اخبار

رئیس کل دادگستری خوزستان:

نیازمند بازآموزی و نظارت دقیق‌تر در حوزه‌های فرهنگی و آموزشی هستیم

دهقانی اشاعه آموزش، دانش، تربیت و فرهنگ را وظیفه اصلی و کارکرد مهم دانشگاه‌ها دانست و گفت: نیازمند یک بازآموزی و آموزش مستمر و نظارت دقیق‌تر در حوزه‌های فرهنگی و آموزشی هستیم.

علی دهقانی امروز دوشنبه (18 مهر) در هفتاد و هفتمین جلسه شورای فرهنگ عمومی استان با موضوع بررسی نظام تعلیم و تربیت در استان اظهار کرد: در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران هر نهاد و سازمانی یک کارکرد دارد ولی کارکرد دانشگاه‌ها دارای ابعاد مختلفی از جمله فرهنگی، اجتماعی، آموزشی، پژوهشی و خدماتی است.

 

رئیس کل دادگستری خوزستان اشاعه آموزش، دانش، تربیت و فرهنگ را وظیفه اصلی و کارکرد مهم دانشگاه‌ها دانست و افزود: با توجه به اینکه ما در 2 سال گذشته دچار یک گسست بین دانشگاه و دانشجو و برنامه‌های فرهنگی، آموزشی و پژوهشی شدیم، باید این گسست و فاصله مجدد احیا شود.

 

وی با بیان اینکه در این راستا نیازمند یک بازآموزی و آموزش مستمر و نظارت دقیق‌تر در حوزه فرهنگی و آموزشی هستیم تصریح کرد: اگر دانشگاه‌ها بتوانند کارکردهای فرهنگی خود را توسعه و اشاعه دهند می‌توانند به لحاظ گسستی که ایجاد شده، مؤثرتر باشند.

 

حجت‌الاسلام آیت عادلی‌نژاد نیز آماری از مجموعه آموزش عالی در دانشگاه‌های خوزستان ارائه داد و عنوان کرد: در حال حاضر در دانشگاه‌های خوزستان 140 هزار دانشجو در مقاطع مختلف دانشگاهی مشغول به تحصیل هستند و تعداد اعضای هیئت علمی استان نیز چهار هزار نفر است.

 

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های خوزستان از فعالیت 40 تشکل فعال دانشجویی در قالب پنج اتحادیه مرکزی، 15 هیئت مذهبی دانشجویی، 110 کانون فرهنگی، 115 انجمن علمی، 103 نشریه دانشجویی مجوزدار خبر داد و اضافه کرد: با وجود این فعالیت‌ها ولی هنوز کارهای فرهنگی روی زمین مانده زیادی وجود دارد.

 

وی حوزه دانشگاه‌ها را بسیار متنوع و جزء ظرفیت‌های استان دانست و ابراز کرد: چالش‌های فرهنگی در دانشگاه‌ها همان چالش‌های عمومی جامعه همچون امید به زندگی و آینده، اشتغال و ... است و ما با چالش‌های فرهنگی عمده‌ای در دانشگاه‌ها مواجه نیستیم.

 

حجت‌الاسلام عادلی نژاد با اشاره به اینکه دفاتر نمایندگی نهاد رهبری در دانشگاه‌ها در کنار متولیان و هیئت رئیسه دانشگاه‌ها تمام تلاش خود را می‌کنند که با همدلی و همکاری فضای جامعه را به سمت فضای دینی و تقویت جبهه اسلامی سوق دهند.

 

علی‌محمد آخوندعلی نیز اذعان کرد: در دانشگاه‌ها یک سند بالادستی از طرف شورای انقلاب فرهنگی تقدیم و ابلاغ و در آن محورهای اصلی اسلامی شدن دانشگاه‌ها مطرح شده که بر اساس آن هر فعالیتی در دانشگاه‌ها باید در راستای اهداف اسلام و انقلاب باشد.

 

رئیس دانشگاه شهید چمران اهواز با بیان اینکه تمام فعالیت و راهبردهای دانشگاه‌ها باید معنادار و هدف‌دار باشد خاطر نشان کرد: ریل گذاری فرهنگی در دانشگاه‌ها انجام شده ولی نسبت به اجرای برنامه‌های فرهنگی کوتاهی شده است.

 

محمدحسین سرمست شوشتری نیز بر ضروت ساماندهی فضای مجازی تاکید کرد و ادامه داد: امروزه دانشجویان مطالب مورد نیاز خود را از فضای مجازی دریافت می‌کنند و دیگر به منابع اصیل که در نسل‌های قدیم دانشجویی مطرح بود، توجه نمی‌شود.

 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز با اشاره به اینکه فضای فکری دانشجویان نسل جدید با دانشجویان دهه‌های ۳۰، ۴۰ و ۵۰ کاملا متفاوت است بیان کرد: هم اکنون یک گسست فکری بین نسل قدیم و جدید دانشجویی به وجود آمده که باید فکری برای ایجاد این پیوند کرد.

 

همچنین علی افروس با بیان اینکه نگاه و مدیریت کلان دانشگاه در استان‌ها نگاه انقلابی و جهادی است تاکید کرد: در سطح کلان در حوزه حکمرانی فضای مجازی، ایرادات اساسی وجود دارد و در حوزه تنظیم مقررات، نظارت و گفتمان‌سازی و ... ضعیف عمل کردیم و این یک ضعف بزرگ است.

 

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی خوزستان بر ضرورت افزایش بودجه‌های فرهنگی تاکید کرد و گفت: انتظار داریم صنایع بزرگی همچون نفت، گاز، پتروشیمی و پالایشگاه‌های استان در بحث مسئولیت‌های اجتماعی بخشی را به حوزه آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها اختصاص دهند.

 

وی اذعان کرد: در تلاش هستیم علاوه بر بحث مهارتی در سطح دانشگاه‌ها در حوزه فرهنگ هم کار کنیم چرا که ناتوی فرهنگی غرب بر جوانان و نوجوانان ما کار می‌کند که باید در این راستا برنامه‌ریزی و طراحی مناسبی داشته باشیم.

 

صادق شاهوارپور نیز با اشاره به فعالیت‌های بسیج دانشجویی خوزستان تصریح کرد: این سازمان با استفاده از ظرفیت‌های نخبگان، طرح احصای نظام مسائل استان را از زمستان سال گذشته آغاز کرده و در همین راستا موضوعات مساله‌محور نیز توسط بسیج دانشجویی واکاوی و در ارائه راهکارها به مسئولان کمک می‌کنیم.

 

مسئول سازمان بسیج دانشجویی خوزستان ادامه داد: برای انجام این پروژه 19 گام عملیاتی در نظر گرفته شده که در حال حاضر در گام پنجم هستیم و تا پایان سال چکیده مباحث و مسائل در قالب کتاب ارائه می‌شود.

 

وی با بیان اینکه در مجموع 33 مساله را در حوزه آموزش و پژوهش احصا کردیم که جمع‌بندی آن را به دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی ارائه می‌دهیم ابراز کرد: دانشجویان تحصیلات تکمیلی در این رابطه همکاری می‌کنند و آمادگی داریم دستگاه‌های مسئول را در ارائه راهکار یاری دهیم.

 

شاهوارپور همچنین خواستار فراهم کردن تسهیل بستر گفتمانی و کرسی‌های آزاداندیشی در دانشگاه‌ها شد.

 

ناصر سودانی رئیس دانشگاه امیرالمؤمنین اهواز نیز بر لزوم آشنایی دانشجویان و دانش‌آموزان نسل جدید با افکار، ایده‌ها، اندیشه‌ها و مبانی انقلابی تاکید کرد.

 

۱۹ مهر ۱۴۰۱ ۱۳:۵۱
دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی استان خوزستان |