اخبار

جناب آقای دکتر امامی :

توسعه موسسات مد و لباس سیاست جدی ماست

دبیر شورای فرهنگ عمومی و رئیس کارگروه مد و لباس کشور توسعه موسسات مد و لباس را سیاست جدی این کارگروه اعلام کرد
توسعه موسسات مد و لباس سیاست جدی ماست

سیدمجید امامی در طی سفر به استان همدان در جلسه کارگروه مد و لباس این استان حضور یافت و با بیان اینکه حمایت‌های باید از اشخاص دارای شناسه ثبت شده اتفاق بیفتد و فعالیت‌ها هم باید توسط این اشخاص انجام شود، اظهار کرد: در آیین‌نامه‌های جدید ابلاغ شده که علاوه بر موسسات، اصناف هم می‌توانند نمایشگاه مد و لباس برگزار کنند، اما این امتیاز برای اشخاص وجود ندارد؛ یعنی وقتی فردی موسسه ندارد مسلماً نمایشگاه هم نمی‌تواند برگزار کند.
وی با بیان اینکه درمورد نمایشگاه‌ها از ادارات و نهادهای فرهنگی درخواست کردیم اگر فضای مناسبی دارند برای برگزاری نمایشگاه به صورت رایگان در اختیار قرار دهند؛ گفت: این اقدام به این منظور انجام می‌شود که طراح و تولیدکننده بتواند، قیمت محصول خود را ارزانتر از قیمت تجاری عرضه کند.
امامی در مورد بیمه هنرمندان حوزه طراحی مد و لباس هم گفت: این موضوع هم در کارگروه مصوب شده و در حال جمع‌آوری اطلاعات و سوابق هنرمندان هستیم. تلاش ما این است که هنرمندان شاخص استان‌ها حتما برای این طرح در نظر گرفته شوند.
رئیس کارگروه مد و لباس کشور با تأکید براینکه همه فعالیت‌ها با یک هدف و برای دسترس‌پذیرسازی لباس زیبا، سالم، عفیفانه و ارزان انجام می‌شود؛ تصریح کرد: منظور از لباس سالم، لباسی است که شاخص‌های سلامت در آن لحاظ شده باشد؛ سلامت لباس به عنوان بدن دوم انسان بسیار حائز اهمیت است و باید از الیاف بهداشتی و دوخت استاندارد و اصولی در تولید آن استفاده شده باشد.
امامی با تأکید بر اینکه در تولید لباس و پوشاک باید فرهنگ غنی اسلامی و ایرانی مد نظر قرار گیرد، گفت: از طرف دیگر باید قیمت تمام شده پوشاک در جامعه به صورتی باشد که همه مردم توان تهیه آن را داشته باشند؛ در حال حاضر متوسط قیمت تمام شده پوشاک دوخته شده در ایران، 40 درصد از میانگین قیمت جهانی گرانتر است که 25 درصد آن به خاطر مواد اولیه و 15 درصد دیگر به دلیل شیوه تولید و واسطه‌هاست.
دبیر شورای فرهنگ عمومی با بیان اینکه برای حل این مسأله به دنبال ارائه طرح ویژه‌ای با همکاری وزارت صمت و کارگروه ساماندهی مد و لباس هستیم، خاطرنشان کرد: از ارائه طرح‌ها و پیشنهادات ابتکاری در این حوزه استقبال می‌کنیم. در حال حاضر با ارائه سکوی ارائه رایگان، ارائه مجوز به موسسات و کاهش مالیات تولید کنندگان به دنبال حل بخشی از این مشکل هستیم؛ اگرچه موسسه قرار نیست تولید کننده باشد و در حد سرپرست خانواری که هنرمند هم هست می‎تواند مزون‌دوزی داشته باشد.
امامی با بیان اینکه در قانون چیزی به نام خانه مد نداریم، افزود: اگر کسی تمایل دارد که از امتیاز مشاغل خانگی استفاده کند، می‌تواند از طریق مهارت‌آموزی و دریافت گواهی مهارتی یا هنری مورد تائید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یا سازمان فنی و حرفه‌ای برای این کار اقدام کند.  

۵ شهریور ۱۴۰۱

 

 

۹ شهریور ۱۴۰۱ ۱۲:۰۹