اخبار

یازدهمین نشست شورای فرهنگ عمومی استان بوشهر در سال 1400 با حضور امامی و دبیرشورای عالی برگزار شد

یازدهمین نشست شورای فرهنگ عمومی استان بوشهر در سال 1400 با حضور امامی و دبیرشورای عالی برگزار شد
یازدهمین نشست شورای فرهنگ عمومی استان بوشهر در سال 1400 با حضور حجت الاسلام سید سعیدرضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و سید مجید امامی دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور به ریاست آیت‌الله صفایی بوشهری نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه بوشهر، با رونمایی از برش استانی سند ملی نقشه مهندسی فرهنگی این استان برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی، همزمان با 18اسفندماه روز بوشهر یازدهمین نشست شورای فرهنگ عمومی استان بوشهر در سال 1400 با حضور حجت الاسلام سید سعیدرضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و سید مجید امامی دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور به ریاست آیت‌الله صفایی بوشهری نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه بوشهر، نایب رئیسی احمد محمدی زاده استاندار، دبیری عبدالرحیم افروغ مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی و اعضای شورای فرهنگ عمومی استان بوشهر برگزار شد.

حجت الاسلام سعید رضا عاملی در این نشست بیان کرد: اگر امروز نسل جوان به صورت ناخواسته ضربه می‌خورد نیز ناشی از تهاجم فرهنگی است که دشمن ایجاد کننده ان است.

وی گفت: جمهوری اسلامی ایران در بین پنج کشور برتر دنیا است و در بعد اقتصادی دشمن با وجود همه تحریم‌ها نتوانسته بر ایران غلبه کند.

عاملی ادامه داد: با این حال دشمن امروز در صدد غلبه بر ایران در جنگ فرهنگی است که تضعیف بنیان خانواده و گسست روابط ارزشمند خویشاوندی و خانوادگی با تاکید بر کاهش نرخ ازدواج و افزایش طلاق از جمله آنها است.

وی گفت: جامعه ایرانی یک میلیون و ۱۷۰ هزار خانواده تک سرپرست دارد که ۸۷ درصد آن توسط مادر اداره میشود.

وی عنوان کرد: جامعه ،خانواده بدون پدر یا بدون مادر نمیخواهد بلکه باید جامعهای با وجود پدر و مادر در  خانواده داشته باشیم.

عاملی افزود: اکنون در آمریکا ۳۰ درصد خانوادههای آن تک سرپرست و نزدیک به ۹۵ درصد آن توسط مادر اداره میشود.

وی گفت: رهبر معظم انقلاب در این راستا به موضوع عزت و خانواده تاکید جدی دارند که این مهم باید در دستور کار دستگاههای مختلف باشد.

عاملی بیان کرد: ایام کرونا باعث شد تا مسجدها تعطیل یا نیمه تعطیل شوند که در پساکرونا باید بازگشایی آن به طور جد دنبال شود.

وی افزود: ۸۰ هزار مسجد در سطح کشور وجود دارد که باید نماز صبح این مسجدها به جماعت باشد و مراسمهای معنوی آن با نهایت کیفیت و شایستگی برگزار شود.

عاملی ادامه داد: فرهنگ نیز باید توسط مردم اداره شود چرا که فرهنگ  امری دولتی نیست و دولت در قبال آن تنها مسئولیت دارد که باید برای آن اعتبار بگذارد.

وی عنوان کرد: به تعبیر مهم رهبر معظم انقلاب در حوزه فرهنگ اصلاح نظام حکمرانی و بازسازی انقلابی ساختار فرهنگ باید به نحو مطلوبی صورت گیرد.

عاملی اضافه کرد: شاید کشور با گذشته ۴۰ سال نخست پس از انقلاب اکنون به یک بلوغ اجتماعی، سیاسی و کاری رسیده است و به منابع اصلی که به لحاظ اسناد ملی وجود دارد توجه جدی شود.

وی تاکید کرد: رهبری معظم انقلاب راهبر مسیر در حوزههای اصلی کشور است و به طور ویژه در حوزه فرهنگ نقش محوری دارند که در چندین مناسبت نیز تاکید کردند سند مرجع فرهنگ با نام مهندسی فرهنگی است.

عاملی با انتقاد از ابهام‌های ایجاد شده پیرامون مهندسی فرهنگی بیان کرد: فرهنگ دو بخش دارد که بخش نخست آن شامل اصل‌های فرهنگی است که انسان با آن زندگی می‌کند که امری نسبی است که در هر جامعه یک فرهنگ متناسب یا آن وجود دارد.

وی گفت: یک وجه فرهنگ نیز فرهنگ تمدنی است که هدف گیری رهبری انقلاب به حوزه فرهنگ، فرهنگ تمدنی است.

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه بوشهر گفت: فرهنگ مهم ترین زیرساخت حیات انسان  است تمام کسانی که در حوزه طراحی و مهندسی نظام های اجتماعی فعالیت می کنند همه اجماع دارند که فرهنگ اساس است.

آیت الله غلامعلی صفایی بوشهری افزود: فرهنگ جوهره حیات انسان و جامعه است و به تعبیری شاید این معنا بتوان گفت که انسان و جامعه با فرهنگ محشور می‌شود و به همین خاطر است که اسلام بر حوزه فرهنگ تولید و بازتولید نظارت و اجرا آن تاکید فراوان دارد.

وی ادامه داد: اگر بخواهیم کشور تراز انقلاب اسلامی داشته باشیم باید دارای یک فرهنگ تراز داشته باشیم.

صفایی بوشهری اظهار کرد: بوشهر در امور تمدنی مثل علم فناوری، سیاست و اقتصاد باید بر پایه فرهنگ طراحی شود چراکه استان بوشهر از دیرباز استانی فرهنگی بوده است.

وی گفت: تاریخ استان بوشهر بسیار کهن است و حتی پیش از سیراف تمدن در این استان بر پایه اسلامیت، دانش، مردم داری و استکبار ستیزی بوده است.

صفایی بوشهری ادامه داد: در فرهنگ  مقاومت ملی و دینی بوشهر استانی پیشتاز و نهادینه شده و کاری هیجانی و مقطعی نبوده است.

۱۹ اسفند ۱۴۰۰ ۱۸:۲۱