اخبار

شورای فرهنگ عمومی کهکیلویه و بویراحمد با حضور دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور برگزار شد

شورای فرهنگ عمومی کهکیلویه و بویراحمد با حضور دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور برگزار شد
شورای فرهنگ عمومی استان کهگیلویه و بویراحمد با حضور استاندار، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کهگیلویه و بویراحمد، دبیر شورای عالی فرهنگ عمومی کشور و مقامات عالی‌رتبه استانی در محل ساختمان دولت برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کهگیلویه وبویراحمد امین درخشان مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کهگیلویه و بویراحمد اظهار داشت: فرهنگ عمومی تبلور هویت اجتماعی و عزت و استقلال هر کشور است. شورای فرهنگ عمومی نقش موثری در شکل‌گیری نقش اجتماعی جامعه دارد.

وی گفت: شورای فرهنگ عمومی کشور یک هدف گذاری عمومی را آغاز کرده است که خلأهای موجود با چنین نشست‌هایی برطرف می‌شود.
وی عنوان کرد: لازم است عرض کنم هدف از برگزاری این اجلاسیه این بود که در واقع شورای فرهنگ عمومی با یک حرکت جدی‌تر و گام اول را در راستای شورای فرهنگ عمومی محکم برداریم.
درخشان عنوان کرد: مهمترین رسالت این شورا هدایت عمومی جامعه است.
آیت الله سید نصیر حسینی رئیس شورای فرهنگ عمومی استان کهگیلویه و بویراحمد در این نشست عنوان کرد: همه مسائل جامعه بشری ذیل فرهنگ است. اگر توسعه‌ای شکل می‌گیرد بحث فرهنگ است.
وی عنوان کرد: هر جا فرهنگ‌ها متعالی بود، قطعا پیشرفت خواهیم داشت.
نماینده ولی فقیه در استان گفت: امروز آسیب‌های جدی در مورد فرهنگ وجود دارد. دشمن به این نتیجه رسیده است که با جنگ فیزیکی نمی‌تواند ملت ما را از پا دربیارد و تنها با حمله به فرهنگ است که می‌تواند برای جامعه ما مشکل به وجود بیاورد.
وی عنوان داشت: مهمترین برنامه‌ریزی دشمن در حوزه فرهنگ است که همه باورهای ما را مورد هجمه قرار دهد. لذا فرهنگ از مهمترین مسائل است و باید به آن توجه ویژه داشته باشیم.
سید علی احمدزاده استاندار کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: فرهنگ مهمتر از اقتصاد است. بنده اعلام کردم همه دستگاه‌های اجرایی استان باید برای تمام کارهایشان پیوست فرهنگی داشته باشند.
وی گفت: بدون توجه به فرهنگ به آن نتیجه مطلوب که در یک حکومت الهی لازم است نمی‌رسیم. خوشحالم که حرکت‌های فرهنگی مردم نهاد در استان آغاز شده است.
احمدزاده گفت: شرایطی در استان فراهم شده است که حرکت‌های تأثیرگذار فرهنگی در استان داشته باشیم.
وی اظهار داشت: در کنار کارهای عمرانی با توجه به مسائل فرهنگی شاهد تحولات عظیم فرهنگ بنیان باشیم.
وی گفت: در مسائل اجتماعی که زیربنای فرهنگی دارند، مشکل داریم.
احمدزاده گفت: ما رتبه اول خودکشی در استان‌ها را داریم. جالب است افرادی که در خودکشی موفق نشده‌اند، نشان داده‌اند که چندان آشنایی به مسائل دینی ندارند. انشاالله یک پویش داشته باشیم تا شرایطی فراهم شود که جوانان با مسائل دینی آشنا شوند و تغییری در این وضعیت به فضل الهی داده شود.
خرمدل فرماندهی سپاه فتح استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: فرهنگ مثل هوا است. حتی قدم نفس کشدن نیز همه در حوزه فرهنگ است.
وی گفت: همین که 35 دقیقه جلسه ما با تأخیر آغاز شد، این خودِ فرهنگ است.
خرمدل گفت: همه انتخابات‌ها و نمازجمعه‌ها و ... در کهگیلویه و بویراحمد از میانگین کشوری بالاتر است.
وی عنوان کرد: مردم ما بسیار مهمان‌نواز هستند و همبستگی طایفه‌ای بسیار بالایی در استان وجود دارد.
خرمدل گفت: اما چند اشکال در استان وجود دارد؛ یکی از شاه کلیدهای مشکل فرهنگی ما سیاست زدگی است که تأثیر مستقیمی بر بسیاری از مسائل و مشکلات جامعه ما دارد. خودکشی، نزاع دسته جمعی، نبود فرهنگ اشتغال، بی توجهی در برخی از نقاط استان به زنان و نرخ پایین زاد و ولد از دیگر مشکلات استان است.
وی اظهار داشت: اگر فرهنگ بیگانه در استان کهگیلویه و بویراحمد غالب شود، محال است دیگر بتوان آن را تغییر داد و ما بای  از ظرفیت‌هایی مثل بسیج سازندگی نهایت استفاده را بکنیم.
در ادامه این اجلاسیه، حجت الاسلام سید امین الله حجازی امام جمعه گچساران گفت: اگر مسئولین متقی باشند، بخش مهمی از مشکلات ما حل می‌شود؛ اگر مسئولین از سر سوز بین مردم باشند، مردم آدم هستند و شعور دارند و می‌فهمند.
وی گفت: پیشنهاد می‌دهم هفته‌ای یک جلسه مسئولین جلسه اخلاق داشته باشند. هفته‌ای یک بار این تذکرات داده شود.
امام جمعه گچساران اظهار داشت: قبلاً بنده را متهم کرده بودند به امام جمعه تند. در جاهایی قدرت نیاز است، اما به قصد قربت. در اجرای فرمان پروردگار از نادانان نترسید.
وی گفت: به مناطق محروم بیشتر توجه کنید.  دعای آنها اثرگذارتر خواهد بود.
امام جمعه گچساران اضافه کرد: آقای دکتر امامی اولاً فرهنگ را برای مردم تعریف کنند که فرهنگ چه هست. متأسفانه فرهنگ را دولت قبلی، رقاصی و ساز و نقاره تعریف کرده بود. در حالی که چوب بازی فرهنگ نیست. اگر قوزک پای یکی در این چوب بازی شکست، چه باید کرد؟ خواهش می‌کنم فرهنگ را معنا کنید.
وی عنوان کرد: همه مسئولین از روحانیت توقع دارند. اما روحانیون پیغمبر و امام زمان نیستند. آدم معمولی هستند. اگر امام جمعه نیروی کاری و امکانات نداشته باشد، مگر اینکه معجزه کند.
وی در پایان گفت: مصوبات شورای فرهنگ عمومی ضمانت اجرایی ندارد. بنابراین خواهش می‌کنم در سطح کشور تصویب شود که مصوبات آن ضمانت اجرا داشته باشد.
ملک حسیني دادستان مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: استان ما استان شروری نیست.
وی گفت: بسیاری از جرائم ما ریشه در مسائل فرهنگی و اجتماعی دارد. ما استانی هستیم که به برکت نظام بسیار بسیار پیشرفت کرده‌ایم. در بسیاری از دستگاه‌های اجرایی استان خودکفا است.
ملک حسینی افزود: هر چه مشکل داریم ریشه آن فرهنگی و اجتماعی است.
وی ادامه داد: این اجلاسیه‌ها سالی یک دو بار باید با این کیفیت برگزار شود.
ملک حسینی گفت: شورای فرهنگ عمومی از همه نهادها و جلسات و ... مهمتر است. امکانات و پول در این استان کم نیست. پیشنهادم این است که کارگروه‌ها سریعا تشکیل شود.
دادستان یاسوج گفت: مردم استان فرهنگ‌پذیری و آموزش‌پذیری بالایی دارند و نیاز به آموزش و برنامه‌ریزی هست. کارگروه‌ها تشکیل شوند. در حوزه هنر هنرمندان بسیار خوبی داریم و از ظرفیت آنها چندان استفاده نمی‌شود.
در ادامه، شهرام مهدوی مطلق فرماندار بویراحمد در این نشست گفت: فرهنگ شاید تنها مقوله‌ای باشد در ایران که با خلأ روبرو نیست.
وی گفت: ما در مقوله فرهنگ نیاز به اقدام و عمل داریم، اما ما در بحث ایدئولوژی و دانش مشکلی نداریم. بخشی از این مشکلات در حوزه دولت است. ما یک دولت فرهنگی هستیم، فرهنگ دولتی نداریم. بخشی از اینکه فرهنگ ملتهب شده این است که فرهنگ را دولتی کرده‌ایم.
وی عنوان کرد: فرهنگ باید عمومی و مردمی و مبتنی بر مقوله‌های دینی باشد.
فرماندار بویراحمد گفت: بخشی از مشکلات به حوزه علمیه، بخشی به دانشگاه‌ها و بخشی به آموزش و پرورش برمی‌گردد.
ستار هدایتخواه دبیر جبهه فرهنگی کهگیلویه و بویراحمد در این نشست عنوان کرد: شش نکته ناظر به آسیب‌شناسی شورای فرهنگ عمومی را بیان می‌کنم.
1) خروج از حالت تشریفاتی این جلسات و ورود به جایگاه حقیقی
2) اهتمام اعضای شورا به نقش و اهمیت شورا
3) فعال شدن دبیرخانه شورا
4) ضمانت اجرای مصوبات شورا است که تصویب می‌شود اما فقط در روی کاغذ است.
5) پررنگ شدن نقش مردم در حوزه فرهنگ است که متأسفانه مورد غفلت قرار گرفته است.
6) پرهیز از نگاه و حرکت سکولاریستی در حوزه فرهنگی
وی گفت: اگر به این شش نکته توجه شود در دوره جدید، امیدواریم شورا به نتیجه برسد.
در ادامه، سید مجید امامی دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور در این نشست عنوان کرد: با همفکری، هماهنگی و همکاری در حوزه اخلاق عمومی، نیازمند به یک عمل جمعی هستیم. روز به روز از نقش دولت در فرهنگ کم می‌شود. اما این به این معنا نیست که دولت نقشی ندارد.
وی گفت: باید به مسائل زیرساختی جامعه اسلامی به طور مکرر پرداخت.
امامی اظهار داشت: ما ذیل گفتمان دولت سیزدهم آمده‌ایم که یک تحول انقلابی در ساخت فرهنگی اجتماعی کشور ایجاد کنیم.
امامی عنوان کرد: پیشنهاد من این است در شورای فرهنگ عمومی شاخص‌های سرانه کشور را در نظر بگیریم که ببینیم کدام مسأله باید در اولویت اول ما باشد.
دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور بیان کرد: برای خودکشی در استان طرح همدم را پیشنهاد داده‌ام.
وی افزود: استان کهگیلویه و بویراحمد به لحاظ گردشگری آنقدر جذابیت دارد که افرادی که جهاد مشاوره می‌کنند به استان تشریف بیاورند.
وی در مورد ضمانت اجرایی و بودجه گفت: رئیس شورای عمومی باید ضمانت داشته باشد تا اعتبارات وصف و قید فرهنگی داده شود.
امامی گفت: اگر ما مسیر را خوب تعیین کنیم طبعاً با رویکرد جدید دولت به نتیجه خواهیم رسید.
امامی در پایان گفت: توانمندسازی احتماعی یکی از اساسی‌ترین مسائل در توسعه است. مردم خود دست در دست هم به توسعه برسند و حتی مشکل اشتغال را حل کنند.
در پایان این نشست، آیت الله سید نصیر حسینی نماینده ولی فقیه در کهگیلویه و بویراحمد و رئیس شورای فرهنگ عمومی در استان اظهار داشت: بعضی‌ها می‌گویند شرکت در شورای فرهنگ ضرورت ندارد. اما این حرف یک حرف ناشایست است. برگزاری این جلسات حتماً باید در دستور کار باشد.
وی گفت: به طور کلی به فرهنگ چندان توجه نکرده‌ایم و بیشتر مسائل اقتصادی توجه شده است تا فرهنگ.
رئیس شورای فرهنگ عمومی در استان با اشاره به اینکه فرهنگ یک مقوله مردمی است گفت: فرهنگ را باید مردم اداره و مدیریت کنند.

۲۶ اسفند ۱۴۰۰ ۲۱:۲۱