اخبار

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خوزستان:آموزش فنی ‌و حرفه‌ای باید در خوزستان توسعه پیدا کند

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خوزستان گفت: اگر می‌خواهیم اقدامات ما به محصول منجر شود باید آموزش فنی‌وحرفه‌ای را توسعه دهیم.

به گزارش دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی استان خوزستان، «مهرداد نیکو» امروز (چهارشنبه 1 تیر) در جلسه شورای فرهنگ عمومی خوزستان اظهار کرد: برای ایجاد فرهنگ اشتغال باید در درازمدت برنامه‌ریزی شود و در این زمینه مدرسه، دانشگاه و صدا و سیما دستگاه‌های هدف ما هستند و باید برای آنها تکلیف تعیین کنیم.

وی با بیان اینکه اگر می‌خواهیم اقدامات ما به محصول منجر شود باید آموزش فنی‌وحرفه‌ای را توسعه دهیم افزود: در کشور به طور میانگین 33 درصد در دوره متوسطه به آموزشگاه فنی‌وحرفه‌ای می‌روند در حالی که در خوزستان این رقم 23 درصد است.

نیکو با اشاره به اینکه طی 2 سال اخیر این موضوع در استان شیب مثبتی گرفته و به 30 درصد رسیده‌ایم گرچه هنوز 3 درصد از میانگین کشوری پایین‌تر هستیم اضافه کرد: ما استان صنعتی هستیم و باید هدف‌گذاری آموزش و پرورش برای رسیدن به 45 تا 50 درصد است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خوزستان با بیان اینکه اگر بخواهیم محصولی تولید کنیم باید مهارت داشته باشیم و این موضوع از طریق فنی‌و حرفه‌ای امکان‌پذیر است تصریح کرد: آموزش عالی هم با توجه به نامگذاری امسال باید به دو موضوع مراکز رشد و پارک علم و فناوری توجه کند.

وی عنوان کرد: خوزستان بر اساس رتبه‌بندی وزارت علوم در پارک علوم و فناوری در رتبه 10 یا 11 کشور قرار دارد و این در حالی است که از نظر اقتصاد با نفت رتبه دوم و در زمنیه اقتصاد بدون نفت در رتبه چهارم کشور قرار داریم که انتظار می‌رود در زمینه فعالیت پارک علم و فناوری رتبه بالاتری داشته باشیم که البته اقداماتی توسط پارک علم و فناوری آغاز شده است.

نیکو با اشاره به اینکه باید فضا برای فارغ‌التحصیلان در پارک علم و فناوری مهیا باشد ابراز کرد: امکاناتی در پارک وجود دارد از جمله ارائه تسهیلات، امریه، معافیت از پرداخت مالیات و عوارض که فارغ‌التحصیلان با حضور در این مرکز می‌توانند از آنها بهره‌مند شوند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خوزستان از صداوسیما خواست که کارآفرینان نمونه را شناسایی و معرفی کند و ادامه داد: باید مقداری برنامه‌ها مستمرتر باشد تا جامعه و به ویژه جوانان و نوجوانان از آنها الگوبرداری کند.

وی بیان کرد: چند صنعت در استان خوزستان مغفول مانده که یکی صنعت چاپ است و دیگری شیرینی که باید اداره صنایع را مکلف کنیم برنامه توسعه صنعت نشر را در استان مد نظر داشته باشند و زیرساخت‌های آن را فراهم کنند؛ باید دید چه آموزشی باید ارائه شود که صنعت نشر در استان توسعه یابد.

نیکو در بحث ارائه وام ابراز کرد: برای بحث وام کارگروه اشتغال و سرمایه‌گذاری داریم و تمام وام‌هایی که از طریق دولت داده می‌شود مثل تبصره 18 با آن کارگروه است و اگر نهادهای عمومی غیردولتی می‌خواهند وام بدهند باید از طریق این کارگروه باشد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خوزستان با بیان اینکه امسال بنیاد برکت نیز از ظرفیت این کارگروه اشتغال و سرمایه‌گذاری استفاده کرد یادآور شد: این کارگروه هم همه ظرفیت‌ها را دارد و می‌تواند به اثربخش بودن وام‌ها کمک کند.
۴ تیر ۱۴۰۱ ۱۱:۵۶
دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی استان خوزستان |