اخبار

امامی دبیر شورای فرهنگ عمومی گشور به عنوان سخنران پیش از خطبه های نمازجمعه مرکز مازندران

امامی دبیر شورای فرهنگ عمومی گشور به عنوان سخنران پیش از خطبه های نمازجمعه مرکز مازندران

امامی دبیر شورای فرهنگ عمومی گشور به عنوان سخنران پیش از خطبه های نمازجمعه مرکز مازندران
به گزارش روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران،‌ «سید مجید امامی» امروز(۶خرداد) در سخنرانی پیش از خطبه های نمازجمعه مرکز مازندران اظهار کرد: امیدوارم رهاورد همه ی گفتگو ها، سفرها، آمد و رفت ما ترویج مکارم و مکتب پر نور اهل بیت و قرآن باشد؛ مخصوصا که ثمره خون همه ی شهدای مکتب در راس آن ائمه بزرگوار ما و ثمره همه ی تلاش های امت اسلامی چیزی جزاعتلای معارف و فرهنگ و تحقق قرآن در زندگی روزمره ما نیست .

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور با بیان اینکه امام جعفرصادق(ع) بی شک احیاگر فرهنگی مکتب تشیع است، افزود: اگر اباعبدالله الحسین (ع) احیاگر و مکتب دار هویتی تشیع محسوب کنیم یعنی هویت شیعه گری با اباالحسین است.برای همین سفینة الحسین أوسع و أسرع کشتی امام حسین حتی افرادی که تقیدات فرهنگی دینی و مذهبی را ندارند را شامل می شود.

 وی یادآورشد: کنیه هر دوبزرگوار اباعبدالله است.

 امامی گفت: مکتب امام صادق مکتب فرهنگی اسلام و تشیع است مبارزه امام صادق البته که مبارزه توامان سیاسی هم هست اما مبارزه ای است برای معرفی کیفیت زندگی یک شیعه اگر امروزمابزرگترین آفت زندگی روزمره مان اینکه سبک زندگی مان  رفنارهای روزمره مون فرهنگ عمومی ما پاسخ گوی اتفاقات و اهداف افق های مهدوی نسیت پاسخ آن همچنان امام جعفرصادق(ع)است.

 وی اضافه کرد:  مدیریت فرهنگ اقتصادی مشکل امروز کشور است. اینکه در فرهنگ عمومی در اخلاقیاتمان در مناسبات روزمره مان مواسات، ایثار، عدالت و وزانت و عقلانیت را حفظ می کنیم یا نه! آیا وقتی بازار تحریک می شود حمله به بازار می کینم یا نه حق خود می دانیم با پول خود هرچه در قفسه های فروشگاه ها است خریداری کنیم اما زیبنده نیست.

 امامی بیان کرد: مثالی از سیره امام صادق علیه السلام می زنم که می تواند الگوی رفتاری خوبی برای خانواده ها در این ایام باشد. در زمان امام صادق علیه السلام در مدینه قحطی آمد، مردم به هیجان افتادند و در پی اندوخته بیشتری بودند که خود همین هم بر دامنه قحطی و آثار آن افزود. امام صادق علیه السلام از وکیل خود پرسیدند، آیا اندوخته ای فراهم شده است؟ وکیل آن حضرت که احساس می کرد جواب مثبت وی امام را خوشحال می کند، گفت: بلی، به قدر یک سال در خانه گندم داریم و مشکلی از نظر تهیه گندم احساس نمی کنیم.امام علیه السلام، به وی دستور دادند که همه گندم ها را به بازار ببرد و به مردم بفروشد! وکیل  که حیران شده بود، عرض کردهمه می خرند ما چگونه بفروشیم.امام فرمود: مردم قوت خود را چگونه تهیه می کنند. وکیل گفت روزانه گندم را تهیه می کنند. حضرت فرمود: گندم ها را بفروش و از فردا روزانه تهیه کن.

وی با بیان اینکه روز شهادت امام جعفرصادق(ع) روز حیات سبک زندگی است، خاطرنشان شد: احتکار خانگی زمینه گران شدن اجناس را فراهم می آورد. تَقْدِیرُ الْمَعِیشَةِ کاسب کاری نیست تقدیر و معیشه یک مفهوم فردی و اجتماعی است سبک زندگی اقتصادی را باید از امام صادق بگیریم.امام صادق دوست دارد ما تَقْدِیرُ الْمَعِیشَةِ داشته باشیم احتکار خانگی درشرایطی که سود مسلمین، لرزان است و شهر مومنین در خطر افزایش قیمت است حرام است.

 امامی عنوان کرد: تعداد و حجم معارفی که به صورت تراث روایی  از امام صادق به ما رسیده بی نظیر و در راس است؛ بیشترین روایات دارای اعتبار از امام صادق است.

 وی با بیان اینکه در کافی جلد 2 آمده«لا ایمان لمن لا حیاء له»تصریح کرد: اگر ما حیا را درجامعه احیا کنیم همه مردم به خاطر فطرت شان حیا را دوست دارند فقط مهم این که جامعه بین این بدحجابی و ولنگاری ساحل و ولنگاری در مدرسه و دانشگاه با حیا رابطه را  نمی بیند باید حیا را احیا کنیم حیا مظلوم مردم است.

 امامی اضافه کرد: به تعبیر امام صادق لا دین لمن لا حیاء له این درواقع مخزنی که با رفتن حجاب با کمرنگ شدن قیودات در آراستگی و در پوشش انسان بخشی اش می رود امام صادق می فرماید اَلْحَیَاءُ عَشَرَةُ أَجْزَاءٍ تِسْعَةٌ فِی اَلنِّسَاءِ وَ وَاحِدٌ فِی اَلرِّجَالِ خواهران گرامی حیا 10جز دارد 9جز حیا در زنان است و یک جز آن در مردان است حیا و کاربست آن شئون مختلفی دارد پایین ترین شآن آن  حیا جنسی و حیا جسمی است داروی حیا درمان حیا درمان مشاکل فرهنگی و سبک زندگی ما در حوزه حجاب و عفاف است؛ همه مسئولین ومردم و دغدغه مندان عزم کردندبه فضل الهی  آبروی نظام اسلامی و شهراسلامی و جامعه اسلامی را برگردانند با بهترین و کارآمد ترین روش ها به خواهران و برادران ما که جزئی از ما هستند ارزش فرهنگی را گوشزد کنند تا این ارزش فرهنگی در جامعه احیا شود و خدای ناکرده مسیر خطرناکی که دشمن برای ما طراحی کرده منفعلانه با آن برخورد نکنیم.

 وی بیان کرد: ظرفیت احیای مکتب فرهنگی انقلاب اسلامی ذیل مکتب فرهنگی امام صادق در مازندران وجود دارد؛ مازندران ام القری است، اینجا کانون و موطن علویان و دیلمیان و محبان اهل بیت در طول تاریخ بوده است.

 امامی ادامه داد: موهبت های الهی و خدادادی به استان داده شده و حتما این استان می تواند قافله سالار اقتصادی کشور باشد.

 وی با بیان اینکه بندرامیرآباد بهشهر ویترین اقتصاد مقاومتی و کارآمدی در تامین امنیت غذایی جامعه مااست، خاطرنشان شد: تقویت این بندر استراتژیک در شمال کشور ضروری است.

۱۰ خرداد ۱۴۰۱ ۱۳:۳۱
روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران |