اخبار

گزارش برگزاری دویست و نهمین جلسه شورای فرهنگ عمومی استان قم

دویست و نهمین جلسه شورای فرهنگ عمومی استان قم در روز چهارشنبه مورخ 20‏/07‏‏/1401 در سالن جلسات استانداری به ریاست حضرت آیت‌الله سعیدی امام جمعه محترم و حضور اکثریت اعضا برگزار شد

 

 

بسمه‌تعالی

 

گزارش برگزاری دویست و نهمین جلسه شورای فرهنگ عمومی استان قم

 

 دویست و نهمین جلسه شورای فرهنگ عمومی استان قم در روز چهارشنبه مورخ 20‏/07‏‏/1401 در سالن جلسات استانداری به ریاست حضرت آیت‌الله سعیدی و با حضور اکثریت اعضا برگزار شد. در این جلسه ابتدا آیت‌الله سعیدی با اشاره به هفته وحدت و ولادت پیامبر گرامی اسلام بر ضرورت انسجام و  وحدت جامعه اسلامی تأکید کردند و خواهان آشنایی بیشتر مردم با پیامبر رحمت و دین اسلام شدند و حوادث کنونی کشور را نیز به خاطر آشنا نبودن نسل جوان در این خصوص دانستند. سپس حجت‌الاسلام‌والمسلمین ذوالنور نماینده مردم قم در مجلس پیرامون وقایع اخیر کشور توضیحاتی ارائه نمودند.

 در ادامه درزمینهٔ دستور جلسه در خصوص موضوع «مودت نبوی و نشاط اجتماعی» برنامه و طرح‌های ادارات فرهنگی و سازمان‌های مردم‌نهاد موردبررسی قرار گرفت. مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی خواستار توسعه فعالیت‌های فرهنگی در خصوص نشاط اجتماعی در قم شدند و خواستار اصلاح فیزیکی و فرهنگی مسیر پیاده‌روی حرم تا جمکران به‌عنوان یکی از نمادهای نشاط اجتماعی شد. مدیرکل صداوسیما نیز خواهان اصلاح درآمدزایی از سالن‌های اجتماعات و برای تولید برنامه‌های شاد در جامعه شد. دبیر شورای فرهنگ عمومی و مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز بر ضرورت تدوین دستورالعمل نمایش برنامه بازی‌های جام جهانی و نمایش بازی‌ها در سالن‌های تحت نظارت اداره به‌عنوان یکی از برنامه‌های نشاط اجتماعی تأکید کردند.  

موضوع بعدی بررسی وضعیت توسعه صنایع فرهنگی در قم بود که با سخنان دکتر امامی دبیر شورای فرهنگ عمومی در این خصوص همراه شد. دکتر امامی در خصوص صنایع فرهنگی اشاره کردند که ما در دبیرخانه قرارگاهی با عنوان صنایع فرهنگی داریم که اولویت‌های فرهنگی را در این خصوص تدوین می‌کند. وی اشاره کردند که قم ظرفیت و پتانسیل بسیار بالایی برای تولیدات فرهنگی در عرصه نشر و البسه اسلامی دارد که باید در این خصوص سرمایه‌گذاری لازم انجام شود. وی در خصوص نشاط اجتماعی نیز یادآور شدند که باید مناسک جمعی را برای این موضوع بازتولید کنیم همین‌طور موضوع رویداد سازی و ظرفیت‌های رویدادهای فرهنگی مثل نوروز، جام جهانی و... را نباید فراموش کنیم.

 در ادامه آقای آقایی مسئول کارگروه صنایع فرهنگی شورای فرهنگ عمومی کشور در خصوص آسیب‌شناسی صنایع فرهنگی قم مطالبی ارائه کردند ازجمله اینکه منطق طراحی فروشگاه‌های فرهنگی قم برای یک خانواده معمولی جذاب نیستند و همین­طور در خصوص فضاهای بومی و محتوایی و پارک‌های موضوعی کاری انجام‌نشده است.در ادامه مسئول جهاد دانشگاهی نیز با توضیحات مختصری درخصوص فعالیت های فرهنگی افزودند که می­توان از این نوع فعالیت ها درآمد نیز داشت و اعلام آمادگی کردند که در این خصوص همکاری لازم را داشته باشند.

دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی

۲۴ مهر ۱۴۰۱ ۱۲:۳۹