اخبار

رئیس شورای فرهنگ عمومی شهرستان شاهرود:

پیاده‌روی اربعین در ارتقای فرهنگ عمومی کشور نقش پررنگی دارد

پیاده‌روی اربعین در ارتقای فرهنگ عمومی کشور نقش پررنگی دارد
رئیس شورای فرهنگ عمومی شهرستان شاهرود، آیین پیاده‌روی اربعین را بسیار مهم و دارای ابعاد بین المللی دانست و گفت: پیاده روی اربعین در ارتقای فرهنگ‌ عمومی جامعه نقش بسیار مهم و تأثیرگذاری دارد.
به گزارش روابط عمومی دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی استان سمنان،حجت الاسلام عباس امینی در نشست شورای فرهنگ عمومی شاهرود با بیان اینکه باید از آیین پیاده‌روی اربعین بیشترین استفاده را برد، اظهار داشت: این سنت از سال‌ها پیش در بین مردم رواج داشت و پس از سقوط صدام بُعد و اهمیتی بین المللی پیدا کرد.

وی به آیین پیاده‌روی جاماندگان اربعین نیز که به تازگی رونق گرفته اشاره کرد و افزود: این آیین نیز برای بهره‌مندی آنهایی که به هر دلیلی نتوانستند در مراسم معنوی اربعین شرکت کنند، کار پسندیده‌ای است.

رییس شورای فرهنگ عمومی شاهرود با بیان اینکه نقد عده‌ای از افراد به شبیه‌سازی پیاده روی وارد نیست، تصریح کرد: شبیه‌سازی از دیرباز در فرهنگ سوگواری در قالب تعزیه رایج بوده است و پیاده‌روی جاماندگان اربعین نیز بخشی از جریان‌سازی فرهنگی است.

امینی، هدف از برگزاری این آیین را نزدیک کردن حال و هوای معنوی مراسم اصلي بین جاماندگان خواند و اظهار داشت: اگر شبیه‌سازی به قصد انحراف و بدعت در دین باشد، از انجام آن جلوگیری می‌شود.

امام جمعه شاهرود ادامه داد: برپایی موکب‌های فرهنگی در مسیر پیاده‌روی جاماندگان و همچنین اقامه نماز ظهر و عصر در پایان مراسم ضروری است.

فرماندار شهرستان شاهرود نیز در این نشست گفت: برپایی آیین پیاده‌روی جاماندگان، سال گذشته با استقبال بی‌نظیر شهروندان شاهرودی همراه بود.

ابوطالب جلالی با اشاره به اینکه پارسال این برنامه همزمان با شیوع ویروس کرونا برگزار شد، افزود: برگزاری پیاده‌روی جاماندگان اربعین در سال گذشته نخستین تجربه بود و باید امسال با شناسایی نقاط ضعف و برطرف کردن آن‌ هرچه باشکوه‌تر برزار شود.

وی با بیان اینکه دشمنان با استفاده از ابزار رسانه‌ای خود در تلاش به منظور حاشیه‌سازی برای این مراسم معنوی هستند، ابراز داشت: اطلاع‌رسانی مناسب و روایت درست از آیین پیاده‌روی جاماندگان اربعین می‌تواند در نشان دادن برکات این برنامه تأثیرگذار باشد. 

نقش اربعین در فرهنگ عمومی، فرهنگ‌سازی برای جاماندگان پیاده‌روی اربعین، اعلام نظر اعضای شورای فرهنگ عمومی در مورد نقشه فرهنگی شهرستان از موارد مطروحه در این نشست بود.

۱۳ شهریور ۱۴۰۱ ۰۸:۲۱
روابط عمومی دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی استان سمنان |