اخبار

*دیپلماسی فرهنگی و جمهوری اسلامی*

*دیپلماسی فرهنگی و جمهوری اسلامی*

دومین *اجلاس رایزنان فرهنگی جمهوری اسلامی ایران* که به مدت چند روز در تهران برپا بود فرصتی شد تا به همراه مهندس ضرغامی و تنی چند از معاونان وزارت در این جلسه شرکت نمایم. به عنوان معاون میراث فرهنگی مطالبی مطرح کرد که رئوس آن را در اینجا با شما به اشتراک می گذارم.
میراث فرهنگی مهم ترین منبع فرهنگی تمام ملت هاست. مهم ترین ظرفیت در اختیار برای گفت و گو و برقراری پیوند ضمن احترام کامل به ارزش های فرهنکی جوامع اصلی است.
ایران به جهت برخورداری از ظرفیت میراث فرهنگی در بین ملل جهان از جمله کشورهای پیشرو است و رایزنان فرهنگی می توانند مهم ترین سفیران فرهنگی ایران در خارج از کشور باشند. چرا که یکی از راه های مؤثر بر تقویت جایگاه و توسعه فرهنگی کشور برقراری ارتباط مؤثر با سایر مردم جهان به زبان فرهنگ و بر پایه منابع میراث فرهنگی است.
ایران کشوری با *پیشینه فرهنگی و تمدنی ۷۰۰۰ ساله* از وضعیت میراث فرهنگی زیر برخوردار است:
✅ ثبت ۳۴۱۱۳ اثر غیر منقول در فهرست آثار ملی کشور
✅ ثبت ۲۲۶۵ اثر منقول در فهرست آثار ملی کشور
✅ ثبت ۱۰۴۶ اثر طبیعی در فهرست آثار ملی کشور
✅ ثبت ۲۸۷۷ عنصر فرهنگی ناملموس در فهرست آثار ملی کشور
✅ ثبت ۲۶ اثر ملموس در فهرست آثار جهانی
✅ ثبت ۱۷ عنصر ناملموس در فهرست آثار ملی کشور
✅ ثبت ۱۲ اثر طبیعی در فهرست میراث طبیعی جهان
✅ ثبت ۱۵ اثر در فهرست میراث جهان اسلام (آیسسکو)
جایگاه بین المللی ایران با ۲۶ اثر ملموس ثبت جهانی رتبه نهم و در حوزه ناملموس با ۱۷ عنصر رتبه هفتم را دارد.
در این اجلاس از نقش مهم رایزنان فرهنگی در حوزه میراث فرهنگی گفتم: توسعه دیپلماسی فرهنگی و موزه ای، عقد پیمان مشترک و خواهر خواندگی با شهرهای مهم دنیا، جلب کمک های خیرین برای حفظ، احیاء و مرمت بناها، محوطه ها، تپه ها و موزه های تاریخی و ترویج و برگزاری کرسی های نظری و علمی، کمک در استرداد اشیاء و اموال تاریخی و معرفی شایسته ایران بزرگ و فرهنگی از جمله این موارد است.
سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در بیش از ۶۰ کشور دنیا نمایندگی دارد که در عصر ارتباطات و دیپلماسی فرهنگی باید این نمایندگی ها به سراسر دنیا گسترش یابد و بودجه و اعتبارات لازم و از آن مهم تر نگاه و رویکرد مسئولان کشور به امور «فرهنگ» را باید مورد تأکید قرار داد.
امیدوارم با امضای تفاهم نامه همکاری میان *«وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی»* و *«سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی»* شاهد تحول جدی در عرصه دیپلماسی فرهنگی در جهان باشیم.

۱۳ اَمرداد ۱۴۰۱ ۱۵:۱۴