اخبار

نشست رسانه ای اختتامیه هشتمین جشنواره روستاهای دوستدار کتاب برگزار شد

نشست رسانه ای اختتامیه هشتمین جشنواره روستاهای دوستدار کتاب برگزار شد
مراسم اختتامیه هشتمین جشنواره روستاهای دوستدار کتاب در روستای دوکوهک شهرستان رامهرمز که جزء ۱۰ روستای برگزیده این جشنواره در کشور است، با حضور مسئولان کشوری و استانی برگزار می‌شود.
مجید منادی  در نشست خبری با اصحاب رسانه پیرامون اختتامیه هشتمین جشنواره روستاهای دوستدار کتاب «روستاهای دوکوهک و باصدی» اظهار کرد: امسال بنا شده در اکثر برنامه‌های فرهنگی، همه دستگاه‌های مربوطه و ظرفیت‌هایی که در سراسر استان است، کنار هم بیایند تا ضمن جلوگیری از موازی‌کاری، برنامه‌ها با کیفیت و فکر و اندیشه بهتری اجرا شود.
معاون فرهنگی و مطبوعاتی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان با بیان اینکه هفته کتاب و کتابخوانی یکی از این برنامه‌هاست که با همیاری و همکاری دستگاه‌های فرهنگی برگزار می‌شود افزود: برنامه‌های هفته کتاب و کتابخوانی جزء اولویت‌های این اداره کل است و در این راستا برنامه‌هایی را به صورت مستمر در طول سال برگزار می‌کنیم.
وی با اشاره به برگزاری هشتمین دوره جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب در کشور تصریح کرد: این دوره از جشنواره یک تفاوت اصلی با دوره‌های قبل دارد، به این صورت که هر سال این مراسم در تهران برگزار می‌شد و فقط از افراد مرتبط از روستای برگزیده تجلیل می شدند ولی امسال آیین پایانی جشنواره در همان روستا با حضور مسئولان کشوری و استانی برگزار می‌شود.
منادی با بیان اینکه رویکرد برنامه مردمی‌سازی است و ما برای تجلیل از عوامل در روستای موردنظر حضور پیدا می‌کنیم ادامه داد: امسال سه‌شنبه (10 آبان) برنامه‌ای در خور شان به صورت کاملا بومی در روستاهای دوکوهک و باصدی برگزار می‌شود.
وی با اشاره به اینکه در سال‌های گذشته نیز روستای تشان در بهبهان و مربچه در شهرستان رامهرمز برگزیده جشنواره روستاهای دوستدار کتاب شده بودند ابراز کرد: هر ساله ۱۰ روستای برگزیده کتاب در کشور انتخاب می‌شود که یک یا چند روستا از خوزستان از میان هزاران روستای کشور، جزء منتخبین هستند که نشان‌دهنده علاقه و توجه ویژه‌ مردم استان به فرهنگ کتابخوانی است.
معاون فرهنگی و مطبوعاتی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان اذعان کرد: اختتامیه این جشنواره در محل روستای دوکوهک برگزار می‌شود و تلاش شده از ظرفیت‌های فرهنگی بومی و فعالیت‌های شهرستان و روستای دوکوهک استفاده شود.
وی تاکید کرد: این برنامه تنها یک مراسم تجلیل نیست بلکه جشنواره‌ای فرهنگی است و برنامه‌های مختلفی همچون شاهنامه‌خوانی، موسیقی محلی، تجلیل از فعالان مردمی که این طرح را ملی کردند، ایجاد سه غرفه جنبی از روستاهای دوستدار کتاب دوکوهک، باصدی و مربچه و ارائه عملکرد و دستاوردهای آنها در حوزه کتاب و کتابخوانی و ... برگزار می‌شود.
منادی یاد آور شد: از دیگر کارهایی که برگزار می‌شود بررسی و احصا و برآورد مشکلات روستا و روستاهای اطراف و شهرستان است تا بتوانیم با پیگیری راه‌کارهایی برای ضعف، مشکل و خلأهای موجود ارائه دهیم.
بازدید از روستای دوستدار کتاب باصدی که در سال 96 برگزیده جشنواره دوستدار کتاب شده بودو رونمایی از طرح المان کتاب در دو روستای دوکوهک و باصدی، ارائه محصولات بومی و صنایع دستی روستاها و ... از دیگر برنامه‌های این مراسم است.


حجت‌الاسلام رضا کلاه‌کج نیز ضمن تسلیت حادثه تروریستی حرم شاهچراغ (ع) در شیراز اظهار کرد: یکی از اتفاقات خوبی که در خوزستان می‌افتد و کمتر به آن پرداخته شده، بحث کتاب و کتابخوانی است.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان اضافه کرد: خوزستان هم به لحاظ سرانه فضاهای کتابخوانی جزء استان‌های برتر است و هم از نظر تعداد کتابخانه جایگاه خوبی دارد و هم اینکه هر سال برخی نقاط استان در جشنواره‌های مختلف رتبه‌های برتر را کسب می‌کنند.
وی با اشاره به اینکه در جشنواره روستاهای دوستدار کتاب، 2 روستای دوکوهک و باصدی از شهرستان رامهرمز به عنوان روستاهای برتر شناخته شدند افزود: ما باید این‌ها را به عنوان الگوهای بومی به مردم معرفی کنیم چرا که اتفاقات مبارکی که در کنار این جشنواره‌ها می‌افتد و فضای نشاط و شادابی که برای مردم به ارمغان می‌آورد باعث علاقه‌مند کردن افراد به مطالعه کتاب و کتابخوانی می‌شود.
حجت‌الاسلام کلاه‌کج با بیان اینکه بزرگان ادب و فرهنگ و انتشارات فاخری در خوزستان وجود دارد تصریح کرد: هفته گذشته یکی از مجموعه‌های فاخر و ارزشمند کتابخانه شخصی محمدعلی شرف‌الدین در شهرستان شوشتر توسط دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور به بهره برداری رسید و این نشان می‌دهد که خوزستان در حوزه کتاب و مطالعه ظرفیت‌های بسیار خوبی دارد.
وی طرح یک نهال یک کتاب را از دیگر فعالیت‌های حوزه کتابخوانی دانست که قرار است به صورت مستمر در طول سال اجرا شود ابراز کرد: این طرح با همکاری شهرداری اهواز، آموزش و پرورش و دیگر دستکاه‌ها در حال اجراست و نشان‌دهنده آن است که ظرفیت خوبی برای علاقه‌مندی به سمت کتاب و کتابخوانی وجود دارد.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان اذعان کرد: البته امروز علاقه و ذائقه مردم به سمت فضای مجازی است که خوزستان در حوزه مطالعه الکترونیک هم حرف برای گفتن دارد و طرح‌های جدیدی در انجمن کتابخانه‌های عمومی استان توسط نهاد کتابخانه‌های عمومی و ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی تدوین شده که در حال پیگیری است تا بتوان سطح مطالعه را در استان ارتقا داد.
وی با اشاره به اینکه هر مقدار انس با کتاب و مطالعه بیشتر شود در کاهش آسیب‌های اجتماعی اثرگذار خواهد بود بیان کرد: امسال هم در هفته کتاب و کتابخوانی با همکاری همه مجموعه‌های مرتبط شاهد اتفاقات خوبی در این حوزه به لحاظ تعداد برنامه، تنوع و ... خواهیم بود.
حجت‌الاسلام کلاه‌کج خاطر نشان کرد: برنامه‌ جایزه کتاب سال نیز اتفاقی است که بعد از چند سال در خوزستان برگزار می‌شود و استقبال خوبی هم از سوی ناشران خوزستانی صورت گرفته است.
وی نقش رسانه را نقشی کلیدی دانست و عنوان کرد: اگر رسانه‌ها در حوزه کتاب و کتابخوانی و سایر رویدادهای فرهنگی بیش از گذشته پشتیبانی کنند قطعا این رویداد و اتفاقات مهم در سراسر کشور منعکس خواهد شد و از این جهت دیگر خوزستان به مرکز اخبار ناامیدکننده شناخته نمی‌شود.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان با اشاره به سالگرد درگذشت شاعر انقلابی و متدین «قیصر امین‌پور» در هشتم آبان یاد آور شد: این برنامه با همکاری مجموعه‌های فرهنگی در گتوند برگزار و مراسمی در خور شأن این شاعر اجرا می‌شود.
۱۲ آبان ۱۴۰۱ ۰۹:۰۰
دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی استان خوزستان |