اخبار

گزارش برگزاری دویست و هفتمین جلسه شورای فرهنگ عمومی استان قم

گزارش برگزاری دویست و هفتمین جلسه شورای فرهنگ عمومی استان قم
دویست و هفتمین جلسه شورای فرهنگ عمومی استان قم در روز چهارشنبه مورخ 29‏/04‏‏/1401 در تالار فرهنگ و هنر اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان به ریاست جناب آقای شاهچراغی استاندار محترم برگزار شد.

 

 

 

 دویست و هفتمین جلسه شورای فرهنگ عمومی استان قم در روز چهارشنبه مورخ 29‏/04‏‏/1401 در تالار فرهنگ و هنر اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان به ریاست جناب آقای شاهچراغی و اکثریت اعضا برگزار شد.

در این جلسه ابتدا موضوع برنامه‌های فرهنگی ستاد شئون فرهنگی در خصوص ایام عزاداری ماه محرم و صفر و ضرورت فعالیت‌های فرهنگی در این خصوص موردبحث و بررسی قرار گرفت. بعد از توضیحات لازم توسط مدیرکل تبلیغات اسلامی در خصوص فعالیت‌های این ستاد، شورای فرهنگ عمومی بر اساس اهداف این ستاد و آئین‌نامه تدوین‌شده برای آن در شورای عالی انقلاب فرهنگی و در راستای سیاست‌های ابلاغی برای مناسبت ایام عزاداری ماه محرم و صفر برخی از تصمیمات  زیر گرفته شد:

ادارات و نهادهای فرهنگی با برنامه‌های متنوع ستاد ساماندهی شئون فرهنگی در مناسبت‌های مذهبی هماهنگ باشند و گزارش اقدامات خود را در این خصوص جهت جمع‌بندی به ستاد ارائه تا در گزارش نهایی ارائه‌شده به شورا لحاظ نماید.همینطورمقرر شد بسته فرهنگی برای عزاداری‌های این ایام توسط این ستاد تهیه و در اختیار هیئت‌ها، مساجد، حسینیه‌ها و مراسم خانگی قرار گیرد و در بسته فرهنگی ارائه‌شده به‌منظور مقابله با بدعت، خرافات و تهاجم فرهنگی دشمنان، ازجمله پرهیز از تفرقه‌اندازی مخاطبان و کوبیدن بر طبل عصبیت‌های مذهبی و افزایش مشارکت مردمی و فراهم‌سازی مقدمات ایجاد همگرایی و همبستگی و انسجام مذهبی و ملی لحاظ شود و اداره کل سازمان تبلیغات اسلامی سالانه، گزارش برنامه‌های خود را در جهت تحقق ساماندهی شئون فرهنگی مراسم سوگواری تهیه و برای بررسی و تصمیم‌گیری متناسب به شورای فرهنگ عمومی استان ارائه نماید.گرفت.

در ادامه جلسه به مناسبت پنجم مردادماه ۱۳۵۸ هجری شمسی که نخستین نماز جمعه در ایران بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به امامت مرحوم آیت‌الله سید محمود طالقانی در دانشگاه تهران اقامه شد موضوع چگونگی برگزاری 5 مرداد سالروز اقامه اولین نماز جمعه بعد از انقلاب موردبحث و بررسی قرار گرفت. در این جلسه با تأکید بر اینکه بایستی از ظرفیت نماز جمعه در جهت خدمت به‌نظام، کشور و انقلاب و هماهنگی، هم‌افزایی، همدلی استفاده کرد. لزوم پرهیز از کارهای سلیقه‌ای برای شکوفایی و بهره‌وری بهتر نماز جمعه یادآوری شد.

از مصوبات این جلسه می‌توان به تجلیل از فعالان نماز جمعه  از سوی ستاد گرامیداشت 5 مرداد، دیدار با خانواده شهدای ستاد اقامه نماز جمعه و همچنین  فضاسازی محیطی به مناسبت 5 مرداد با نصب شعارنوشته، بنرو همچنین تزئین سربرگ مکاتبات اداری با موضوع اهمیت نماز جمعه توسط ادارات و ... اشاره کرد.

 

دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی

 

۴ اَمرداد ۱۴۰۱ ۱۴:۰۷