اخبار

هفتمین جلسه منطقه ای شورای فرهنگ عمومی استان تهران به میزبانی ورامین برگزار شد

هفتمین جلسه منطقه ای شورای فرهنگ عمومی استان تهران به میزبانی ورامین برگزار شد
هفتمین جلسه شورای فرهنگ عمومی استان تهران با محوریت شهرستان‌های، ورامین، قرچک، پیشوا و پاکدشت در حوزه علمیه امام جعفر صادق (ع) شهرستان ورامین 30 خرداد ماه 1401 برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان ورامین، هفتمین جلسه منطقه‌ای شورای فرهنگ عمومی استان تهران به میزبانی شهرستان ورامین و در حوزه علمیه امام صادق (ع) با حضور حجت الاسلام والمسلمین ابوترابی فرد امام جمعه موقت تهران و رئیس شورای فرهنگ عمومی استان تهران،  دکتر محمد خراسانی زاده مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران، سید عباس جوهری معاون سیاسی و اجتماعی استاندار تهران، ائمه جمعه، حجت الاسلام سید محسن محمودی امام جمعه موقت و مدیر کل شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان تهران، حسین نوش  آبادی نماینده مردم شهرستانهای ورامین، قرچک و پیشوا در مجلس  شورای اسلامی، فرمانداران و رؤسای ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستانهای، ورامین، پیشوا، قرچک  و پاکدشت و سایر اعضاء در حوزه علمیه امام جعفر صادق (ع) شهرستان ورامین 30 خرداد ماه 1401 برگزار شد.

حجت الاسلام والمسلمین ابوترابی فرد امام جمعه موقت تهران و رئیس شورای فرهنگ عمومی استان تهران گفت: تحولات فرهنگی، تحولاتی بسیار سنگین و زمانبر است و دستیابی به اهداف فرهنگی کار سهلی نیست؛ هدف الهی برای برپایی قسط و عدل با رسالت هزاران نفر از انبیاء الهی آن هم باقدرت و اختیارات زیاد، در زمان طولانی دنبال شد.

وی اظهار کرد: انقلاب اسلامی مردم ایران منشاء بسیاری از تحولات فرهنگی در کشور بوده و به واسطه این انقلاب الهی، کشور موفقیت‌های بسیاری را تجربه کرده و البته کارهایی نیز بر روی زمین مانده که باید با امید و نگاه درست به هدف، آن را دنبال کنیم.

امام جمعه موقت تهران تأکید کرد: هر قدر دستگاه حکمرانی به ارزش‌های والای دینی، اخلاقی و انقلابی آراسته باشد؛ در دست‌یابی به اهداف فرهنگی موفق‌تر عمل می‌کند که البته دست یابی به این مهم کار ساده‌ای نیست؛ اگر شخصیتی مانند امام راحل و رهبر معظم انقلاب در رأس هرم نظام قرار دارند، به سهولت نمی‌توان یک جریان ناب در تراز قرآن و اسلام خلق کرد. از این رو رهبر معظم انقلاب بارها فرموده‌اند که در ایران؛ انقلاب اسلامی شکل گرفته ولی هنوز دولت اسلامی تشکیل نشده است.

حجت الاسلام والمسلمین ابوترابی فرد با تأکید بر این که هدف در مسیر فرهنگی باید بزرگ دیده شود اظهار کرد: اگر هدف در تحقق دولت اسلامی کوچک دیده شود، در این مسیر به سهولت ناامید می شویم، حداقل ویژگی یک دولت اسلامی باید قیام قسط و عدل در جامعه باشد که اگر دولت اسلامی شکل نگیرد، جامعه اسلامی نیز تشکیل نمی‌شود.

امام جمعه موقت تهران با اشاره به این که شورای فرهنگ عمومی ارکان کلیدی فعالیت ائمه جمعه است اظهار کرد: بدون تردید نقش تشکیلات و نهادها در تحقق اهداف انقلاب بسیار مهم است و گاهی یک نهاد بدون برخورداری از اعتبارات ویژه، منشاء تحولات جدی در جامعه می‌شود که یکی از این نهادها، شورای فرهنگ عمومی است.

وی تأکید کرد: شورای فرهنگ عمومی با مسئولیت ائمه جمعه و فرمانداران و سایر مسئولان شهر، شهرستان و استان، نقش مهم و تعیین کننده‌ای در ارتقاء تعامل، هماهنگی و ارتباط بین مسئولان یک بخش و شهر و شهرستان و استان با یکدیگر در حوزه مسائل فرهنگی بر عهده دارد.

ابوترابی‌فرد تصریح کرد: شورا یک ظرف نیست بلکه ظرفیتی است که ابتدا باید جایگاه آن را حفظ کرد و با تعامل هر چه بیشتر اعضاء، از ظرفیت‌های موجود در آن به درستی بهره برد.

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان تهران با بیان اینکه ضمانت اجرای مصوبات شورای فرهنگ عمومی مسئولان اجرایی عضو آن هستند اظهار کرد: بازوی اجرای مصوبات این شورا، تمامی مسئولان اجرایی عضو آن هستند. ما در جلسات شورای فرهنگ عمومی با علما و فضلای حوزه، جلسه نداریم بلکه با مقامات و مسئولان اجرایی آن شهر و شهرستان جلسه داریم که از توان اجرایی برخوردارند.

وی ادامه داد: این فرصت مهمی است که تمامی مسئولان باید در حوزه‌های مختلف فرهنگی از آن استفاده کرده و از این ظرفیت مهم و سرمایه بزرگ، در رفع مشکلات فرهنگی جامعه بهره ببرند.

حجت الاسلام سید محسن محمودی امام جمعه موقت و مدیر کل شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان تهران ضمن ارائه گزارش عملکرد شورای فرهنگ عمومی شهرستان ورامین گفت: شورای فرهنگ عمومی ورامین در راستای تحقق شعار سال، به محلی برای ترویج فرهنگ کار و تلاش تبدیل شده است.

حجت الاسلام سید محسن محمودی در هفتمین جلسه منطقه‌ای شورای فرهنگ عمومی شهرستان‌های استان تهران اظهار داشت: یکی از مهمترین تلاش‌های صورت گرفته از سوی اعضای شورای فرهنگ عمومی ورامین، توجه ویژه به تحقق شعار سال در حمایت از تولید و اشتغال است.

وی افزود: در دو سال گذشته و با وجود شیوع ویروس کرونا، اعضای شورای فرهنگ عمومی ورامین با حضور در صدها مرکز تولیدی و گفت‌وگو با صاحبان صنایع، توانسته‌اند بخشی از مشکلات و مسائل آنان را برطرف کرده و طی این مدت، با رفع موانع تولید، بیش از یکهزار شغل در ورامین  ایجاد شده است.

امام جمعه موقت شهرستان ورامین عنوان کرد: به منظور معرفی واحدهای تولیدی و محصولات تولید شده در شهرستان ورامین، از تمامی ظرفیت‌های محیطی و تبلیغی از جمله فضای مجازی شهرستان استفاده شده و این واحدها در نماز جمعه به مردم معرفی می‌شوند ضمن این که به منظور ترویج فرهنگ کار و تلاش و با همکاری و مشارکت آموزش و پرورش، مشاغل تولیدی به دانش‌آموزان معرفی می‌گردد.

امام جمعه موقت ورامین با اشاره به لزوم مقابله با آسیب‌های اجتماعی اظهار داشت: به منظور بررسی، شناسایی و مقابله با آسیب‌های اجتماعی، جلسات آموزش خانواده با مشارکت بهزیستی و آموزش و پرورش برگزار شده و محتوای آموزشی ضمن توزیع در سطح شهر، در فضای مجازی نیز منتشر شده است.

امام جمعه موقت ورامین گفت: به منظور ترویج فرهنگ قرآنی در میان ورزشکاران، طرح "هر باشگاه ورزشی، یک خانه قرآن" و حمایت از ورزشکاران حافظ قرآن، در ورامین آغاز شده است.

محمودی از ترویج فرهنگ انتظار و مهدویت با محوریت بنیاد مهدویت ورامین به عنوان دیگر اقدام شورای فرهنگ عمومی این شهرستان یاد کرد.

وی توجه به حفظ هویت فرهنگی را یکی از دستورکارهای شورای فرهنگ عمومی ورامین یاد کرد و افزود: توجه به هویت ورامین به ویژه در حوزه قیام خونین ۱۵ خرداد سال ۴۲ به عنوان یکی از برنامه‌های ویژه شورای فرهنگ عمومی ورامین است تا ولایتمداری مردم این دیار در قالب برگزاری همایش‌های تخصصی، برپایی راهپیمایی، انتشار تمبر اختصاص ۱۵ خرداد،  برگزاری نمایشگاه‌های آثار هنری و فرهنگی و تولید مستند و فیلم سینمایی بیش از پیش بیان شود.

وی گفت: دشت ورامین از ۱۵ خرداد سال ۴۲ تا دفاع مقدس و دفاع از حرم، از ظرفیت بالایی در حوزه ایثار و شهادت برخوردار است و راه‌اندازی باغ موزه دفاع مقدس که از سوی بنیاد حفظ آثار در حال پیگیری است می‌تواند فرهنگ ایثار و شهادت را در جامعه ترویج دهد.

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان تهران درد مزمن شهرستان‌های استان را نبود صدا و سیمای اختصاصی اعلام کرد و افزود: تا زمانی که شهرستان‌های استان تهران از شبکه اختصاصی صدا و سیما برخوردار نشوند، حق آنان در حوزه‌های مختلف ادا نمی‌شود.

 حسین نوش  آبادی نماینده مردم شهرستانهای ورامین، قرچک و پیشوا در مجلس  شورای اسلامی نیز در این جلسه گفت: فرهنگ عمومی جامعه از چنان اهمیتی برخوردار است که برای آن شورایی معتبر ذیل شورای عالی انقلاب فرهنگی به ریاست رئیس جمهور و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با عضویت ۵ وزیر و ۳۰ عضو ارشد نظام تشکیل شده است که اگر به جایگاه این شورا باور داشته باشیم، می‌توانیم تصمیمات بسیار اثرگذار در حوزه فرهنگ جامعه اتخاذ نمائیم.

نوش‌آبادی بیان کرد: امروز نشست‌ها، مذاکرات و جلسات مسئولان باید به سمتی رود که پاسخ درستی به سؤالات و ابهامات مردم ارائه کند و تمامی عزم مسئولان باید بر این امر استوار باشد که برنامه‌ریزی، تعاملات و ارتباطات فقط با مردم و برای مردم باشد.

نماینده مردم شهرستان‌های ورامین، قرچک و پیشوا در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: مردم هیچ گاه از دین، باورهای اسلامی، اسلام، قرآن، ولایت فقیه و رهبری جدا نمی‌شوند؛ هر چند که ظاهر آنان مورد پسند ما نباشد، ولی اگر مسئولان از مردم فاصله گرفته، راه خود را از آنان جدا کنند و حرف و عملشان با هم یکی نباشد، آن زمان است که دیگر مردم به توصیه‌های ما عمل نکرده و راهی که برای آنان ترسیم شده دنبال نمی‌کنند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجه مجلس تصریح کرد: برای رسیدن به هدف و سیاست حضور مردم و همراهی کردن آنان به شیوه‌ های سخت‌ افزاری و نرم‌ افزاری نیاز است ولی مهمتر از امکانات سخت‌افزاری، این نرم‌افراز و اطلاعاتی است که به مردم ارائه می‌شود که اگر در شبکه اجتماعی و ارتباطات رسانه‌ای گفتمان مردم به درستی رعایت نشود و حرف‌های ما با فرهنگ آنان متناقض باشد، اعتماد مردم به مسئولان کاسته می‌شود.

نوش‌آبادی یادآور شد: امروز همه وظیفه داریم تا مانند رهبر معظم انقلاب با مردم صادقانه سخن گفته و حرف و سخن آنان را به درستی شنیده و مسائل آنان را دنبال کنیم، اگر فردی در سازمان و اداره‌ای به خواسته قانونی خود نرسیده و او را معطل کنیم، قطعا مردم به آن دستگاه بدبین می‌شوند و اگر نارضایتی مردم از دستگاهی وجود دارد، به خاطر عملکرد مسئول در برخورد با مسائل و مشکلات مردم است.

نماینده مردم ورامین، پیشوا و قرچک در مجلس  شورای اسلامی تأکید کرد: مأموریت اصلی شورای فرهنگی عمومی، برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری برای چگونگی اجرای مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی در مناطق مختلف کشور است و اگر این جایگاه به درستی تبیین شود، می‌توان اثربخشی مناسبی را در جامعه و حوزه فرهنگ ایجاد کرد.

حجت الاسلام والمسلمین مهدی دربانی رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه استان تهران در این جلسه گفت: اگر شوراهای تأمین شهرستان‌ها مشکلات سخت امنیتی را برطرف می کنند؛ شورای فرهنگی عمومی نیز مشکلات و تهدیدات جنگ نرم را برطرف می کند.

رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه استان تهران خاطر نشان کرد: در سال ۱۴۰۱ ائمه جمعه استان تهران ۲ هزار برنامه طراحی کرده و بیش از ۳۰۰ مسأله را طرح کردند تا بتوانند نقش راهبردی و راهبری خود را به درستی ایفا کنند.

حجت الاسلام والمسلمین مهدی دربانی بیان کرد: در طرح اعتلای شورای سیاستگذاری ائمه جمعه یکی از مهمترین بازوان امام جمعه، شورای فرهنگ عمومی است. چرا که می خواهد ظرفیت های مختلف را همسو کنند و ظرفیت دستگاه های اجرایی را با همکاری قرارگاه اجتماعی در حل مسائل منطقه ای احصا کرده و به کار ببندد.

وی ادامه داد: یکی از مهمترین دغدغه های ائمه جمعه، اجرایی شدن مصوبات شورای فرهنگ عمومی است. از این روی یکی از ائمه جمعه اظهار داشتند که اگر مصوبات اجرا نمی شود از باب ترک فعل، فرد مورد نظر را به دادگستری معرفی می کند.

این مقام مسئول اظهار کرد: اگر به مسائل فرهنگی به درستی پرداخته شود و نقش فرهنگ عمومی جدی تر دیده شود و بازسازی نقش فرهنگ عمومی در کشور در دستور کار قرار گیرد، بسیاری از دغدغه ها برطرف می شود.

گفتی است : در این جلسه فرمانداران و ائمه جمعه  شهرستانهای ورامین، پیشوا ، قرچک و پاکدشت  نکته نظرات و پیشنهادات خود را ارائه کردند.

۳۱ خرداد ۱۴۰۱ ۱۳:۵۲
دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی استان تهران |