صفحه تلویزیون فارسی بیبیسی در اینستاگرام «هفده میلیون و دویست هزار»
دنبالکننده دارد. دوباره مینویسم: «هفده میلیون و دویست هزار». یعنی چه؟
🔗ایران
حدود هشتادوچهار میلیون جمعیت دارد. اگر فرض کنیم که حتی نوزادان، حتی
نوزادان، هم بتوانند در این آمار باشند تقریباً از هر پنج ایرانی یک نفر
صفحه تلویزیون فارسی بیبیسی را در اینستاگرام دنبال میکند. من برای
تحقیقات مختلفی که درباره رسانه دارم تقریباً هر هفته تعداد دنبالکنندگان
صفحات تلویزیونهای ماهوارهای را دنبال میکنم. این رقم برای «شبکه من و
تو» حدود هشت میلیون و هشتصد هزار نفر، و برای شبکه ایراناینترنشنال پنج
میلیون نفر است. دوباره می نویسم: حدود نه میلیون ایرانی صفحه شبکه من و تو
را در اینستاگرام دنبال می کنند.
🔗زمانی رولان بارت، نظریه پرداز و
فیلسوف فرانسوی از «مرگ مؤلف» سخن گفت. با تأثیر از چارچوب مفهومی او باید
از «مرگ صدا و سیما در ایران» گفت. باید خودمان را برای خواندن فاتحه
آماده کنیم.
🔗قاعده بسیار ساده است: تا وقتی که دردها رنجها
پریشانیها و مصیبتها، تا وقتی شادیها و پایکوبیها، تا وقتی اعتراضها و
دشنامها، تا وقتی اضطرابها و عصبانیتها، تا وقتی افکار و
جهانبینیهای مردم کوچه و بازار را آنطور که هست نشان ندهید اطمینان داشته
باشید که روز به روز بر این آمار اضافه خواهد شد.
🔗آنچه گفتم به
معنای آن نیست که رسانه های یادشده تمام و کمال به نیازهای مخاطبان پاسخ می
دهند. این مخاطبان پریشان حال اند که در جستجوی رسانه ای هستند که روایت
گر زندگی واقعی و در جریان آنان باشد و نه آرمانشهر مقامات.
نقد٠"قبل از دیدن جسد میت آن را نکشید"
متاسفانه برخورد کیفی با یک مسئله کمی باعث شده تا آب و تاب در این تحلیل بالا برود
از
گزاره های درست این تحلیل همین مسئله کاهش مرجعیت صدا وسیما و افزایش
محبوبیت خبری پلتفرم هاست همچنین افزایش دنبال کننده های بی بی سی در چند
ماه گذشته هم واقعا خیره کننده است و عدد 17 میلیون واقعا خیلی بالاس حالا
جلو تر عرض میکنم.
اما اینکه بگوییم از هر 5 ایرانی یک نفر بی بی سی
میبینه و اینکه صدا وسیما مرده و باید فاتحه خوانی کنیم، اینها اغراق و
رهزنی در تحلیل است.
طبق آخرین داده ای که در پیمایش ملی اسفند ماه توسط
متا انجام شد، حدود 50 درصد مرجعیت خبری با صدا وسیما و 36 درصد مرجعیت با
رسانه های اجتماعی است.
خب تا اینجا اگر جمعیت بالای 18 سال رو طبق
برآورد انتخابات 1400 با کمی تعدیل 60 میلیون نفر در نظر بگیریم و به مدل
دکتر علیخواه یک میلیون هم 18 ساله های امسال رو بهش اضافه بکنیم که بشه 61
میلیون:))
با این حساب یعنی چیزی حدود 22 میلیون نفر منبع خبری شون شبکه های اجتماعی هست.
باز
طبق نظر سنجی متا در همان ماه 60 درصد از این 22 میلیون نفر اینستاگرام رو
به عنوان رسانه مرجع خبری انتخاب کردن یعنی حدود 14 میلیون نفر، مرجع اصلی
مصرف خبری شون اینستاگرام هست.
خب تا اینجا 14 میلیون نفر از افراد
بالای 18 سال، اینستاگرام مرجع خبری شان هست در حالی که بی بی سی فارسی به
تنهایی در اینستاگرام 17 میلیون فالور داره؟!
اولین دلیل مهم خب این هست
که جمعیت زیر 18 ساله ها که از قضا بیشتر از بقیه در فضای مجازی هستن و
بیشتر هم اخبار رو از مجازی دنبال می کنن در نمونه سراسری پیمایش متا حضور
نداشته است.
اگر آمار سال 98 را معیار قرار دهیم حدود 4 میلیون نفر
جمعیت بین 15 تا 18 سال در اون زمان وجود داشته. همین حدود(4 میلیون نفر)
رو اگر الان به صورت تقریبی در نظر بگیریم فعلا می تونیم فالوور های بی بی
سی رو که 17 میلیون نفر هست جور کنیم! 😊
اما مسئله همچنان باقی است.
بازهم رقم فالور های بی بی سی باور نکردنیه بالاخره همه افرادی که مرجعیت
خبری شون اینستاگرام هست که در بی بی سی نیستن!
تازه باید اینم در نظر
بگیریم که همه اون چند ده میلیون فالور منو تو و ایران اینترنشنال همزمان
بی بی سی رو هم دارن و فالور های اونا و بقیه خبرگزاری ها نباید عدد جدیدی
بر بی بی سی ضرب کنه که اینا هم محاله.
خب یه فکت دیگه ممکنه ما رو راهنمایی کنه
اونم بررسی نحوه فالور گیری بی بی سی در چند سال قبله
به دو تا تصویر و نموداری که پایین این پست ارسال کردم باید توجه کنیم.
بررسی
این سایت خارجی نشون میده که از سال 2019 تا الان روند فالور های بی بی سی
به چه شکل افزایشی بوده و حتی یک بار هم کاهش محسوس نداشته.
من میانگین گرفتم به خصوص از سال 1399 تا الان بی بی سی حدود هر3 ماه یک میلیون فالوور بهش اضافه شده
دقیق تو بازه سه ماهه بی بی سی یک میلیون فالوور جذب میکنه!!!
این عجیبه چون خیلی عدد رندی محسوب میشه.
با این حساب میتونیم پیش بینی کنیم که تا هفته دوم شهریور امسال بی بی سی حدود 18 میلیون و 200 هزار فالوور خواهد داشت!
این عددا ما رو به فرضیه فیک خریدن و فالورر های فیک خیلی نزدیک میکنه
به خصوص وقتی شما میانگین و میزان نفوذ پیام های بی بی سی رو تحلیل کنید
تصویر
دوم از همین سایت نشون میده که میانگین لایک هر پست بی بی سی 24 هزار تاست
و میزان درگیری پیام ها 0.14 هست. یعنی حتی یک درصد هم نیست.
تازه میانگین ویدیو ها 172 هزار بازدید( چطور از 17 میلیون فالوور فقط 172 هزار نفر بازدید کننده ویدو وجود داره!!!)
و سر جمع میانگین کامنت ها به 800 تا هم نمیرسه.
خب
من البته کاهش مرجعیت خبر رسانه ملی رو قطعا نفی نمیکنم و این نکته هم
درسته که با اتفاقات مهم روزانه که منجر به کاهش سرمایه اجتماعی نظام میشه
افزایش های بی بی سی قابل تحلیل هست
اما...
نه میشه گفت صدا وسیما با 50 درصد مخاطب خبری مرده
نه
میشه گفت از هر 5 ایرانی یک نفر داره بی بی سی رو اولا میبینه و ثانیا تحت
تاثیر قرار میگیرد(البته اینو میتونید با قدرت بگید که از هر ۱۰۰ نفر
ایرانی بالای ۱۸ سال ۵۰ نفر داره اخبار صدا وسیما میبینه :) )
و ثالثا برا مجلس فاتحه هم یکم زوده
میبخشید که طولانی شد