اخبار

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور گفت:

خوزستان به سمت تولید دانش بنیان حرکت کند/شورای فرهنگ عمومی محل تحقق ایده ها در حوزه های حجاب و زیست عفیفانه

خوزستان به سمت تولید دانش بنیان حرکت کند/شورای فرهنگ عمومی محل تحقق ایده ها در حوزه های حجاب و زیست عفیفانه
دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور گفت: ثروت فرهنگی جامعه ایران دفاع مقدس است و خوزستان پایتخت فرهنگ و هنر و دفاع مقدس و پایتخت تولید ارزش‌ها در نیم قرن اخیر بوده و مرز تبادل فرهنگی جمهوری اسلامی با جامعه عرب است از این رو چنین استانی باید به سمت تولید دانش بنیان حرکت کند.
به گزارش روابط عمومی دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی کشور، سید مجید امامی در هفتادمین نشست شورای فرهنگ عمومی خوزستان پیش از ظهر امروز سه شنبه (30 فروردین) اظهار کرد: به شورای فرهنگ عمومی باید به اندازه شورای تامین هر استان اهمیت داده و مصوبات آن اجرا شود.

وی افزود: بیش از ۱۵ سال شورای فرهنگ عمومی به عنوان اصلی‌ترین شورای عالی انقلاب فرهنگی آن طور که باید مؤثر نبوده که سعی در احیای آن داریم.

امامی ادامه داد: فرهنگ کشور تنها از طریق افزایش اعتبارات و برگزار کردن تعداد بیشتر جشنواره‌ها و افتتاح مجتمع‌های فرهنگی و بزرگ محقق نمی‌شود بلکه از طریق تدوین،تنظیم و نظارت به موقع در سیاست‌های کشور ارتقا پیدا می‌کند.

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور اضافه کرد: از طریق شورای فرهنگ عمومی می‌توان کارهای بزرگی انجام داد که آخرین موضوع آن کارگروه مد و لباس است که مصوبه مجلس شورای اسلامی دارد و مصوبات آن قانونی است.

وی با اشاره به اینکه در کارگروه مد و لباس دستورالعمل لباس اجتماعی بانوان مطرح شده تصریح کرد: این دستورالعمل حجت را برای ما مشخص می‌کند که چه نوع لباسی مناسب و چه لباسی ممنوع است؛ همچنین اعلام رنگ سال و تقویت لباس ایرانی اسلامی و دستورالعمل بازیگری فیلم و سینما از دیگر دستورالعمل های این ستاد است.

امامی با بیان اینکه باید جلوی ناهنجاری های اجتماعی گرفته شود، افزود: باید در مسئله حجاب و عفاف بررسی و رصد هدفمند و میدانی انجام شود و بر همین اساس می خواهیم در موضوعات کلان فرهنگی همه متولیان را جمع کنیم.

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور ادامه داد: مد و لباس، منفک از حجاب و عفاف نیست و لباس زیبا، عفیفانه، سالم و ارزان در دسترس مردم نیست و تا جایی که امکان دارد باید به سمت تولید لباس مناسب و در شأن نظام و انقلاب حرکت کرد.

وی بیان کرد: در زمینه ساختارهای فرهنگی کشور از جمله ساختار شورای فرهنگ عمومی باید آسیب شناسی لازم انجام شود.

امامی افزود: در حوزه فرهنگ باید به سمت تولیدات دانش بنیان برویم و از این ظرفیت به خوبی و درستی استفاده شود.

مسئول کارگروه مد و لباس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: کار فرهنگی محل تقابل دیدگاه است آن هم در جمهوری اسلامی با مؤلفه‌های خاص و هجمه‌ای که به این مقوله و ساختارها می شود، اما باید ببینیم چقدر آمادگی تقابل با هجمه ها را داریم.

وی با بیان اینکه شورای نظارت بر بازی و اسباب بازی نیز مسأله جدی است که باید به آن توجه کرد ادامه داد: در این شورا به دنبال بومی ترین بازی‌های مهارتی و حرکتی برای کودکان و نوجوانان هستیم که بتواند وضعیت جسمی آنها را ارتقا دهند و در دنیا هم به آن اهمیت زیادی داده می‌شود.

امامی با اشاره به تشکیل قرارگاه صنایع فرهنگ شورای فرهنگ عمومی ابراز کرد: صنایع فرهنگی مصداق اتم تولید دانش بنیان و تولید فرهنگ بنیان است و توجه به آن می‌تواند بیش از ۸۰ برابر نسبت به سرمایه‌گذاری غیرفرهنگی اشتغال ایجاد کند.

دبیرشورای فرهنگ عمومی کشور گفت: ثروت فرهنگی جامعه ایران دفاع مقدس است و خوزستان پایتخت فرهنگ و هنر و دفاع مقدس و پایتخت تولید ارزش‌ها در نیم قرن اخیر بوده و مرز تبادل فرهنگی جمهوری اسلامی با جامعه عرب است از این رو چنین استانی باید به سمت تولید دانش بنیان حرکت کند.

وی در خصوص مرکز رصد فرهنگی کشور بیان کرد: این مرکز طبق مصوبه شورای مهندسی فرهنگی ۲ سال پیش باید راه‌اندازی می‌شد که تمام دستگاه‌های فرهنگی و اجتماعی زیرمجموعه آن هستند؛ این مرکز به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی واگذار شده و وزارت ارشاد هم همه داده‌های فرهنگی کشور را تجمیع کرده و هر استانی در آن صفحه دارد و به داده‌های موجود، رصدهای فوری و تحلیل‌های به موقع دسترسی مشخص دارند و این مرکز به صورت استانی در حال بازتولید است.

امامی افزود: با کمک شورای فرهنگ عمومی می‌توان بخشی از ایده‌ها را در حوزه‌های حجاب و عفاف و زیست عفیفانه محقق کرد. این شورا باید به حفظ و تقویت اصالت‌ها و فهم و مدیریت تغییرات فرهنگ بپردازد.

۳۰ فروردین ۱۴۰۱ ۲۰:۴۵