اخبار

خراسان رضوی: هوشمندی در آینده‌نگاری پدیده‌های نوظهور، تنها راهکار کاهش و مقابله با آثار نامطلوب آن بر فرهنگ عمومی است

خراسان رضوی: هوشمندی در آینده‌نگاری پدیده‌های نوظهور، تنها راهکار کاهش و مقابله با آثار نامطلوب آن بر فرهنگ عمومی است
افشین تحفه‌گر در نشست زیست مجازی، شرط حکمرانی هوشمندانه در دهه‌ی پیش‌رو را تجربه‌نگاری و آینده‌پژوهی پدیده‌های نوظهور دانست.

سرپرست دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی خراسان رضوی در هفتمین نشست «زیست مجازی: متاورس»؛ بر ضرورت ورود به‌هنگام و رصد چالش‌ها و فرصت‌های این پدیده در موضوع فرهنگ عمومی تأکید کرد و گفت: دستگاه حاکمیت باید هوشمندانه‌تر از دوره‌های گذر از نسل‌های قبلی پدیده‌های فناورانه عمل کند، از خرد نخبگان دلسوز و ارزش‌مدار بهره‌ بگیرد و تجربیات خویش در مواجهه با دوره‌های پیشین را چراغ راه آینده‌ای کند که با شتابی بیش از تصوردر حال دگرگونی است. 

افشین تحفه‌گر با اشاره به موفق نبودن برخی از سیاست‌ها و برنامه‌های شتابزده در ادوار پیشین، تشریح کرد: فرهنگ عمومی بیش از آن‌که بتواند آموزش لازم را ببیند و ارزش‌های خود را تبیین کند،  با بهمن عظیمی از داده‌ها و اطلاعات مواجه شد که احیای آن از دل این بهمن، توان و همت چندبرابری را می‌طلبید. این تجارب باید نگاشته شود تا بتوان از تکرار تهدیدهای ناشی از آن پیشگیری کرد. 

گفتنی است در این نشست، محمدعلی تهرانچی از فعالان با سابقه فضای مجازی در خراسان رضوی که تجربیات موفقی در کارنامه‌ی خود دارد؛ به تبیین هویت پدیده فراگیتی(متاورس) پرداخت و آن را « زیست آینده‌ی بشریت» تعبیر کرد که بخش اعظمی از فرآیند حیات را از فیزیکی به ذهنی تغییر خواهد داد. 

پایان خبر

۱۱ خرداد ۱۴۰۱ ۱۱:۳۶
آزاده آزادنیا-دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی خراسان رضوی |