اخبار

نماینده ولی فقیه در خوزستان تاکید کرد:

ضرورت استفاده گسترده از فضای مجازی و رسانه‌ها جهت تبیین واقعه غدیر

ضرورت استفاده گسترده از فضای مجازی و رسانه‌ها جهت تبیین واقعه غدیر
حجت‌الاسلام موسوی‌فرد بر استفاده گسترده از فضای مجازی و رسانه‌ها برای تبیین دهه امامت و ولایت و به خصوص واقعه غدیر تاکید کرد و گفت: حداقل کاری که می‌توان در مناسبت‌هایی همچون غدیر و محرم انجام داد، ایجاد فضاسازی مناسب است.

«حجت‌الاسلام سید محمدعلی موسوی‌فرد» (چهارشنبه 15 تیر) در هفتاد و سومین جلسه شورای فرهنگ عمومی خوزستان که با موضوع ارتقای فرهنگ کار، کارآفرینی و تعاون در استان برگزار شد، با تبریک فرا رسیدن دهه امامت  و ولایت اظهار کرد: سال گذشته در دهه امامت و ولایت حرکتی در استان به صورت برنامه‌ای جمعی ایجاد شد که استقبال خوبی از آن صورت گرفت.

 

نماینده ولی فقیه در خوزستان افزود: با توجه به اینکه یکشنبه عید قربان است، باید فردا کارگروهی با حضور دستگاه‌های فرهنگی اعم از سازمان تبلیغات اسلامی، بسیج و ... ایجاد شود و در رابطه با برنامه‌های این دهه برنامه‌ریزی جمعی داشته باشیم.

 

وی با بیان اینکه حداقل کاری که می‌توان در مناسبت‌هایی همچون غدیر و محرم انجام داد، ایجاد فضاسازی مناسب است اضافه کرد: درست است که مسئولیت فضاسازی با شهرداری است ولی سایر دستگاه‌های فرهنگی نیز می‌توانند با تولید محتوا، خوراک آن را تهیه و در کنار شهرداری باشند.

 

امام جمعه اهواز بر استفاده گسترده از فضای مجازی و رسانه‌ها برای تبیین دهه امامت و ولایت و به خصوص واقعه غدیر تاکید کرد و ادامه داد: تمام دستگاه‌های دولت باید به میدان بیایند و سهم هر دستگاه در این رویداد مشخص شود تا در کل استان برنامه داشته باشیم.

 

ضرورت توجه به موضوع افزایش جمعیت

وی با اشاره به ضرورت توجه به موضوع افزایش جمعیت عنوان کرد: یکی از نکات بحرانی ما بحث جمعیت است ولی فضا مناسبی برای این موضوع ایجاد نشده است؛ سالانه هزاران مورد سقط جنین در کشور انجام می‌گیرد که جای تاسف دارد و باید جلوی آن گرفته شود.

 

حجت‌الاسلام موسوی‌فرد در رابطه با موضوع اشتغال ابراز کرد: امروزه جوانان اشتغال را تنها در ادارات و دستگاه‌های تابعه آنها می‌دانند و کمتر به سمت مشاغل دیگر و کارآفرینی روی می‌آورند که در این راستا باید با ارائه مدلی از اشتغال و عملیاتی کردن آن، بتوان فرهنگ و نگاه به اشتغال را در جامعه تغییر داد.

 

وی خاطر نشان کرد: تا زمانی که نتوانیم طرح‌های متعددی را ارائه دهیم و به گونه‌ای اقناع‌سازی کنیم که جوانان به سمت و سوی آن کشیده شوند نمی‌توانیم موفق شویم؛ در این زمینه باید از اصحاب رسانه، صدا و سیما و فضای مجازی کمک گرفت.

 

آبیاری به روش‌های نوین جایگزین آبیاری سنتی شود

نماینده ولی فقیه در بخش دیگری از سخنان خود به وضعیت کم‌آبی و ضرورت تغییر الگوی کشت اشاره کرد و گفت: صرف اینکه در جلسات برخی ساختارها را در رابطه با الگوی کشت ایجاد کنیم در میدان عمل تبدیل به فرهنگ نمی‌شود.

 

وی با اشاره به اینکه کشاورزان باید به جای آبیاری سنتی به سمت روش‌های نوین همچون آبیاری قطره‌ای روی بیاورند اذعان کرد: در این راستا باید با برگزاری همایشی از کشاورزان دعوت و این موضوع را مطرح کرد و با بیان خواص خشکه‌کاری چه برای کشت برنج و چه سایر محصولات و همچنین ارائه یک سری مشوق‌ها، بستر را برای انجام این نوع کشت فراهم کنیم.

 

امام جمعه اهواز با بیان اینکه همه دغدغه ما این است که فرهنگ استفاده از منابع را به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنیم که متناسب با منابع موجود باشد تصریح کرد: این منابع تنها متعلق به نسل ما نیست بلکه نسل‌‌های آینده نیز سهمی از آن دارد از این رو باید در حفظ آنها تلاش کنیم.

 

بیشترین بهره‌وری را با کمترین منابع ایجاد کنیم

وی با اشاره به اینکه در شورای فرهنگ عمومی به دنبال ایجاد این فرهنگ هستیم که لازمه آن نیز ورود به میدان عمل است بیان کرد: در این راستا باید از تجربیات برخی کشورها و افراد صاحب نظر استفاده کرد و به سمت و سویی برویم که آب هدر نرود.

 

حجت‌الاسلام موسوی‌فرد بر تشکیل کارگروهی با مدیریت دانشگاه شهید چمران اهواز نسبت به بررسی وضعیت کشت به روش خشکه‌کاری تاکید کرد و یاد آور شد: باید طوری برنامه‌ریزی شود که در عین بهره‌وری بیشتر از منابع کمتری استفاده کنیم.

 

وی در پایان با اشاره به پنجم مرداد سالروز اقامه اولین نماز جمعه در تهران، بر برنامه‌ریزی برای این روز در جلسه آینده شورای فرهنگ عمومی و همچنین بزرگداشت آیت‌الله موسوی جزایری زعیم حوزه‌های علمیه خوزستان که به مدت ۴۰ سال از ابتدای انقلاب به عنوان نماینده ولی فقیه و امام جمعه اهواز در استان فعالیت داشت، تاکید کرد.

 

در ادامه «عبدالرضا سیفی» در رابطه با آبیاری به روش خشکه‌کاری و تبدیل نظریات این موضوع به مقالات علمی تاکید کرد و افزود: باید با روش‌های علمی و در فضای آکادمیک در جامعه نخبگانی تولید ادبیات کنیم تا در افکار عمومی و اذهان این فضا جا بیفتد که با حجم آب موجود نمی‌توان از روش‌های آبیاری به روش سنتی استفاده کرد.

 

معاون سیاسی اجتماعی استانداری خوزستان با بیان اینکه باید در این زمینه از ظرفیت فضای رسانه‌ای استان و همچنین نشریات علمی پژوهشی دانشگاه‌ها استفاده کرد گفت: اگر منابع علمی ایجاد شود دست ما بریا ترویج این موضوع باز است و برای سال‌های آینده می‌توان کشاورزان را برای انجام این نوع آبیاری با ارائه امکانات لازم تشویق کرد.

 

«حجت‌الاسلام رضا کلاه‌کج» مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان نیز با بیان مناسبت‌های پیش‌رو و همچنین مصوبات جلسه گذشته شورای فرهنگ عمومی استان و کارگروه نخبگان و شورای اطلاع‌رسانی در خصوص کشت به روش خشکه‌کاری پرداخت.

 در این جلسه «عبدالحسن طرفی علیوی» مسئول سازمان بسیج جامعه کشاورزی خوزستان، «یعقوب دارمی‌زاده» سرپرست اداره کشاورزی خرمشهر، «محمدعلی آخوندعلی» رئیس دانشگاه شهید چمران اهواز و «مهرداد نیکو» رئیس سازمان برنامه‌ریزی و بودجه خوزستان به بیان نظرات خود رابطه با وضعیت کشت به روش خشکه‌کاری پرداختند.

۱۶ تیر ۱۴۰۱ ۱۳:۱۵
دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی استان خوزستان |