اخبار

گزارش برگزاری دویست و هشتمین جلسه شورای فرهنگ عمومی استان قم

گزارش برگزاری دویست و هشتمین جلسه شورای فرهنگ عمومی استان قم
دویست و هشتمین جلسه شورای فرهنگ عمومی استان قم در تالار فرهنگ و هنر اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان به ریاست حضرت آیت‌الله سعیدی و با حضور جناب آقای شاهچراغی نائب رئیس شورا و اکثریت اعضا برگزار شد.

 

 

 

 

 دویست و هشتمین جلسه شورای فرهنگ عمومی استان قم در روز شنبه مورخ 29‏/05‏‏/1401 در تالار فرهنگ و هنر اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان به ریاست حضرت آیت‌الله سعیدی و با حضور جناب آقای شاهچراغی نائب رئیس شورا و اکثریت اعضا برگزار شد.

 در این جلسه ابتدا جناب آقای شاهچراغی با اشاره به همکاری و همیاری که بین مدیران استان و نمایندگان مجلس شورای اسلامی وجود دارد؛ گفت: برای پیگیری امور مردم، این ارتباطات به‌صورت منظم و مرتب برقرار است و جلسات مستمری در این زمینه برگزار می‌شود.  وی تأکید کرده است که عزم همه مدیران استان جزم شده است تا گرهی از مشکلات مردم باز شود و ۱۴۲ مصوبه سفر استانی رئیس‌جمهوری به قم که در سال گذشته انجام شد به مرحله اجرا برسد؛ و ابراز امیدواری کرد که انشاءالله تلاش مدیران استان با قوت ادامه یابد و خود را برای ارائه طرح‌های بزرگ‌تر در سفر دوم رئیس‌جمهوری به استان قم آماده‌سازیم.

آقای امیرآبادی نماینده مردم قم نیز در این جلسه ضمن تقدیر از مدیران استانی بر هماهنگی آن‌ها برای اجرای طرح‌ها تأکید کردند

سپس دستور اول جلسه و موضوع برنامه‌های فرهنگی ستاد اربعین در خصوص ایام اربعین و ضرورت فعالیت‌های فرهنگی در این خصوص موردبحث و بررسی قرار گرفت.

آقای مقیمی عراقی معاون هماهنگی امور زائران استانداری قم با اشاره به اینکه استان قم در سه بخش خدمات خود را در مراسم اربعین ارائه می‌کند، گفت: پس از استان تهران، «قم» بیشترین تعداد موکب را (با ۱۴۵ موکب) در آیین پیاده‌روی اربعین حسینی در شهر مهران و مسیر پیاده‌روی نجف تا کربلا دارد و ۱۵ موکب دیگر نیز مسیر صدور مجوز آنان در حال انجام است. وی همچنین با اشاره به دستورالعمل‌های ابلاغ‌شده از سوی وزارت کشور و ستاد ملی اربعین اظهار داشت: با توجه به گرمای هوا و ازدحام جمعیت، باید امسال تمهیدات ویژه‌ای برای میزبانی از زائران در نظر گرفته شود.

 استان‌های هدف «۱»، استان‌های مرزی و استان‌های قم، سیستان‌ و بلوچستان و خراسان رضوی؛ استان‌های هدف «۲» هستند که در مسیر حرکت زائران اربعین حسینی (ع) قرار دارند و قم «استان معین» شهر مهران و استان ایلام است و با توجه به آمار ارائه‌شده، نزدیک به ۸۰ درصد خروجی کشور در این مراسم از طریق مرز مهران در استان ایلام اتفاق می‌افتد. حدود ۲ ماه است که ماشین‌آلات دستگاه‌های اداری و اجرایی استان قم در ایلام در مسیر عبور زائران اربعین مشغول به خدمات‌رسانی هستند و پنج موکب فعال را نیز در مرز مهران داریم. وی خاطرنشان کرد پیش‌بینی می‌کنیم که در ایام اربعین حسینی (ع) باید منتظر میزبانی از ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار نفر باشیم. وی با اشاره به تمهیدات اندیشیده شده در این زمینه گفت: انتقال مجموعه ستاد مردمی اربعین از مصلای قدس به مسجد مقدس جمکران در دستور کار قرار گرفت و در این زمینه از تولیت مسجد مقدس جمکران تشکر می‌کنیم که همراهی خوبی در این زمینه داشته‌اند.

 موضوع بعدی انتخاب اعضا حقیقی (شخصیت‌های فرهنگی برجسته صاحب‌نظر در مسائل استان «یک نفر خانم») و جمع­بندی پیشنهاد‌های اعضا در خصوص هیئت اندیشه‌ورز شورا بود که بعد از رأی‌گیری از میان افراد پیشنهادی؛ آقایان دکتر محمدتقی دشتی، دکتر محمدتقی فعالی و خانم سیده زهره برقعی به عنوان اعضای حقیقی شورای فرهنگ عمومی استان قم انتخاب شدند.

موضوع بعدی بررسی برنامه‌های فرهنگی اداره کل امور زندان‌ها بود که مدیرکل زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی استان قم با ارائه گزارشی از فعالیت‌های فرهنگی انجام‌شده برای زندانیان، خواستار مشارکت دستگاه‌های فرهنگی استان در این زمینه شد.

دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی

۲ شهریور ۱۴۰۱ ۰۹:۴۷