اخبار

تبریز: امنیت و آرامش خانواده" محور گفت و گوی کنش‌گران و دست‌اندرکاران حوزه عفاف و حجاب آذربایجان‌شرقی

تبریز: امنیت و آرامش خانواده" محور گفت و گوی کنش‌گران و دست‌اندرکاران حوزه عفاف و حجاب آذربایجان‌شرقی
نشست هم‌اندیشی "زیست عفیفانه" با حضور کنش‌گران و دست‌اندرکاران حوزه عفاف و حجاب در تالار خاقانی خانه فرهنگ تبریز برگزار شد.

حجت‌الاسلام "مهدی بیاتی"، دبیر کارگروه عفاف و حجاب شورای فرهنگ عمومی در این نشست طی سخنانی با اشاره به تصویب مصوبه‌ای با عنوان تشکیل کارگروه زیست عفیفانه در شورای فرهنگ عمومی  کشور اظهار داشت: امیدوارم بتوانیم این مصوبه را در سال ۱۴۰۱ اجرایی کنیم و وضعیت جمهوری اسلامی در مسئله عفاف و حجاب در قالب زیست عفیفانه را تبیین نماییم.

وی با اشاره به تنوع و تعدد موضوعات در بحث عفاف و حجاب و اینکه چه تعداد از قوانین این حوزه در نظام حکمرانی ما محقق می‌شودو همچنین با اشاره به برخی استدلال‌های تاریخی، شرعی، سیاسی و اجتماعی اضافه کرد: مساله عفت عمومی، خویشتن‌داری جنسی، حیاء و  مقوله پوشش و حجاب جزو مسائل مهم این حوزه محسوب می‌شود و نباید از آن به سادگی گذشت.

حجه‌الاسلام بیاتی با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب در جمع فعالان مردمی عفاف و حجاب در سال ۹۷ و آمار حجاب در سطح ملی، مطالبی را درباره انواع راهکارهای برون‌رفت از وضعیت فعلی و چالش‌های آن را بیان کرد.

وی افزود: در این زمینه سه راهبرد را انتخاب کرده‌ایم که راهبرد اول، بحث پایه چرخش گفتمانی از مسئله حجاب است و چرخش گفتمانی یعنی به‌جای صحبت از حجاب، از امنیت و آرامش خانواده صحبت کنیم و به نظر می‌رسد این مسئله از نکات بسیار مهم است.

وی ضمن تبیین دسترس‌پذیری به پوشاک عفیفانه در سطح اجتماع به عنوان راهبرد دوم، گفت: معنی این راهبرد این است که  زنان و دختران ما برای به دست آوردن پوشاک عفیفانه به دردسر نیفتند. مسئله‌ای که متأسفانه در جامعه رخ داده و برای اینکه چادر مناسب، مانتوی مناسب و یا روسری مناسب پیدا کنند، به سختی می‌افتند و پوشاک مورد نظر خود را به سختی پیدامی کنند و در صورت پیدا کردن نیز ارزان و باکیفیت نیست که در اینجا نظام باید نسبت به دسترس‌پذیری مؤمنان به پوشاک عفیفانه  وارد عمل شود.

وی درباره راهبرد سوم، گفت: اثرپذیری تعزیر و درمان افراد فوق هنجارشکن (مانکن) که ادامه راهبرد اول خواهد بود و افراد فوق هنجارشکن تفهیم تخلف شده و به مراکز کلینیکی و اصلاحی ارجاع داده می‌شوند که در قالب مشاوره، مددکاری، کارگاه تبیینی به تقویت روحیه خودکنترلی و قانون پذیری آن‌ها پرداخته می‌شود.

حجت‌الاسلام بیاتی ادامه داد: در این کلینیک مشکلات و اختلالات شخصیتی، روانی، اقتصادی و خانوادگی بررسی و برای رفع آن اقدامات کارشناسی انجام می‌شود.

گفتنی است در ادامه این نشست شرکت کنندگان به تبیین نقطه نظرات خود در حوزه عفاف و حجاب پرداختند.

۸ خرداد ۱۴۰۱ ۱۱:۴۸