اخبار

اولین جلسه کارگروه نوآوری و توسعه فعالیت‌های فرهنگ‌بنیان خوزستان برگزار شد

اولین جلسه کارگروه نوآوری و توسعه فعالیت‌های فرهنگ‌بنیان خوزستان برگزار شد
اولین جلسه کارگروه نوآوری و توسعه فعالیت‌های فرهنگ‌بنیان خوزستان به ریاست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و ذیل شورای فرهنگ عمومی استان برگزار شد.

«مجید شهبازی‌پور» یکشنبه در اولین جلسه کارگروه نوآوری و توسعه فعالیت‌های فرهنگ‌بنیان در خوزستان، با اشاره به شکل‌گیری این کارگروه اظهار کرد: در جلساتی که با دبیر شورای فرهنگ عمومی تشکیل شد، دغدغه‌ای شکل گرفت و آن این بود که مجموعه‌های مختلفی داریم که جنس فکر کردنشان روی مسائل، متفاوت از چیزی است که تا قبل از این در حوزه علوم انسانی دیده بودیم ولی این مجموعه‌ها در حوزه فرهنگ کار نمی‌کنند و همه تلاش‌شان به سمت تکنولوژی و مباحث نرم‌افزاری می‌رود.

 

کارشناس کارگروه نوآوری و توسعه فعالیت‌های فرهنگ‌بنیان در استان‌ها افزود: ذات زیست‌بوم نوآوری این است که کاملا یک نمونه وارداتی و کپی‌برداری از نمونه‌های کشورهای خارجی بوده و طبیعی است که ملزومات و موضوعات خاص خود را دارد بنابراین تصمیم گرفته شد ساز و کاری تشکیل شود که بتوانیم از ظرفیت زیست‌بوم نوآوری و نگاه خاصی که در شناسایی مساله دارد در حوزه فرهنگ استفاده کنیم و بتوانیم از شیوه‌های سنتی که در کار فرهنگ داشتیم و ذهن‌ها کم و بیش با آن آشنایی دارد یک قدم جلوتر رفته و حرکتی در سطح استان‌ها انجام دهیم.

 

وی اضافه کرد: برای کار فرهنگی نمی‌توان نگاه از بالا به پایین و مرکز به پیرامونی داشت و نمی‌شود برای آن دستور صادر و چارچوب معینی تعیین کرد بنابراین تاکید را بر این گذاشتیم که این کار از دل استان‌ها بیرون بیاید به این معنی که برخلاف برخی طرح‌ها که به صورت ملی انجام می‌شود و فراگیر است و نسخه واحدی دارد سعی شود کار را استانی انجام و اختیارات را به استان‌ها دهیم.

 

شهبازی‌پور با اشاره به اینکه تاکنون هشت استان به صورت جدی از این طرح حمایت کرده و آن را پیگیری کردند ادامه داد: خوزستان دومین استانی است که این کارگروه را تشکیل داده و با توجه به ظرفیت عظیمی که این استان دارد اهتمام ما این است که بحث فرهنگ به صورت جدی دنبال شود.

 

وی تصریح کرد: شاید زیست‌بوم نوآوری اساسا حیطه فعالیت ما به عنوان شورای فرهنگ عمومی نباشد و متولی خاص خود را دارد ولی کاری که ما می‌خواهیم انجام دهیم این است که با توجه به ظرفیت شورای فرهنگ عمومی هر استان، قابلیت شبکه‌سازی و تعامل و فضای همکاری بین چند مجموعه و نهاد شکل بگیرد و فرصت خوبی است که بتوانیم سهم فرهنگ را از حوزه زیست‌بوم نوآوری مشخص کنیم.

 

کارشناس کارگروه نوآوری و توسعه فعالیت‌های فرهنگ‌بنیان ابراز کرد: در تهران نیز یک شورای مشورتی نوآوری با حضور برخی دغدغه‌مندان در حوزه نوآوری فرهنگی و اجتماعی تشکیل شده که موازی فعالیت‌های هر کارگروه در استان‌ها با استفاده از ظرفیت‌های شورا به اشکال مختلف از آنها حمایت می‌کنیم.

 

وی اذعان کرد: در کارگروه نوآوری استان‌ها باید بتوان اقدامات سازنده و مثبتی رقم زد و موضوعاتی خاص همچون اسباب‌بازی، گردشگری و ... را دنبال کرد که بتواند به عنوان برند استانی زیست‌بوم فرهنگ استان به نام آن شناخته شود و در درازمدت به حوزه ملی و حتی بین‌المللی تبدیل شود که لازم است در این راستا از ظرفیت رسانه هم بهره‌مند شد.

 

«لفته منصوری» نیز با بیان اینکه در این طرح با یک سری فعالیت‌های هم‌تراز در نهادهای مختلف مواجه هستیم عنوان کرد: از مهم‌ترین کارکردهایی که برای این کارگروه در نظر گرفته شده شبکه‌سازی است که با شان شورای فرهنگ عمومی استان و کشور هم همخوانی دارد.

 

دبیر کارگروه نوآوری و توسعه فعالیت‌های فرهنگ‌بنیان خوزستان ایجاد پردیس فرهنگی را اولین الگویی دانست که می‌توان از استان خوزستان به کشور عرضه کرد و یاد آور شد: موارد مطرح شده در این کارگروه به عنوان یک پیشنهاد به شورای فرهنگ عمومی استان منتقل می‌شود.

 

۲۸ تیر ۱۴۰۱ ۰۹:۱۶
دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی استان خوزستان |