اخبار

رئیس شورای فرهنگ عمومی شاهرود:

نشست‌های شورای فرهنگ عمومی از نظر شکل و محتوا نیازمند تغییر است

نشست‌های شورای فرهنگ عمومی از نظر شکل و محتوا نیازمند تغییر است
امام جمعه و رییس شورای فرهنگ عمومی شاهرود با تاکید بر تغییر شیوه برگزاری نشست‌های این شوا از نظر شکلی و محتوایی گفت: باید درباره مواردی از جمله ضمانت اجرایی مصوبه‌ها و نحوه تکرار نشست‌های شورای فرهنگ عمومی چاره‌اندیشی شود.

به گزارش روابط عمومی دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی استان سمنان،حجت‌الاسلام عباس امینی عصر شنبه در نشست شورای فرهنگ عمومی شهرستان شاهرود در اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: برنامه‌ریزی برای اجرای مصوبه‌های شورای فرهنگ عمومی از طریق دستگاه‌های اجرایی و نهادها ضروری است.

وی تصریح کرد: مصوبه‌های شوراهای فرهنگ عمومی در کشور توسط دستگاه‌های اجرایی و نهادها جدی گرفته نمی‌شود که باید مسوولان به منظور اجرایی شدن این مصوبه‌ها تدبیر کنند.

امام جمعه شاهرود با بیان اینکه تصمیم‌گیری در خصوص شیوه‌های نظارتی، تشویقی و ترویجی در هر شهرستان به منظور الگوسازی جزو وظایف شورای فرهنگ عمومی است، تصریح کرد: راه‌اندازی کارخانه و یا هر فعالیت اقتصادی باید از نظر فرهنگی در این شورا بررسی و تمامی فعالیت‌ها بر پایه پیوست فرهنگی انجام شود.

حجت‌الاسلام امینی ابراز داشت: اگر در کشور به شورای فرهنگ عمومی توجه لازم شود، اهمیت آن از شورای تأمین بالاتر است.

رییس شورای فرهنگ عمومی شاهرود به ۱۴ آبان‌ماه سالروز تأسیس شورای فرهنگ عمومی اشاره کرد و گفت: اهمیت، نگاه فرهنگی و جایگاه شورای فرهنگ عمومی هنوز برای برخی مسوولان و مدیران جا نیفتاده و نشانه آن حضور نیافتن شماری از مسوولان شهرستان در نشست‌های ماهانه است.  

وی از اعضای شورای فرهنگ عمومی شهرستان شاهرود خواست نظرها و پیشنهادهای خود در رابطه با چابک‌سازی و تاثیرگذاری این شورا را ارایه کنند تا به عنوان پیشنهاد به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گزارش شود.

حجت‌الاسلام امینی با بیان اینکه ارایه پیشنهادها و نظرها در شورای فرهنگ عمومی باید در راستای خروجی نشست‌ها و درک بیشتر مردم باشد، اظهار امیدواری کرد که استاندار و فرماندار حضور شرکت‌کنندگان در نشست‌های این شوا را ارزش‌گذاری کنند.

وی ابراز داشت: بررسی معضلات و ویژگی‌های فرهنگی که در جامعه شهری و روستایی وجود دارد و ارائه راهکارهای مناسب برای رفع این معضلات و انعکاس آن به شورای فرهنگ عمومی استان از دیگر وظایف شورا است.

سنت‌های غلط حذف شوند

امام جمعه شاهرود با تاکید بر حذف سنت‌های غلط اظهار داشت: تشویق مردم به حفظ و تقویت ارزش‌های دینی و فرهنگی ضروری است.

وی با بیان اینکه شورای فرهنگ عمومی باید قرارگاه فرهنگی با ضمانت اجرایی باشد، افزود: برنامه‌ریزی در راستای هماهنگی و همسو کردن نهادها و موسسه‌های دولتی و غیر دولتی شهرستان به منظور فعالیت در زمینه مسایل فرهنگی از دیگر وظایف شورای فرهنگ عمومی است.

رییس شورای فرهنگ عمومی شاهرود ادامه داد: برای نقشه فرهنگی شهرستان باید با مشورت نخبگان، صاحب نظران و کارشناسان فرهنگی چشم انداز ۱۰ ساله‌ای ترسیم شود.

حجت الاسلام امینی به ۲۴ آبان ماه هفته کتاب و کتابخوانی اشاره کرد و گفت: تجلیل از نویسندگان و منتخبان کتابخوانی و همچنین رونمایی از کتاب در دستور کار شورای فرهنگ عمومی شاهرود است.

امام جمعه شاهرود به اغتشاشات اخیر در کشور اشاره کرد و ابراز داشت: بخشی از اهداف دشمن، از طریق جامعه آسیب‌پذیر دانش آموز بود که باید با تشکیل کارگروهی ویژه در شورای فرهنگ عمومی در این خصوص به کمک آموزش و پرورش رفت.

۴۶ مصوبه طی یکسال در شورای فرهنگ عمومی شاهرود

سرپرست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شاهرود هم در این نشست به عملکرد یکساله شورای فرهنگ عمومی شاهرود اشاره کرد و گفت: از آبانماه سال گذشته تاکنون ۱۲ نشست شورای فرهنگ عمومی تشکیل شد که چهار نشست آن با شورای امر به معروف و نهی از منکر به طور مشترک برگزار شد.

محمدتقی یزدی با بیان اینکه طی یکسال گذشته نشست‌های این شورا ۴۵ دستور جلسه داشت، افزود: این نشست‌ها ۴۶ مصوبه داشت که به همت هفت کارگروه تخصصی و اعضای شورا شکل گرفت.

وی ادامه داد: سه نشست شورای فرهنگ عمومی در شهرهای بسطام، کلاته خیج و بیارجمند برگزار شد که چهار مصوبه به همراه داشت.

در این نشست از علی اکبر ساغری دانش آموز نخبه پایه نهم دبیرستان علامه طباطبایی و همچنین فاطمه پاشایی بازنشسته فرهیخته اداره کتابخانه‌های عمومی شاهرود تقدیر شدند.

اهمیت فرهنگ عمومی  و اعلام نظر اعضا درباره چابک سازی شورای فرهنگ عمومی، اعلام نظر اعضا در خصوص نقشه مهندسی فرهنگی شهرستان و نقش کتاب و کتابخوانی از موضوع‌های مطرح شده در نشست شورای فرهنگ عمومی شاهرود بود.

۱۴ آبان ۱۴۰۱ ۱۷:۳۵
روابط عمومی دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی استان سمنان |