اخبار

ناآرامی‌های امروز نتیجه کم‌توجهی نهادهای فرهنگی به تعالیم دینی است

ناآرامی‌های امروز نتیجه کم‌توجهی نهادهای فرهنگی به تعالیم دینی است
عضو اندیشکده فرهنگی سند اسلامی ایرانی پیشرفت، فعالیت مدارس و نهادهای فرهنگی در تعلیمات دینی را نامناسب دانست و گفت: نتیجه این کم‌توجهی، اغتشاشات جوانان و نوجوانان امروز در خیابان است.
به گزارش روابط عمومی دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی استان سمنان،حسن بنیانیان روز شنبه در نشست شورای فرهنگ عمومی استان سمنان در سالن یادگار امام(ره) استانداری با اشاره به مظلومیت نیروی انتظامی در این روزها گفت: امروز نیروی انتظامی هزینه کم‌کاری مدیران حال و گذشته، از جمله مدیران فرهنگی را می‌پردازد. وی بیان کرد: استان‌های سمنان، یزد و اصفهان، پیشروترین استان‌ها در حوزه فرهنگ هستند.
عضو اندیشکده فرهنگی سند اسلامی ایرانی پیشرفت گفت: در اغتشاشات اخیر، در استان سمنان خبری نبود پس باید مدیران این استان پیشرو باشند و به باقی استان‌ها در مورد اقدامات خود بگویند.
بنیانیان با بیان اینکه دولت، مردم و حوزه‌های علمیه در قبال تحولات فرهنگی جامعه وظیفه‌ دارند گفت: از کنار حوادث دانشگاه‌ها و بی‌احترامی به روحانیت نمی‌توان ساده گذشت، براي حل این مشکلات، همه حرف‌های رهبر انقلاب در ۴۰ سال گذشته به شورای عالی فرهنگ انقلاب را مرور کنید.
وی افزود: باید پذیرفت که فرهنگ، یک نظام و باورهای جامعه ستون فقرات این نظام است و الگوهای رفتاری از دل آن شکل می‌گیرد.
عضو اندیشکده فرهنگی سند اسلامی ایرانی پیشرفت گفت: فرهنگ در کنار امنیت و فعالیت سیاسی نیست، بلکه پشتوانه همه این‌ها است.
بنیانیان ابراز داشت: وقتی دانشجویان برای مختلط کردن غذاخوری دانشگاه سنگ پرت می‌کنند، این رفتار را درست می‌پندارند و به مرور سنگ‌پراکنی تبدیل به فرهنگ می‌شود.

ضرورت تقویت دانش مسوولان فرهنگی
وی افزود: ریشه تحولات فرهنگی کنونی، آسیب‌های فرهنگی به ارث رسیده از گذشته، کم‌کاری نهادهای فرهنگی، پیامدهای فرهنگی اقدامات سیاسی، اقتصادی، فرهنگی اجتماعی و آسیب‌های فرهنگی وارداتی است و برای مقابله با سه گزینه اول، باید مسئولان فرهنگی دانش ‌کافی داشته باشند.
عضو اندیشکده فرهنگی سند اسلامی ایرانی پیشرفت گفت: به طور مثال مدیر مدرسه به جای احساس مسئولیت در قبال نماز نخواندن دانش‌آموزانی با خانواده بی‌نماز، فقط روی بچه‌های خانواده‌های مذهبی که خود به خود نمازخوان هستند تمرکز می‌کنند و در نتیجه گروه اول همچنان بی‌نماز می‌مانند.
وی با بیان اینکه رسالت اصلی جمهوری اسلامی، فرهنگ اسلامی جامعه است گفت: هیچ کشوری به اندازه جمهوری اسلامی ایران مشکل فرهنگی ندارد، زیرا دغدغه اصلی این نظام فرهنگ است.
وی ابراز داشت: مشکلات سیاسی و اقتصادی کشور نیز ریشه در فرهنگ دارد، به طور مثال دانشجویان فرهنگ مدرک‌گرایی دارند و دنبال کارایی نیستند و همین باعث می‌شود سطح علمی دانش‌آموختگان کشور کاهش یابد.
وی با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی تنها نظامی است که دشمنان تلاش می‌کنند با فعالیت فرهنگی آن را متلاشی کنند، افزود: از آغاز جمهوری اسلامی گفته می‌شود ولی فقیه وقتی عادل است که تلاش بر جاری شدن اسلام داشته باشد و نمی‌تواند در خصوص درخواست‌های غیراسلامی مردم عقب‌نشینی کند، بلکه باید درخواست مردم را در قالب اسلام اجرا کند، در نتیجه اگر درخواست مردم خلاف اسلام باشد، بین مردم و حاکمیت شکاف ایجاد می‌شود.

نگاه به فرهنگ حداقلی است
عضو اندیشکده فرهنگی سند اسلامی ایرانی پیشرفت ادامه داد: دشمنان امروز کاری کرده‌اند که دیگر درخواست جمعیت بزرگی از نخبگان کشور جاری شدن اسلام نیست. جاری شدن اسلام یعنی الگوی رفتاری مردم از طریق تطبیق درخواست‌ها با ارزش‌های اسلام شکل بگیرد و این الگوی رفتاری در اقتصاد، فرهنگ و سیاست کشور جاری شود.
وی با بیان اینکه امروز در کشور نگاه به فرهنگ حداقلی است گفت: یکی از ریشه‌های این نگاه،  تخصصی شدن علوم است یعنی در علوم مهندسی فقط به اصول مهندسی پرداخته می‌شود و پیوست فرهنگی ندارد.
بنیانیان اضافه کرد: با مشوق های سیاسی فرهنگ‌سازی انجام نمی‌شود  بلکه باید کاری کرد که رفتارهای دینی مردم، ریشه در علاقه داشته باشد و این ریشه‌دار بودن تضمین دوام رفتارهای دینی است. 
وی افزود: دستگاه‌های فرهنگی تنها مسئول فرهنگ نیستند، بلکه فرهنگ‌سازی و داشتن پیوست فرهنگی وظیفه همه دستگاه‌های اجرایی است. پیوست فرهنگی یعنی پیامدهای فرهنگی کاری که انجام می‌شود پیش از انجام آن دیده شود و پیامدهای مثبت‌ها را تقویت و منفی‌ها را برطرف کنیم.
عضو اندیشکده فرهنگی سند اسلامی ایرانی پیشرفت پیشنهاد داد: با همکاری شورای فرهنگی عمومی و کمک گرفتن از مردم، از مدیرانی که فعالیت فرهنگی داشتند تقدیر شود که اهمیت کار فرهنگی بر همه عیان باشد.

۱۴ آبان ۱۴۰۱ ۱۷:۰۵
روابط عمومی دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی استان سمنان |