اخبار

دبیر شورای فرهنگ عمومی خراسان رضوی تبیین کرد:

نشان فردوسی، نشان فرهنگی ویژه حماسه است

نشان فردوسی، نشان فرهنگی ویژه حماسه است
رونمایی از طرح اعطای نشان فردوسی و وعده‌ی ارائه طرح پژوهشگاه حکمت فردوسی در نشست شورای فرهنگ عمومی استان
محمد حسین‎ زاده، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خراسان رضوی در جلسه شورای فرهنگ عمومی استان که در دفتر نماینده ولی فقیه برگزار شد با اشاره به فرارسیدن 25 اردیبهشت، سالروز بزرگداشت شاعر شیعی حماسه‌سرا، حکیم ابوالقاسم فردوسی گفت: ایثار و شهادت قله حماسه‌سرایی‌های فردوسی است .
 
وی اظهار داشت : رهبر معظم انقلاب نسبت به مقام و جایگاه این شاعر محب اهل بیت (ع)، نکات قابل‌توجهی را مطرح کرده‌اند و حقیقت است که حتی ما خراسانی‌ها هم به‌طور شایسته به شخصیت این حکیم بزرگ توجه نکرده‌ایم. به همین منظور، در جلسات کارگروهی که در چند ماه گذشته تشکیل شده است، تصمیم بر این شد تا از سال جاری، ساز و کار منسجمی برای تخصیص و اهدای نشان ویژه فردوسی تدارک دیده شود تا به‌طور سالانه، به چهار نفر از افرادی که در چهاربخش از پیش تعیین‌شده، حائز جایگاه برتر باشند، این نشان فرهنگی ویژه اعطا شود.

 

حسین زاده افزود: در بخش اول، همه پژوهشگرانی که در حوزه زبان و ادبیات فارسی فعالیت می‌کنند و تلاش‌های آنان توسط دانشکده ادبیات دانشگاه فردوسی مشهد موردرصد و تائید قرار بگیرد، می‌توانند نامزد دریافت نشان باشند. در بخش دوم که با عنوان «حماسه‌ساز» نام‌گذاری شده، همه افراد شاخصی که در حوزه‌های مختلف علمی، فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی حماسه آفریدند، می‌تواند برای دریافت این نشان نامزد باشند. در بخش سوم که با عنوان «حماسه‌سرا» نام‌گذاری می‌شود، آن دسته از هنرمندانی که حماسه های امروز ایران را روایت می کنند در قالب های ادبی و هنری گزینه اعطای نشان باشند و در بخش چهارم که مشتمل بر حوزه بین الملل است، همه فعالیت‌های فرهنگی مرتبط با فردوسی و معرفی آن در سطح جهانی مدنظر کارگروه تخصصی قرار می‌گیرد.

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در انتهای سخنان خود با تأکید بر ضرورت معرفی گسترده مظاهر حماسه و معارفی که فردوسی در شاهنامه خود به آن‌ها پرداخته است، از آغاز تعامل و همکاری خاص این اداره کل با سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری و نیز مراکز علمی و پژوهشی استان خبر داد و گفت: به‌زودی در سایه این همکاری‌ها، پژوهشگاه حکمت فردوسی به مرحله ساختاربندی می‌رسد و طرح راه‌اندازی آن به شورای فرهنگ عمومی استان ارائه خواهد شد.
۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ ۱۲:۴۹
دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی خراسان رضوی |