اخبار

نشست تخصصی دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور با کارگزاران و فعالان مد و لباس استان مازندران

نشست تخصصی دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور با کارگزاران و فعالان مد و لباس استان مازندران

نشست تخصصی دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور با کارگزاران و فعالان مد و لباس استان مازندران

کارگزاران و فعالان مد و لباس استان مازندران روز پنجشنبه 06 خرداد 1401 در نشست با دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور و معاون نظارت و ارزیابی کارگروه مد و لباس کشور در ساری تاکید کردند : در حالی که مازندران بیشترین فارغ التحصیلان مد و لباس کشور را دارد ، اما همه این  افراد به عنوان نیروهای کارآمد و متخصص خانه نشین می شوند.

آنان با بیان این نکته که شکاف میان پوشاک فاخر و تولید انبوه در کشور زیاد است ، توضیح دادند : در حالی که نگاه ها و حمایت به تولید انبوه است ، محقق کردن تولید انبوه برای پوشاک فاخر  ایرانی و اسلامی و اصیل و سنتی سخت است و نیاز به حمایت ویژه دارد.

مدیران موسسات مد و لباس مازندران به اهمیت توجه به لباس بومی و سنتی استان اشاره کردند و گفتند که مازندران در حالی که با وجود حضور میلیون ها مسافر و گردشگر می تواند بستری برای عرضه  لباس های بومی و محلی باشد ، اما در این خصوص با فقر تولید و طراحی مواجه است و چالش های زیادی دارد.

این فعالان مد نتیجه بی توجهی به لباس های سنتی و فاخر در مازندران را جایگزین شدن برندهای غربی حتی نوع تقلبی آن برشمردند و توضیح داند : بسیاری از برندهای تقلبی و حتی غیر قانونی که فعالیتشان از سوی دستگاه های ذیربط ممنوع اعلام شده ، در نوار ساحلی مازندران فعالند و در قالب فروشگاه های بزرگ بیشترین سهم را عرضه پوشاک دارند بدون این که در تولیداتشان تابع ضوابط و مقررات مد و لباس ایرانی اسلامی باشند.

بیکاری سرنوشت دانش‌آموختگان مد در مازندران 

یکی از مدرسان دانشگاه مازندران در رشته مد و لباس که به عنوان نماینده دانشگاهیان در این نشست حضور داشت ، با اظهار این که دانشجویان پس از فارغ التحصیل کمتر در دسترس برای به کار گیری در طراحی مد و لباس و صنعت پوشاک هستند ، گفت: با توجه به اهمیت استفاده از ایده و خلاقیت این افراد ، همواره با مشکل مواجه هستیم. 

حمیده ایرانی افزود : مازندران بیشترین تعداد دانشجویان مد و لباس و دانش آموختگان این رشته را در کشور دارد ، ولی کمتر در این عرصه مورد توجه قرار می گیرند.

وی ایجاد نمایشگاه ایرانی اسلامی مد و لباس را مهم دانست و ادامه داد : متخصصان طراحی پارچه مد و لباس نیز باید بیش از پیش همراه باشند و از طرفی این که شکاف بین پوشاک فاخر و تولید انبوه زیاد است ، از آن جایی که نگاه به تولید انبوه است ، پوشاک فاخر  ایرانی و اسلامی در تولید انبوه سخت است و به حمایت ویژه نیاز دارد.

این مدرس دانشگاه نبود حق امضا طراحان لباس برای شناخته شدن این افراد را نیز از دیگر مشکلات عنوان کرد و گفت : بنیاد مد و لباس باید بیش از پیش به این موضوع توجه کند چون حق امضا در اصناف اصلا مورد توجه قرار نمی گیرد و در واقع طراحان اصلا دیده نمی شوند ولی در مقابل امروز تسهیلات فقط برای مزون داران وجود دارد ولی برای طراحان حمایتی وجود ندارد.

ایرانی افزود : شناساندن طراحان مد و لباس به تولید کنندگان نیز ضروری است ، امروز هجوم طرح های غربی  در لباس ایرانی بیداد می کند و این ناشی از بی توجهی به طراحان مد و لباس داخلی است.

ضرورت اجیاد دبیرخانه دائمی مد و لباس در ساری 

مدیر موسسه طراحان اتخاری نوژان نیز به چالش های ۲۱ موسسه  مد و لباس که در مازندران فعالیت می کنند، اشاره کرد و گفت:  موسسات با چالش های زیادی در گرفتن مجوز برگزاری دوره های آموزشی و رویداد ها مواجه هستند.

رقیه افتخاری بر ضرورت شکل گیری دبیرخانه دائمی تولید مد و لباس در مرکز استان تاکید کرد و ادامه داد: برگزاری دوره های تخصصی آموزشی مطابق با سرفصل های موسسات مد و لباس برای تولید کنندگان ضروری است. 

وی با توضیح این که بنیاد ملی مد و لباس می تواند بسیار کمک کار استان ها باشد، اظهار داشت: موسسات مد و لباس در گرفتن مجوز برای برگزاری کارگاه های آموزشی که بسیار سخت و وقت گیر است، با چالش جدی مواجه هستند.

افتخاری همچنین بر لزوم تشکیل صندوق حمایت از کسب و کار موسسات مد و لباس تاکید کرد و گفت: صنعت مد و لباس به صورت حرفه ای دیده نشده است ، در حالی که این رشته در دانشگاه ها به صورت وسیع در حال آموزش است.

وی بیان داشت: مطالعات در حوزه مد و لباس  نشان می دهد که اگر بخواهیم فرهنگ مصرف پوشاک در کشور تغییر کند، باید  پژوهشکده مد و لباس شکل بگیرد ، امروز بسیاری از لباس های مصرفی باید اطلاع رسانی بیشتری شود. ایران ظرفیت های زیادی برای طراحی مد و لباس دارد .تبلیغات و بازاریابی و کسب و کار و دیجیتال مارکتین را باید در صنعت مد ولباس جدی بگیریم .

این فعال صنعت مد و لباس با اظهار این که برگزاری رویداد ، جشنواره و مسابقات مد و لباس را باید بیشتر شود ، گفت: مراکز گردشگری در مازندران بستری مهمی برای مد و لباس ایرانی و اسلامی هستند پوشاک های بومی می تواند به راحتی در پوشش مردم جای بیفتد.

سلیقه‌های شخصی به جای لباس اصیل مازندرانی 

مدیر تولید کنندگان موسسه لباس های بومی و سنتی مازندران نیز در این نشست نسبت به نبود اتحادیه مدو لباس بومی و سنتی در استان انتقاد کرد و گفت: هنوز به لباس واحد و اصیل مازندرانی نرسیدیم و طراحان  و مد لباس در استان بر اساس سلایق تغییراتی را می دهند که غلط است.

بهزاد شاهنده افزود:  امروز هنرمندان هر گونه لباس را در برنامه های متعدد استانی و ملی به عنوان لباس های سنتی و بومی مازندران می پوشند که با لباس اصیل مازنی متفاوت است.

وی گفت: این موضوع به اصل و  اصالت لباس سنتی مازندران ضربه می زند. لباس های اصلی و سنتی و بومی مازندران دستخوش تعییرات شده است ،باید لباس کودکان ، جوانان و بزرگسالان زن و مرد بومی و سنتی مازندران رونمایی شود.

شاهنده گفت: در طراحی مد و لباس مازندران باید به آیین ها و ارزشیابی ها توجه بیشتری شود.

عضو هیات مدیره دانشگاه علمی و کاربردی مازندران و رئیس انجمن مد و لباس شهرستان بابل هم گفت: فعالان مد و لباس در مازندران در گرفتن خدمات اداری از  دستگاه های اجرایی با مشکلات زیادی مواجه هستند .

سمیه اصغری با توضیح این که اختیارات کارگروه مد لباس اداره کل فرهنگ و اردشاد اسلامی استان ها بسیار کم است  و این مسایل در مازندران به مراتب سختگیرانه تر برخورد می شود، افزود : مسوولان همراه با طراحان مد و لباس طبق قوانین نیستند ، اختیارات مسوولان مازندران به نسبت در دیگر استان های کشور به مراتب کمتر است ، از شورای فرهنگ عخومی کشور در خواست داریم اجازه بدهید طراحان  مد و لباس مازندران فعالتر در عرصه ها حضور پیدا کنند، سختگیری های ناشی از نداشتن اختیارات افراد را دچار مشکل می کند.

اوی ادامه داد: امروز پوشیدن لباس محلی توسط جوانان و نوجوانان مازندرانی بسیار سخت شده است ،به روز رسانی لباس اقوام باید مورد توجه قرار بگیرد ، اتحادیه  پوشاک با بنیاد مد و لباس همکاری و هم افزایی لازم را ندارد.

وی به حضور برند های خارجی در استان های شمالی به ویژه مازندران اشاره کرد و توضیح داد: فعالیت های بدون مقررات این برندها مشکلات تولید و عرضه مد و لباس را دچار چالش کرده است، در حالی که بسیاری از این برندها طبق قوانین و حتی بر اساس دستور قضایی فعالیت  آنان غیر قانونی است ، اما همچنان شاهد فعایت گسترده این برندها که حتی تقلبی بودن آن نیز مطرح است، هستیم.  

برهوت فرهنگی مد و لباس 

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران نیز در این نشست با اظهار این که یکی از عرصه های جهاد امروز مقوله مقابله با رویه ضد اسلامی و انقلابی علیه عفاف و حجاب و پوشش غیر متعارف در نظام جمهوری اسلامی است ، گفت: فعالان و کارگزاران مد و لباس استان باید به رویکرد ارائه طراحی و تولید انواع لباس های مناسب بیش از پیش توجه کنند.

حسین جوادی افزود: مازندران در عرصه طراحی ، تولید مد و لباس در کشور پیشتاز است و همواره در عرضه لباس های بومی و ملی نقش محوری دارد. 

وی ادامه داد : امروز مشکل مد و لباس بد پوشی نیست ، بلکه برهنگی در لباس است و باید نوآوری در پوشش را داشته باشیم و در طرح های مقنعه، شال ، مانتو باید خلاقیت به خرج بدهیم.

وی با اظهار این که اکنون با برهوت فرهنگی مد و لباس در کشور مواجه هستیم ، گفت : باید از لباس های سنتی و اصیل و بومی محلی استان ها بیشترین بهره را ببریم.

وی با اظهار این که لباس مشاغل و لباس اجتماعی پسر و دختر اولویت های نخست شورای فرهنگ عمومی کشور است، ادامه داد: با رویدادهایی مکه زا خط ریل خارج شدند برخورد  سختگیری می کنیم.

باشگاه مد و لباس کشور راه اندازی می‌شود

معاون نظارت و ارزیابی کارگروه مد و لباس کشور در این جلسه به تنوع مد و لباس مازندران اشاره کرد و گفت: رویه ها درحمایت ها از موسسات مد و لباس تغییر کرده و مطمئنا امسال بیشتر می شود.

وحید مهدی پور افزود : برنامه های حمایتی زیادی در برگزاری رویدادهای مد و لباس و صدور مجوز وجود دارد که همه این تحولات حمایتی عملیاتی شده است و در صفحه رسمی کارگروه مد و لباس کشور در قالب وب طراحی و در دسترس قرار گرفته است و این خدمات برای حل مسایل موسسات مد و لباس است.

وی ادامه داد: مجوز برگزاری رویداد  برای موسسات مد و لباس در استان ها در کمتر از ۴۸ ساعت صادر می شود ، سامانه مالکیت معنوی مد و لباس نیز در شورای فرهنگ عمومی کشور طراحی شد تا  مالکیت معنوی برای افراد و یا موسسات در طراحی مد و لباس محفوظ بماند.

مهدی پور با اعلام این که باشگاه مد و لباس ایرانی راه اندازی می شود ، گفت : پرداخت تسهیلات و تخفیف های ویژه را نیز در تولید مد و لباس اصیل ایرانی داریم که منافع آن به تولید کنندگان می رسد ، ضمن این که خریداران نیز می توانند تا  ۲۰ درصد زیر قیمت بازار محصولات پوشاک خود را از باشگاه مد و لباس تهیه کنند.

معاون نظارت و ارزیابی کارگروه مد و لباس کشور اظهار داشت : بازار فروش ویژه ایده را در باشگاه مد و لباس را خواهیم داشت تا موسسات مد ولباس در استان های مختلف کشور بتوانند به صورت ویژه مورد حمایت قرار بگیرند.

مهدی پور افزود : جایگاه و سطح طراحان مد ولباس برگزاری بازارچه ها نیست ، باید جریان سازی مد و لباس را از سوی موسسات  جدی گرفته شود در غیر این صورت اعتبار تجربی و علمی طراحان  وموسسات مد و لباس زیر سووال می رود.

راه‌اندازی سکوهای تبلیغاتی مد و لباس در تهران 

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور هم در این نشست خطاب به فعالان و کارگزاران مد و لباس مازندران گفت که در صدد واگذاری و تفویض اختیارات بیشتر به استان ها برای فعالیت های بیشتر موسسات مد و لباس هستند.

سید مجید امامی افزود : همسو با این رویکرد حمایتی سکوهای ثابت نمایش مد و لباس را داریم. رویدادها را با لباس های اصیل بومی و سنتی با طراحی های جدید را جدی بگیرید. این آمادگی وجود دارد تا لباس های اصیل سنتی و بومی استان ها بویژه مازندران را به صورت رایگان در سکو های تبلیغاتی مد و لباس تهران معرفی و اطلاع رسانی کنیم.

وی ادامه داد : فعالان و موسسات مد و لباس مازندران با نام رودیداد لباس های بومی ومحلی مازندران را بیشتر دایر کنند ، در صدد هستیم تا مستند مسابقه ای مد و  لباس را در شبکه تلویزیونی راه اندازی کنیم که قرار داد آن نیز با رسانه ملی در حال نهایی شدن است.

امامی ظرفیت مسابقه ای مد و لباس را یک راهکار ترویجی لباس های ملی ایرانی و سالامی دانست و بیان داشت:  مستند مسابقه ای را با تسهیلات حمایت می کنیم  ، با توجه به ساماندهی های مد و لباس  ، همه موسسات می توانند در  جشنواره ملی مد و لباس که امسال برگزار می شود،  شرکت کنند .

وی در پاسخ به درخواست یکی از فعالان مد و لباس مازندرانی مبنی بر لزوم اجازه برگزاری  شو زنده مد و لباس گفت : بر اساس نگاه فقهی دعوت به دیده شدن  حرام است و شوی زنده مد و لباس  در حال حاضر نمی توانیم برگزار کنیم ، اگر چه در حال حل کردن این موضوع هستیم.

او افزود : مساله اصلی در این زمینه رسانه ای شدن این موضوع مهم است که در حال برطرف کردن این مقوله هستیم.شوی زنده  غیر رسانه ای مخصوص همجنس ها در مد و لباس را در دستور پیگیری کارگروه مد و لباس کشور داریم .

به گزارش خبرنگار ایرنا ، دبیر شورای فرهنگی عمومی کشور که صبح امروز به مازندران سفر کرده است صبح در جلسه شورای فرهنگ عمومی استان شرکت کرد و سپس با کارگزاران و فعالان مد و لباس استان نشست صمیمی برگزار کرد.نشست با خبرنگاران نیز از برنامه های عصر سید مجید امامی است .

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور  طبق برنامه  فردا جمعه به عنوان سخنران پیش از خطبه در ساری ، پیرامون ضرورت تبیین سبک زندگی ایرانی و اسلامی مبتنی بر حجاب و عفاف و زیست عفیفانه در مصلی مرکز استان سخنرانی خواهند کرد.  

۱۰ خرداد ۱۴۰۱ ۱۴:۰۸