اخبار

لزوم به‌کارگیری تمامی پتانسیل‌های کانون‌های مساجد در جهاد تبیین

لزوم به‌کارگیری تمامی پتانسیل‌های کانون‌های مساجد در جهاد تبیین
کانون‌های فرهنگی هنری مساجد باید به صورت آتش به اختیار برای جهاد تبیین ورود کنند و تمامی پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های خود را برای این مسئله مهم که رهبر معظم انقلاب بر آن تأکید دارند، به‌کار گیرند.

خبرگزاری شبستان _ اندیمشک، یاسین دارسی: در دین مبین اسلام و قرآن کریم بر داشتن و افزایش بصیرت و آگاهی تأکید فراوانی صورت گرفته و راهکارهای مختلفی هم جهت دستیابی به آنها بیان شده است.

 

بصیرت‌افزایی در جامعه و در میان اقشار مختلف مردم به ویژه نسل جوان برای مقابله با جنگ نرم و تهاجم فرهنگی دشمن از جمله اقداماتی است که می‌تواند بسیار اثرگذار باشد.

 

رهبر معظم انقلاب ضمن تاکید بر داشتن بصیرت، انس با قرآن کریم را عامل بصیرت‌افزایی دانسته‌اند و بیان کرده‌اند که بینش درست، شناخت زمان، شناخت نیاز‌ها و اولویت‌ها، شناخت دشمن و دوست، داشتن هوشیاری لازم و تشخیص خط درگیری با دشمن، از جمله معانی بصیرت هستند.

 

«جهاد تبیین» موضوعی است که ماه‌های اخیر در بیانات حضرت آیت‌الله خامنه‌ای بارها مورد تأکید و اشاره قرار گرفته است و رهبر انقلاب اسلامی ابعاد مختلف آن را توصیف کرده‌اند. ««جهاد تبیین» یک فریضه است. «جهاد تبیین» یک فریضه‌ی قطعی و یک فریضه‌ی فوری است و هر کسی که می‌تواند[باید اقدام کند].»

 

تمامی دستگاه‌ها، نهادها و مجموعه‌ها به ویژه مجموعه‌های فرهنگی، مذهبی و انقلابی، نقش و وظیفه سنگین‌تری را در مسئله جهاد تبیین را بر عهده دارند و باید به آن توجه کنند.

 

کانون‌های فرهنگی هنری مساجد با توجه به جایگاه و ظرفیت‌هایی که دارند، از جمله مجموعه‌هایی به حساب می‌آیند که می‌توانند در موضوع جهاد تبیین نقش‌آفرینی کنند.

 

کانون‌های مساجد وظیفه سنگینی در جهاد تبیین دارند

استاد حوزه‌های علمیه خوزستان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در اندیمشک، با بیان اینکه از دیدگاه ارزشی دین مبین اسلام، مساجد نقش محوری و جایگاه بسیار رفیعی در تعالیم دینی ما دارند اظهار می‌کند: در انقلاب اسلامی و در کلام امام خمینی (ره) مساجد سنگر هستند و در برهه‌های مختلف تاریخ انقلاب هم نقش بسیار مؤثری را در پیروزی انقلاب، هدایت مردم، دفاع مقدس و دهه سوم و چهارم انقلاب در جهت گسترش فرهنگ اسلامی و ارزش‌های اخلاقی داشته‌اند.

 

«حجت‌الاسلام سید ولی‌الله مهدوی» می‌افزاید: در حال حاضر ما با جنگ نرم دشمنان در ابعاد فرهنگی و رسانه‌ای روبه‌رو هستیم و تلاش دشمنان بر این است تا ضمن ناامیدی مردم، ایمان و اعتماد آنها را کاهش دهند و اقتدار ملی کشور را تضعیف کنند.

 

وی اذعان می‌کند: جهاد تببین یکی از رسالت‌های مهم کنونی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد است که در این راستا وظیفه سنگینی را بر عهده دارند و باید به بصیرت‌افزایی در جامعه بپردازند.

 

استاد حوزه‌های علمیه خوزستان با اشاره به اینکه در جهاد تبیین باید نوآوری صورت گیرد و مطالب با سخن و شیوه جدید، زیبا و جذابی به مخاطبان منتقل شوند تصریح می‌کند: لازم است کانون‌های مساجد به منظور تبیین مفاهیم عالی اخلاقی و اسلامی، به مسائل معرفتی، سبک زندگی اسلامی و وظایف مدیران و مسئولان اشاره کنند چرا که این موضوعات در جهاد تبیین اثرگذار هستند.

 

وی با بیان اینکه در راستای موضوع جهاد تبیین، باید پیشرفت‌ها، تعالی و اقتدار کشور را بیش از پیش به شیوه درست بیان کنیم عنوان می‌کند: ضرورت‌ دارد کانون‌های مساجد علاوه بر معرفت‌افزایی و بصیرت‌افزایی، تبیین معارف دینی و اخلاقی را انجام دهند.

 

کانون‌های مساجد ظرفیت عظیمی برای پرداختن به مسئله جهاد تبیین دارند

مدیر کانون فرهنگی هنری یاسین مسجد سیدالشهدا (ع) اندیمشک نیز به تشریح اقدامات و برنامه‌های این کانون در سال ۱۴۰۰ می‌پردازد و ابراز می‌کند: در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر تداوم‌ کمک‌های مؤمنانه، حدود ۱۰ مرحله رزمایش کمک مؤمنانه اجرا شد.

 

«حجت‌الاسلام محسن فاطمی» می‌گوید: در مناسبت‌های مختلف، جلسات و نشست‌های بصیرتی و روشنگری، برنامه‌های فرهنگی، مذهبی، هنری، ورزشی و مسابقات را داشتیم.

 

وی با اشاره به اینکه کانون‌های فرهنگی هنری مساجد در سراسر کشور نقطه عطفی برای ایجاد فضای فرهنگی، جهادی و سیاسی هستند بیان می‌کند: پتانسیلی که کانون‌های مساجد دارند، بسیار بیش از این است.

 

مدیر کانون یاسین اندیمشک با بیان اینکه کانون‌های مساجد ظرفیت عظیمی جهت بصیرت‌افزایی، جهاد تبیین، مقابله با جنگ نرم دشمن و تهاجم فرهنگی دارند ادامه می‌دهد: باید نگاه ویژه‌ای به این کانون‌ها شود تا بتوان از ظرفیت آنها نهایت استفاده را برد.

 

حجت‌الاسلام فاطمی با اشاره به اینکه کانون‌های مساجد نیازمند حمایت مالی و اختصاص تجهیزات هستند یاد آور می‌شود: ضرورت دارد مسئولان مربوطه زمینه را برای برپایی، پویایی و احیای این کانون‌ها فراهم کنند.

 

لازم است کانون‌های فرهنگی هنری مساجد به صورت آتش به اختیار برای جهاد تبیین ورود کنند و تمامی پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های خود را برای این مسئله مهم که رهبر معظم انقلاب بر آن تأکید دارند، به‌کار گیرند.

 

این کانون‌ها باید هم در فضای حقیقی و هم در فضای مجازی با استفاده از شیوه‌های نوین و جدید، با اقدامات مختلف و متنوع نسبت به این امر اقدام کنند.

۱۲ تیر ۱۴۰۱ ۰۸:۳۵