اخبار

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور در جلسه شورای فرهنگ عمومی کهکیلویه و بویراحمد:

شورای فرهنگ عمومی استان ها از اعتبارات متمرکز بهره مند می شوند

شورای فرهنگ عمومی استان ها از اعتبارات متمرکز بهره مند می شوند
دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور از اختصاص اعتبارات متمرکز برای استان‌ها خبر داد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کهگیلویه و بویراحمد، اجلاسیه شورای فرهنگ عمومی استان کهگیلویه و بویراحمد با حضور سید مجید امامی، دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور، نماینده ولی فقیه در استان کهگیلویه و بویراحمد و امام جمعه یاسوج، استاندار، فرمانده سپاه فتح، رئیس دفتر شورای سیاست گذاری ائمه جمعه و روسای شورای فرهنگ عمومی شهرستان ها و مناطق مختلف استان و جمعی از اعضای حقیقی و حقوقی این شورا در سالن دولت استانداری برگزار شد.

«سید مجید امامی» در این نشست، اظهار کرد: با اخلاصی که در رئیس، دبیر شورای فرهنگ عمومی و بیان دیدگاه های اعضای شورای استان و شهرستان ها سراغ داشتم، امیدوارم که شاهد تحول در شورای فرهنگ عمومی استان کهگیلویه و بویراحمد باشیم.

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور در ادامه از اختصاص اعتبارات متمرکز برای استان خبر داد و گفت: در شورای مهندسی فرهنگی کشور مصوب شده که برای اجرای مصوبات شورای فرهنگ عمومی و نقشه‌های مهندسی فرهنگی استانی باید اعتبارات متمرکز از سوی دولت علاوه بر اعتبارات استانی مدنظر قرار گیرد.

وی خاطرنشان کرد: استان کهگیلویه و بویراحمد جزو ۱۲ استانی است که کار برش استانی آن در زمینه فرهنگ در حال انجام است.

امامی یادآور شد: تاکنون در طول شش ماه اخیر ۲۰ سفر استانی برگزار شد و دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور نیز برای تحول در شورای فرهنگ عمومی تقریبا باید هر سال تمام استان‌ها را مورد بازدید قرار دهد.

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور ادامه داد: این کار از مهر ماه امسال آغاز شده و اکنون کهگیلویه و بویراحمد یازدهمین استانی است که برای حضور در شورای فرهنگ عمومی و بررسی مشکلات و آسیب‌ها به این استان سفر کردیم.

وی در پاسخ به سوالی در زمینه اقدامات و عملکرد‌ها برای چابک سازی شورای فرهنگ عمومی در سطح استان‌ها و همچنین ضمانت اجرایی مصوبات این شورا، یادآور شد: اتفاقات خوبی در شورای عالی انقلاب فرهنگی در حال رخ دادن است تا درصد زیادی از اعتبارات فرهنگی استانی و کشوری صرف مصوبات شورای فرهنگ عمومی شود.

امامی گفت: در شورای مهندسی فرهنگی کشور مصوب شده که برای اجرای مصوبات شورای فرهنگ عمومی و نقشه‌های مهندسی فرهنگی استانی باید اعتبارات متمرکز از سوی دولت علاوه بر اعتبارات استانی مد نظر قرار گیرد.

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور یادآور شد: در ساختار جدید شورای فرهنگ عمومی اعضای حقیقی که هنوز مصوب نشده بیش از یازده نفر افزایش پیدا کرده و اعضای حقوقی به نسبت کمتر شده است.

سید مجید امامی هم در اجلاسیه فرهنگ عمومی استان کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه شورای فرهنگ عمومی در همه شهرستان‌ها باید فعال شود، گفت: اقدامات و فعالیت‌هایی برای تحول در شورای فرهنگ عمومی استان‌ها در حال انجام است.

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور بیان کرد: به دلیل اصالت فرهنگی که در این استان وجود دارد می‌توان کارهای ارزنده‌ای انجام داد.

امامی با بیان اینکه تحقق عدالت فرهنگی از رویکرد و سیاست‌های دولت سیزدهم است، گفت: برش مهندسی فرهنگی استان کهگیلویه و بویراحمد در حال تهیه و تدوین است که یک نوع سند تحول فرهنگی به شمار می‌رود.

وی با اشاره به دو معضل مهم  فرهنگی استان گفت: طایفه‌گرایی و برخی آسیب‌های اجتماعی دو معضل فرهنگی است.

امامی عنوان کرد: باید زمینه‌ای برای مشارکت بیشتر مردم در فعالیت‌های فرهنگی در سطح این استان و سایر استان‌ها فراهم شود چرا که مسائل فرهنگی نیازمند مدیریت از سوی مردم است.

وی با بیان اینکه شورای فرهنگ عمومی یک نوع پارلمان فرهنگی است، که باید از ظرفیت آن استفاده خوبی شود گفت: از ظرفیت روحانیون و مبلغان دینی برای رفع و کاهش معضلات فرهنگی و گسترش  مسائل اجتماعی استان استفاده شود.

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور "قرن جدید قرن امید" را شعار شورای فرهنگ عمومی در سال جدید دانست و گفت: این شعار در راستای ایجاد نشاط اجتماعی در کشور انتخاب شده است.

امامی عنوان کرد: شورای فرهنگ عمومی کشور به شرطی که استان‌ها طرح‌های خوب و کارآمد داشته باشند از آنها حمایت می‌کند.

وی با بیان اینکه کارگروه رصد شورای فرهنگ عمومی تشکیل و فعال شود، افزود:مصوبات شورای فرهنگ عمومی باید ضمانت اجرایی بیشتری داشته باشند.

امامی خاطرنشان کرد: آن دسته از شوراهای فرهنگ عمومی موفق استان در راستای اجرای مصوبات اعتباراتی را از شورای فرهنگ عمومی دریافت می‌کنند.

وی بیان کرد: شورای فرهنگ عمومی استان‌ها به لحاظ اعتبارات توانمند شوند و تنها متکی به اعتبارات دولت نباشد، ضمن اینکه  عرصه فرهنگی کشور نیازمند همفکری، هماهنگی و همکاری است.

وی افزود: به هر میزان که شوراهای هر شهر، شهرستان و استان بتوانند تامین اعتبار کنند ما نیز به همان اندازه کمک خواهیم کرد و تلاش ما در این زمینه توانمندسازی و نه وابسته سازی است.

امامی توانمندسازی اجتماعی را یکی از موفق ترین نظریه های توسعه دانست و گفت: اگر مردم توانمند شوند و دست در دست همدیگر داشته باشند، می توانند بسیاری از مشکلات را حل کنند.

۲۶ اسفند ۱۴۰۰ ۲۱:۳۴