اخبار

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان تاکید کرد:

لزوم برنامه‌ریزی جهت ارتقای برنامه‌های فرهنگی در اربعین حسینی

لزوم برنامه‌ریزی جهت ارتقای برنامه‌های فرهنگی در اربعین حسینی
حجت‌الاسلام کلاه‌کج گفت: به منظور ارتقای فرهنگی مراسم و راهپیمایی اربعین و بهره‌گیری هر چه بیشتر از ظرفیت عظیم معرفتی، عاطفی، معنوی و حماسی آن، برنامە‌هایی در شورای فرهنگ عمومی کشور به تصویب رسیده که در استان‌ها باید انجام شود.

«حجت‌الاسلام رضا کلاه‌کج» امروز (دوشنبه 7 شهریور) در جلسه شورای فرهنگ عمومی خوزستان، با گرامیداشت هفته دولت، با اشاره به دستور جلسه یان شورا اظهار کرد: طبق ابلاغیه‌ای وزارت ارشاد به استان‌ها بر ارتقای برنامه‌های فرهنگی در مراسم اربعین تاکید شده است.

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان افزود: به منظور ارتقای فرهنگی مراسم و راهپیمایی اربعین و بهره‌گیری هر چه بیشتر از ظرفیت عظیم معرفتی، عاطفی، معنوی و حماسی آن، برنامە‌هایی در شورای فرهنگ عمومی کشور به تصویب رسیده است که در استان‌ها باید انجام شود.

 

وی با اشاره به برخی اصول و سیاست‌های مراسم اربعین را ضرورت حفظ ماهیت و صبغه مردمی آن، بسترسازی لازم برای خودسازی و ایجاد تحول معنوی هر چه بیشتر زائران، ضرورت هماهنگی و هم‌افزایی میان نهادهای دولتی، عمومی و مردمی، توجه به شرایط، اقتضائات محیط و ظرفیت زائران در تبلیغات، احترام و تکریم به مردم عراق به عنوان میزبان و رعایت فرهنگ، آداب، سنتها و هنجارهای آنان و تقویت پیوند جریان عاطفی و شورانگیز حسینی با شناخت و معرفت پایدار آن عنوان کرد.

 

حجت‌الاسلام کلاه‌کج با بیان اینکه اقدامات در چند حوزه آموزش و پژوهش، رسانه و اطلاع‌رسانی، تبلیغ و ترویج، ادبی و هنری و محصولات فرهنگی انجام می‌شود تصریح کرد: ارائه آموزش‌های لازم برای معرفت افزایی نسبت به اهداف، انگیزه‌ها و آرمان‌های نهضت امام حسین (ع(،تبیین، ترویج و معرفی ابعاد تاریخی، اجتماعی و سیاسی نهضت عاشورا، تهیه و تولید محتوای فاخر و مناسب از مقاتل مستند و معتبر، خطبه‌ها، سخنان و گفتارهای امام حسین (ع)، حضرت زینب (س)، اهل بیت (ع) و اصحاب ایشان در خصوص ابعاد مختلف نهضت عاشورا از جمله موارد مورد تاکید در این حوزه‌ها است.

 

وی ابراز کرد: ترویج فرهنگ اقامه نماز اول وقت به ویژه نماز جماعت، تبیین، نهادینه‌سازی و ترویج فرهنگ و آداب زیارت صحیح بر اساس آموزه‌های دینی و اسلامی مستند و معتبر، آگاهی‎‎بخشی نسبت به مسئولیت‌های اجتماعی، نظم‌پذیری، قانون‌مداری و رعایت حقوق زائران، ایجاد بسترهای لازم برای پاسخگویی به سؤالات و شبهات احتمالی زائران توسط مبلغان از دیگر اقدامات است.

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان عنوان کرد: همچنین باید نسبت به آگاهی‌بخشی به زائران به منظور دستیابی به اخبار و رویدادهای اربعین از شبکه‌های اجتماعی معتبر و مورد وثوق، ثبت خاطرات، دلنوشته‌ها و آثار فرهنگی، ادبی و هنری زائران و حمایت از انتشار آنها، برنامه‌ریزی به منظور تولید محصولات معرفتی- فرهنگی به زبان‌های مختلف و توزیع آنها در میان زائران و ... اقدام شود.

 

وی با اشاره به اینکه سازمان برنامه و بودجه کشور نسبت به تخصیص اعتبارات لازم برای اجرای این برنامه بر اساس سازوکار مورد نظر آن سازمان اقدام خواهد کرد یاد آور شد: رصد، نظارت و پایش شورای فرهنگ عمومی کشور با همکاری ستاد مرکزی اربعین و دستگاه‌های ذی‌ربط، نظارت بر حسن اجرای این مصوبه را به عهده خواهد داشت.

 

حجت‌الاسلام کلاه‌کج در بخش دیگری از سخنان خود خاطر نشان کرد: شورای فرهنگ عمومی خوزستان در سه ماهه اول امسال با حمایت‌های نماینده ولی فقیه در استان به عنوان رئیس شورای فرهنگ عمومی استان رتبه اول را در کشور کسب کرد که افتخاری برای استان است.

 

وی به پیگیری جهت ثبت روز خوزستان در تقویم اشاره کرد و یاد آور شد: روند ثبت روز خوزستان در تقویم، مراحل پایانی خود را طی می‌کند و بنا شده (28 شهریور) سالروز ورود امام رضا (ع) به ایران از مرز این استان به عنوان روز خوزستان ثبت شود.

 

۷ شهریور ۱۴۰۱ ۲۰:۰۶
دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی استان خوزستان |