هماورد بازارپردازی تهران رویدادی است برای تمرکززدایی. بستری
خواهد بود برای شکلگیری بخش خصوصی قدرتمند به منظور تولید محصولات فرهنگی کودک. گامی
بهسوی کاهش وابستگی کارگاههای تولیدی از حمایتهای دولتی. برای ثبت نام به آدرس
سایت مراجعه کنید.
در کشور و جامعهای چون ما که دولت متکفل فرهنگ است و بخش
وسیعی از امور و تولیدات فرهنگی از طریق دولت در جامعه سرازیر میشود امور و
تولیدات فرهنگی با مشکلات و مسائلی مواجه میشوند، در ادامه بحث به پارهای از این
مشکلات و مسائل اشاره میشود:
1. سیطره
نهادهای دولتی و حاکمیتی بر بخش وسیعی از تولیدات فرهنگی همواره چالشی بزرگ، برای
رشد و استقلال نهادهای خصوصی فرهنگ در جامعه است. این امر ضمن گرفتنِ قدرت رقابت
از واحدهای تولیدی کوچک، مانع توسعه آنها و حتی مانع از ادامه حیات آنها شده و باعث
میشود که در این حوزه هر چند صباحی کسبوکاری سبز شود و به صورت نسبی رونقی حاصل
گردد ولی دیری نمیپاید که کسبوکارها فرومیریزد.این امر بالاخص در حوزه کودک و
نوجوان امری نمایان است.
2.
وجود نهادها و سازمانهای با مأموریت مشابه و الزامات گرفتن مجوزهای متعدد موجب دشواری
کارها، عدم هماهنگی در مدیریت، گسست فعالیتها و پراکندهکاری است.
3.
بخشهای خصوصی دولت را رقیب خود میدانند و یارای مقاومت مقابل رقیب را در خود نمیبینند،
لذا هیچگاه بخش خصوصی قدرتمندی در عرصه تولیدات فرهنگی به وجود نخواهد آمد.
4.
به خاطر تمرکز در تولید محصول، محصولات متنوع و متکثری تولید نمیشود و لذا ذائقه
مخاطبان ارضاء نخواهد شد.
این
عوامل در کنار بسیاری از عوامل دیگر لزوم حرکت به سمت بخش خصوص قدرتمند در تولید
محصولات فرهنگی را روشن میکند و بازارپردازی
فرهنگی
و به صورت خاص هماورد بازارپردازی تهران حرکت به سمت این امر است. با توجه به
بازار وسیع و تشنه داخلی برای محصولاتی از قبیل اسباببازی، بازی رومیزی، بازیهای
رایانهای، پویانمایی و کتاب و ظرفیت فراوان بخش خصوصی در این عرصه میتوان
امیدوار بود که این هماورد با بوجود کسبوکارهای با تجربهای همچون تهیهکنندگان
ارشد، گامی محکم و توانمند در ایجاد بخش خصوصی توانا و قدرتمند باشد.
در این
رویداد حضور پررنگ سرمایهگذاران از سنخهای مختلف خصوصی و دولتی، وجودفروشگاهها
و پلتفرمهای نامآور کشور، بانکها و موسسات مالی آنهم به طرق و شکلهای گوناگون
توانایی تولیدی تولیدکنندگان را بسیار افزایش خواهد داد و همکاری و همیاری هرچه
بیشتر را فراهم خواهد ساخت. لازم به ذکر است وجود نهادها و سازمانهای موثر و
متکفل فرهنگ و وجود اعضای حقوقی عضو قرارگاه بازارپردازی فرهنگی در امر بازارپردازی
فرهنگی به رونق هرچه بیشتر جشنواره و حتی گامهای پس از جشنواره خواهد افزود. نکته
مهمتری که باید اضافه کرد این است که مشارکت تهیهکنندگان ارشد و تولیدکنندگان و
سرمایهگذاران، ذیل قرارداد مالکیت فکری است. این قرارداد، حقوق طرفهای مشارکت را
تا حد بالایی حفظ مینماید و نگرانی چندین ساله تولیدکنندگان فرهنگی خصوصی در مورد
رعایت نکردن حقوق خود را مرتفع خواهد نمود.
هماورد بازارپردازی تهران در تیرماه برگزار خواهد شد، فرصت
ثبتنام برای حضور در این رویداد تا 15 خرداد است.
برای ثبتنام میتوانید به آدرس tehranmpf.ir مراجعه کنید.