اخبار

سومین نشست شورای فرهنگ عمومی چهارمحال و بختیاری در سال تولید دانش بنیان و اشتغال آفرین برگزار شد.

سومین نشست شورای فرهنگ عمومی چهارمحال و بختیاری در سال تولید دانش بنیان و اشتغال آفرین برگزار شد.
پیام احمدی دبیر شورا و مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان چهارمحال و بختیاری چهارشنبه شب (29 تیر 1401) در سومین نشست شورای فرهنگ عمومی چهارمحال و بختیاری در سال" تولید دانش بنیان اشتغال آفرین با بیان اخبار فرهنگی ماه جاری بر اهمیت فرهنگ و انجام کار فرهنگی عمقی تأکید کرد.

نماینده ولی‌فقیه در چهارمحال‌ و بختیاری و امام‌جمعه شهرکرد  در این نشست با بیان اینکه میعادگاه‌های نماز جمعه محل ارائه و تبیین اهداف الهی، پیامبر اسلام، ائمه معصومین و ولایت است، گفت: طرح منویات ولی امر مسلمین در میعادگاه‌های نمازجمعه از مطالباتی است که انتظار می‌رود امامان جمعه آن را مدنظر قرار دهند

به گزارش روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان چهارمحال و بختیاری ، حجت‌الاسلام و المسلمین محمدعلی نکونام عصر چهارشنبه در سومین نشست شورای فرهنگ عمومی چهارمحال و بختیاری در سال ۱۴۰۱ افزود : برپایی و احیا نمازجمعه از دستاوردهای مهم نظام جمهوری اسلامی است و این نماز فرصتی برای اجتماع بزرگ مسلمانان و تقویت وحدت، همدلی، کاهش مشکلات و مشخص شدن تکلیف برای جامعه و ارائه رهنمودها به شمار می‌رود.

وی با اشاره به اینکه سوق دادن جامعه به سمت تعالی و پیشرفت، هدف شکل‌گیری نمازجمعه است، تصریح کرد: نماز عبادی سیاسی جمعه به دلیل حاکمیت طاغوت، تا حدودی کمرنگ شده بود اما به برکت انقلاب اسلامی، این شاخصه مهم جامعه اسلامی بار دیگر احیاء شد و حیات یافت.نکونام با تاکید بر اینکه نمازهای جمعه باید در شأن و جایگاه این نماز و با جدیت و حضور حداکثری برپا شود، یادآور شد: برپایی این نماز باید به تحقق اهداف و مقاصد اسلام منجر شود و همان‌گونه اقامه شود که خداوند می‌خواهد.

وی از مسوولان دستگاه‌های اجرایی خواست؛ تقویت نمازجمعه را بخشی از وظایف خود بدانند و افزود: هنگامی که مردم ببینند مسوولان در ادای این عبادت الهی جدیت دارند و آن را با اهمیت می‌دانند، ترغیب شده و حضور پررنگ‌تری را در صفوف نماز جمعه به نمایش می‌گذارند کما اینکه هم‌اکنون نیز بسیاری از افراد متدین، لبیک‌گویان در میعادگاه‌های نماز جمعه حضور می‌یابند.

امام‌جمعه شهرکرد اظهار داشت: نباید اجازه داد دشمنان و برخی عوامل داخلی و جناحی با سم‌پاشی‌ها، مردم را نسبت به نمازجمعه مأیوس و دلسرد کنند و تنها در زمانی که خلاف منویات ولی امر مسلمین در نمازجمعه مطرح می‌شود می‌توان اعتراض کرد و مطالبه داشت.

نکونام در ادامه، حفظ حجاب و عفت عمومی با هدف تضمین سلامت جامعه را از دستورات اسلام بیان کرد و گفت: در این حوزه دو عرصه مهم وجود دارد که یکی از آن‌ها مربوط به عرصه عمومی جامعه است و باید اقدامات فرهنگی و اغنایی متناسب در این رابطه شکل بگیرد.

بخش دیگری از حوزه حجاب و عفاف مربوط به دستگاه‌های اجرایی می باشد و انتظار می‌رود شرایط دستگاه‌های نظام اسلامی مطابق با چارچوب‌های تعیین شده و منطبق با دستورات اسلامی باشد.

کم بودن اقدامات نظارتی و مشورتی در حوزه حجاب و عفاف ناشی از نبود متولی خاص در این راستا می باشد و بحث برخورد نامتوازن در این حوزه مطرح نیست بلکه این موضوع بخشی از دستورات دینی برای حفظ کرامت فردی و جمعی است که اسلام بر آن تاکید دارد.

رئیس شورای فرهنگ عمومی چهارمحال و بختیاری بر اجرای برنامه‌های فرهنگی و اغنایی در فضاهای عمومی شهری تاکید و تصریح کرد: اگر این حوزه رها شود فضا برای رخنه دشمن فراهم خواهد شد و نباید در این مورد منفعل بود.

نماینده ولی‌فقیه در چهارمحال و بختیاری در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه انتشار اخبار فرهنگی و کار رسانه‌ای در این حوزه، ملاکی برای ارزیابی شرایط استان است، یادآور شد: فعالیت‌های فرهنگی باید به شکلی دقیق و موثق در جامعه بیان شود تا آگاهی‌های عمومی در این حوزه نیز ارتقا یابد.

ایشان همچنین در خصوص همایش بزرگداشت عمان سامانی به عنوان یکی از شخصیت‌های برجسته ادبیات فارسی و شاعر آیینی استان در ماه محرم امسال نیز اظهار داشت: چهارمحال و بختیاری باید در شناساندن این شاعر عاشورایی و دیگر افراد برجسته هنر دینی پیش‌قدم باشد.انتظار می‌رود با توجه به آمادگی دانشگاه شهرکرد برای برگزاری برنامه بزرگداشت این شاعر در شهرهای سامان و شهرکرد، دستگاه‌های اجرایی نیز برای حمایت و برگزاری هر چه بهتر این برنامه فرهنگی وارد میدان شوند.

شایان ذکر است ،در نشست شورای فرهنگ عمومی، اعضای حاضر دیدگاه‌ها و نظرات خود را در رابطه با آخرین اقدامات در جذب اعتبارات مصوب سفر رییس‌جمهور به استان، ارزیابی‌های محیطی از شرایط اجرای مصوبات ستاد امر به معروف و نهی منکر در دستگاه‌های اجرایی مرکز استان و شهرستان‌ها، لزوم افزایش تعاملات بین دستگاهی برای اجرای برنامه‌های فرهنگی در فضاهای عمومی به ویژه بوستان‌ها، تولید محتوای فرهنگی با محوریت پوشش حداکثری سلایق مردمی، ایجاد نمایشگاه‌های فرهنگی در سطح شهر و تشریح سامانه راهبری فرهنگی ویژه ائمه جمعه بیان کردند

در پایان این نشست از حجت الاسلام یدالله زمانی رئیس ، شجاع زیلابی نائب رئیس و محمدرضا حسن زاده دبیر شورای فرهنگ عمومی شهرستان کیار با اهدا لوح قدردانی بعمل آمد.
۱ اَمرداد ۱۴۰۱ ۱۲:۰۲