اخبار

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور:

نشاط اجتماعی باید به جامعه بازگردانده شود/ ثبت روز خوزستان در تقویم سال آینده

نشاط اجتماعی باید به جامعه بازگردانده شود/ ثبت روز خوزستان در تقویم سال آینده
امامی بر بازگرداندن نشاط اجتماعی به جامعه گفت: تشکیل قرارگاه نشاط اجتماعی از کارهایی است که در اولویت دولت بوده و شامل انواع رویدادها، اتفاقات و اخبار خوب است که می‌تواند فضای نشاط، همزیستی و انسجام و الفت را در جامعه افزایش دهد.

سید مجید امامی عصر امروز پنج‌شنبه (5 آبان) در جلسه شورای فرهنگ عمومی استان خوزستان که با موضوع اجرای برش استانی نقشه مهندسی فرهنگی کشور برگزار شد اظهار کرد: این شورا موجبات کار فرهنگی و دوری از موازی‌کاری را فراهم می‌کند و باید همه شهرستان‌ها هم به این شورا توجه داشته باشند و آن را فعال‌تر کنند تا کارآمدی شورا بیشتر شود.

 

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور جان‌مایه نقشه مهندسی فرهنگی را اصول، مبانی و چشم‌انداز فرهنکی کشور دانست و افزود: این نقشه حدود 30 راهبرد برای تحول در فرهنگ کشور مهیا کرده و میثاق جدی ما بعد از قانون اساسی در حوزه تحول فرهنگی بوده که در کنار سند تحول آموزش و پرورش و سند جامع علمی کارآمد است.

 

وی اضافه کرد: شیوه‌نامه‌ای در ستاد مهندسی فرهنگی است که انتهای نقشه، پیگیری اجرا را به ستادی به ریاست معاون اول است و هر 2 هفته یک بار در جلسه‌ای اسناد مهندسی فرهنگی بررسی می‌شود؛ در مورد استان‌ها نیازی به تصویب در این ستاد نیست و شورای فرهنگ عمومی استان اگر چیزی را به عنوان برش استانی تصویب کند، لازم‌الاجرا است و مصوبه شورای عالی و ستاد مهندسی تلقی می‌شود.

 

امامی با بیان اینکه کلیت این سند 2 موضوع شامل زیست‌بوم و تنوع فرهنگی استان است تصریح کرد: باید در این موضوعات ویژگی‌ها و فرصت‌های استان و مسائل و تهدیدها را بشناسیم؛ در شورای برنامه‌ریزی هم در قالب کارگروه‌هایی راهبردهای استان تنظیم شود و در 2 الی سه مرحله نیازمند مصوبات شورا هستیم.

 

وی ابراز کرد: در مرحله اول پنج مساله اصلی استان و سند زیست‌بوم استان به تایید جامعه فرهیخته برسد و باید در این زمینه از ظرفیت حوزه و دانشگاه استفاده شود و در کارگروه‌ها راهبردها مناسب با هر مساله بررسی و در صورت تایید در شورای فرهنگ عمومی استان به تصویب می‌رسد.

 

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور با اشاره به اینکه خوبی این دوره این است که می‌توانیم به برنامه هفتم که نقشه راه توسعه کشور در پنج سال آینده است، مرتبط شویم عنوان کرد: نظام برنامه‌ریزی استان اگر بتواند خوب مسائل را بررسی کند می‌توان گام‌های بزرگی در این زمینه بردارد.

 

وی با اشاره به جریانات اخیر کشور خاطر نشان کرد: این مساله به هر دلیلی بهانه‌ای برای اعتراض و اغتشاش بوده که از اعتراض استقبال می‌کنیم ولی از اغتشاش نه و خوشبختانه بدنه اجتماعی نیز خود را از اغتشاشات جدا کرد.

 

امامی با بیان اینکه پاسخ‌گویی به اعتراضات نیز نیاز به تبیین، تغییر و تحمل دارد و مسئولان باید در مواجهه با آن به خصوص در برابر قشر دانش‌آموز و دانشجو به این موضوعات توجه کنند گفت: در رابطه با آموزش و پرورش همه ما مکلف هستیم این نسل نوظهور ناشناخته در نظام فرهنگی کشور را بازتولید کنیم.

 

وی بر بازگشت به زندگی روزمره تاکید کرد و ادامه داد: تشکیل قرارگاه نشاط اجتماعی از کارهایی است که در اولویت دولت بوده و شامل انواع رویدادها و اتفاقات و اخبار خوب است که می‌تواند فضای نشاط، همزیستی و انسجام و الفت را در جامعه افزایش دهد.

 

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور از ثبت روز خوزستان در تقویم سال آینده خبر داد و اذعان کرد: باید متناسب با محصولات بزرگ کشاورزی به دنبال جشن و روز باشیم چرا که معتقدیم زندگی تولیدمحور بهتر از زندگی مصرف محور است و این بهانه‌ای برای برگزاری آیین‌های سنتی، قدیمی و اجتماعاتی است که مبتنی بر قاطبه جامعه بوده نه اینکه فقط یک عده خاص از آن بهره ببرند.

 

وی با اشاره به اینکه باید نشاط اجتماعی را در استان خوزستان جدی گرفت یاد آور شد: این استان دارای ظرفیت‌های مختلفی در حوزه سرگرمی، بازی، جشن‌های محلی و آیین‌های سنتی و ... و از همه مهم‌تر عشق و ارادت به خاندان اهل‌بیت (ع) است که باید به آنها توجه شود.

 

۶ آبان ۱۴۰۱ ۰۰:۰۸
دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی استان خوزستان |