اخبار

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور خبر داد

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی آیین‌نامه جدید جشنواره مد و لباس را ابلاغ کرد

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی آیین‌نامه جدید جشنواره مد و لباس را ابلاغ کرد
دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور بدون اشاره به زمان برگزاری دوازدهمین جشنواره مد و لباس فجر، گفت: آیین‌نامه جدید این جشنواره توسط وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ابلاغ شده است.

به گزارش روابط عمومی دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی کشور، سیدمجید امامی شامگاه چهارشنبه در آیین اختتامیه جشنواره ملی فرهنگی هنری فردخت در کاشان افزود: در این آیین‌نامه به نقش ویژندها و بازار بسیار تاکید شده و دبیر جشنواره نیز انتخاب و شورای سیاستگذاری آن هفته آینده اعلام خواهد شد.

وی از جشنواره مد و لباس به عنوان بزرگترین رویداد کشور در حوزه مد و لباس یاد کرد و گفت : این رویداد وابسته به جشنواره‌های موضوعی مانند فردخت است.

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور خاطرنشان کرد: تلاش اصلی جشنواره‌های مد و لباس که با هماهنگی کارگروه ساماندهی مد و لباس در کشور برگزار می‌شود، تجمیع و ایجاد بستر لازم برای ظرفیت‌های مختلف طراحی و تولیدکنندگان لباس برای ارائه طرح‌ها متناسب با سنت و اصالت‌های فرهنگی ایران است.

امامی یادآور شد: با وجودی که جریان ذائقه‌سازی و مدسازی متاثر از تحولات رسانه‌ها، جریان برون‌زایی دارد، رسالت بزرگ جشنواره‌ها ذائقه‌سازی برای مردم است که البته می‌تواند ظرفیت‌های طراحان را تجمیع کند.

وی در خصوص جشنواره ملی فرهنگی هنری فردخت با رویکرد پوشاک ایرانی اسلامی نیز گفت: فردخت در حوزه لباس اجتماع از حیث کمیت نمره ۲۰ و به لحاظ کیفیت نمره بسیار ممتازی را از نظر کارگروه مد و لباس دریافت خواهد کرد و باید غبطه خورد که چرا از سراسر کشور و طراحان ایرانی در این جشنواره مشاهده نشدند.

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور تصریح کرد: این شورا آمادگی دارد آثار برگزیده فردخت را پس از دریافت مالکیت حقوقی صاحبان آنها در بهترین گالری‌ها و نمایشگاه‌ها تهران و شهرهای دیگر به نمایش بگذارد.

به گفته وی، برگزاری جشنواره‌هایی مانند فردخت نقطه ضعف‌های نظام فرهنگ پوشاک کشور تا حد زیادی درمان و برطرف می‌کند و وظیفه می‌دانیم تلاش مردم کاشان را که اقدام ملی به ارمغان دارد، حمایت کرده و توسعه بدهیم چرا که این جشنواره‌ها به لحاظ تخصصی، مکمل جشنواره‌ مد و لباس فجر هستند.

تاثیر منفی محدودیت‌ فضای مجازی بر کسب و کارهای حوزه پوشاک و لباس

امامی با اشاره به اغتشاشات اخیر و محدودیت‌های فضای مجازی، گفت: این محدودیت‌ها به شدت بر کسب و کارهای کوچک حوزه پوشاک و لباس اثر منفی گذاشت که بر همین پایه دولت بسته‌های مشوقی را در نظر گرفته که برگزاری نمایشگاه‌های بزرگ پوشاک و لباس از جمله آنهاست.

وی از برگزاری نمایشگاه بزرگ با رویکرد صددرصد حمایتی از کسب و کارها، مزون‌ها و فعالان پوشاک ایرانی اسلامی از ۱۵ دی امسال به مدت ۲ ماه در تهران خبر داد و ابراز امیدواری کرد با برگزاری نمایشگاه بخشی از خسارت‌ها به این کسب و کارها جبران شود.

امامی خاطرنشان کرد: پس از برگزاری نمایشگاه در تهران، با صدور ابلاغیه در مراکز استانها نیز با همکاری وزارت صمت، نمایشگاه‌های ارزان قیمت یا رایگان از حیث اجاره بهای فضا و سکوی فروش برای کسب و کارها ایجاد کنیم.

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور در بخش دیگری از سخنانش با توجه به ظرفیت‌های بسیاری که در کاشان وجود دارد و نقشی که این منطقه می‌تواند در تحقق رویکرد زیست بومی‌گرایی و توسعه منطقه‌ای مبتنی بر فرهنگ، هنرو رسانه داشته باشد، گفت: در آینده نزدیک شاهد تشکیل شورای فرهنگ عمومی منطقه کاشان خواهیم بود که البته امروز حکم رییس شورای فرهنگ عمومی برای شورای منطقه کاشان به حجت‌الاسلام والمسلمین سیدسعید حسینی نماینده ولی فقیه و امام جمعه کاشان تقدیم شد.

تشکیل شورای فرهنگ عمومی منطقه کاشان

وی، تشکیل شورای فرهنگ عمومی را نمادی از توجه جدی به زیست بوم‌های عمیق و پر اثر فرهنگی در کشور از جمله زیست‌بوم کاشان و این منطقه دانست و افزود: امید می‌رود این تجدید نظرها و افق بلندتر نسبت به پیشتر مطلع رویکرد منطقه‌ای در تحول و توسعه فرهنگی باشد.

مدیرکل دفتر صنایع پوشاک و منسوجات وزارت صمت نیز در این جشنواره از کاهش تعرفه ماشین‌آلات نساجی خبر داد و گفت: با کمک انجمن‌ها و همکاری نمایندگان مجلس شورای اسلامی تعرفه ماشین‌آلات از چهار درصد به یک درصد کاهش یافت .

محسن گرجی افزود: در حوزه انواع مواد اولیه صنایع نساجی، پنبه ویسکوز و سایر مواد اولیه نیز تعرفه از چهار به یک رسید که کار تولید را آسان‌تر خواهد کرد.

وی، تخصیص وام نوسازی و بازسازی صنایع نساجی کشور را یادآور شد و خاطرنشان کرد: از طریق انجمن‌ها و دفاتر استانی وزارت صمت به دنبال جمع‌آوری اطلاعات و اقدام برای تخصیص این نوع وام هستیم تا صاحبان صنایع نساجی به ویژه کارخانه‌داران قدیمی از آن بهره‌گیری کنند.

سومین جشنواره ملی فرهنگی هنری "فردخت" با محوریت تولید پوشاک ایرانی اسلامی ازسی‌ام مهر به مدت ۶ روز در فرهنگ‌سرای مهر کاشان گشایش یافت.

محصولات ارائه شده در این نمایشگاه حاصل آثار منتخب طراحان و خیاطانی است که در قالب ۲۰۰ اثر در بخش مانتو اجتماع، ۱۰۰ طرح در بخش طراحی کالکشن خانواده و فرم مدارس دخترانه و پسرانه و همچنین ۳۲ مورد در بخش پژوهش و دانش‌بنیان به دبیرخانه جشنواره ارسال شده است.

در این نمایشگاه که در تالار شهر کاشان دایر است، انواع پوشش‌های بانوان با هدف اثرگذاری فرهنگ و هنر غنی ایرانی اسلامی در ارتقای پوشش اجتماع محور ارایه شده است.

سومین جشنواره ملی فرهنگی هنری فردخت با مشارکت ۱۶ نهاد رسمی کاشان و با محوریت سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری، بسیج جامعه زنان، مرکز فنی حرفه‌ای شهید موسویان و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کاشان برگزار شده است.

۵ آبان ۱۴۰۱ ۱۵:۰۰