهرماه به مناسبت آیین مذهبی قالیشویان مشهد اردهال به عنوان روز بزرگداشت امامزاده علی بن محمدباقر (ع) نامگذاری شده است.

دبیر شورای فرهنگ عمومی افزود: یکم اردیبهشت همزمان با روز تولد شهیدابراهیم هادی به نام روز شهدای ورزشکار، ۱۳ شهریور همزمان با روز تولد ابوریحان بیرونی به نام روز علوم پایه، هفتم آذر همزمان با سالروز شهادت دکتر محسن فخری‌زاده در سال ۱۳۹۹ به نام روز نوآوری و فناوری ایران ساخت و ۲۵ دی ماه همزمان با سالروز صدور نامه تاریخی حضرت امام خمینی(ره) در سال ۱۳۷۶ به نام روز تاریخ‌نگاری انقلاب اسلامی نامگذاری شده است.

امامی بیان کرد: ۱۳ شهریور پیش‌تر به‌مناسبت زادروز ابوریحان بیرونی به‌ عنوان روز مردم‌شناسی نامگذاری شده بود که روز مردم‌شناسی در تقویم رسمی جابه جا خواهد شد. همچنین شورای فرهنگ‌ عمومی بیش از ۱۵ مصوبه دیگر برای تقویم کشور در دستور کار و تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی دارد.

۱۵ آبان ۱۴۰۱ ۰۸:۰۵