اخبار

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور:

نظام سایز بندی ملی ارائه می‌شود

نظام سایز بندی ملی ارائه می‌شود
رییس کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور نظام سایز بندی را تحولی در عرصه پوشش اسلامی دانست و تاکید کرد: به زودی نظام سایز بندی ملی ارائه خواهد شد.
به گزارش روابط عمومی شورای فرهنگ عمومی ، سیدمجید امامی بامداد پنجشنبه مورخ 25 فروردین در نشست هم اندیشی با فعالان مد و لباس گیلان در رشت با اشاره به در پیش بودن یازدهمین جشنواره مد و لباس فجر که از هفدهم تا ۲۴ تیرماه در برج میلاد پایتخت برگزار می شود، اظهار داشت: ۱۰ سال است جشنواره برگزار می‌کنیم اما هیچ تغییری در وضعیت لباس کشور ایجاد نشد. متاسفانه طراحان داخلی تقویت نشدند و به تولید کننده ها متصل نشدند؛ معدودی از تولید کننده های ما طراح دارند اما عمدتاً از فضای مجازی طرح می گیرند.

وی امامی با بیان اینکه این کارگروه مدتی است که روی موضوع نظام سایز بندی ملی کار می کند، گفت: متاسفانه در کشور با مساله لباس فقط تجاری برخورد شده است و اساساً با این موضوع دقیق و علمی برخورد نشد؛ لذا اگر نظام سایز بندی ملی منتشر شود یک تحول در سیستم لباس است و اولین کشور در غرب آسیا خواهیم بود که نظام سایز بندی خود را ارائه می دهد.

رییس کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور گفت: هدف ما بهپوشی و آراستگی جامعه ایرانی است و در این مسیر متخصصان هر حوزه از جمله طراحان، نظام توزیع و دانش و نوآوری می باید مسئولیت بپذیرند.

امامی ادامه داد: کارگروه زیست عفیفانه ، ستاد حجاب و عفاف و کارگروه مد و لباس باید با هم دیده شوند چون وقتی می گوییم تحول در حوزه حجاب و عفاف کشور هم مساله طراحی داریم هم مساله ترویج حجاب و جدا بودن این موارد از هم اشتباه است. 

 رییس کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور اظهار داشت: اجرای شو زنده لباس و مدلینگ ممنوع است و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این خصوص نه مجوز می‌دهد و نه حمایت می‌کند.

امامی افزود: موضوع یادشده از سال ۹۶ در کشور ممنوع شد، ولی معتقدم یک روش جدید در این خصوص باید داشته باشیم و کاملا به این موضوع واقفیم که این قفل را می شود بازکرد.

وی با بیان اینکه باید روش خودمان را برای ترویج لباس داشته باشیم گفت: با عکاسی مدلینگ مشکلی نداریم. ما به دنبال روش های جدیدی دراین حوزه هستیم که الزاما روش های غربی نیست.

امامی با بیان اینکه باید بستر سیما و سینما را در اختیار طراحی لباس قرار دهیم گفت: همین که خرید طرح را براساس مالکیت معنوی و حقوقی جا بیاندازیم گام به جلو محسوب می شود.

 رییس کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور همچنین تصریح کرد: اولویت ما در بحث لباس مشاغل و لباس اجتماع بانوان طراحی مانتو است؛ همچنین کشور در بحث تولید چادر مشکی دچار مشکل است و تولید ما در این بخش یک تولید درجه دوم بوده که باید تولید درجه یک چادر مشکی نیز در کشور ارزان شود.

وی گفت: مساله لباس یک مساله فرهنگی، هنری و اقتصادی است و مساله حجاب با مساله لباس بشدت گره خورده است.

به گفته امامی هر چقدر بتوانیم از طریق رویدادها و تبلیغ از طرف دولت، خرید را زیاد کنیم توزیع کننده ها و تولید کننده ها می توانند سودشان را به ۱۰ درصد پایین آورند و فروششان بالا برود.

رییس کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور در بخش دیگری از سخنانش اظهار داشت: در صددیم با فدراسیون فوتبال و وزارت ورزش رویدادی را با عنوان "  طراحی لباس هواداری تیم ملی فوتبال "برگزار کنیم که این رویدادی بسیار هویت بخش است.

امامی افزود : قصد داریم ۲ نوع لباس طراحی شود، کاور زنانه و "تی شرت" برای آقایان؛ و آرزو داریم جوانانی که نتوانستند به قطر هم بروند لباس تیم ملی را بپوشند.

وی با بیان اینکه گیلان همیشه مهد فوتبال بوده است گفت : دبیرخانه رویداد می تواند با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان پا بگیرد.

در این نشست جمعی از طراحان مد و لباس گیلان به ارائه نظرات و پیشنهادات پرداخته و چالش‌ها و دغدغه‌های خود را با دبیر کارگروه مد و لباس کشور در میان گذاشتند.

۲۵ فروردین ۱۴۰۱ ۱۲:۳۷