اخبار

برش استانی سند ملی نقشه مهندسی فرهنگی بوشهر رونمایی شد

برش استانی سند ملی نقشه مهندسی فرهنگی بوشهر رونمایی شد
آیین رونمایی از برش استانی سند ملی نقشه مهندسی فرهنگی استان بوشهر با حضور دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور برگزار شد.

به نقل از روابط عمومی اداره کل فرهـنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر، طی آیینی با حضور حجت الاسلام سید سعیدرضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و سید مجید امامی دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور، آیت‌الله صفایی بوشهری نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه بوشهر، احمد محمدی زاده استاندار، عبدالرحیم افروغ مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی و اعضای شورای فرهنگ عمومی استان بوشهر مراسم رونمایی از برش استانی سند ملی نقشه مهندسی فرهنگی استان بوشهر برگزار شد.

 دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در حاشیه این آئین در جمع خبرنگاران گفت: سند مهندسی فرهنگی یک سند ملی برای همه عرصه فرهنگ کشور با رویکرد اسلامی ایرانی و با نگاهی تمدنی به تمدن نوین اسلامی است.

حجت الاسلام سعید رضا عاملی افزود: برش استانی از دل مسائل استان بیرون می‌آید بنابراین سندی بومی است و مسئولان ستادی دخالتی در تدوین سند بومی استان‌ها ندارند.

وی ادامه داد: برش استانی سند ملی نقضه مهندسی فرهنگی استان بوشهر براساس نظام و مسائلی که در استان تشخیص داده شده و ۳۰۰ مصاحبه با مدیران، کارشناسان و نخبگان استان بوشهر با محوریت ۲۴ اقدام ملی صورت گرفته است.

عاملی اظهارداشت: اولویت‌های سند یاد شده نیز در پنج مسئله تقسیم بندی شده و همچنین برنامه اهداف آن ۴۲ هدف خرد و ۶۳ برنامه اقدام در آن پیش بینی شده است.

وی گفت: از حیث اجرایی شدن نیز مصوبه خود استان یک مبنا است چرا که استاندار، بدنه برنامه‌ریزی استانداری و سازمان برنامه و بودجه کشور در تعامل با نظام بودجه‌ریزی استان ضمانت اجرایی آن را فراهم می‌کند.

عاملی ادامه داد: از سوی دیگر رئیس جمهور نیز برای برش استانی آن اعتبار ویژه تدارک دیده تا بتواند در خلاءهای پیش رو حمایت‌های لازم محقق شود.

وی گفت: با سند مهندسی فرهنگی استان‌ها، علاوه بر اینکه نظام برنامه‌ریزی فرهنگی بر مجموعه فعالیت‌های استان حاکم می‌شود تقسیم کار استانی، یکپارچگی و هم افزایی به لحاظ فرهنگی با هدف مشخص تعیین خواهد شد.

عاملی اضافه کرد: تاکنون برش استان سند فرهنگی استان‌های فارس، سیستان و بلوچستان و هرمزگان رونمایی شده و امروز نیز سند فرهنگی استان بوشهر به عنوان چهارمین استان کشور رونمایی شد که به لحاظ شروع کار روی سند فرهنگی با اندکی تقدم و تاخر استان نخست کشور است.

وی گفت: در رونمایی از برش استانی سند مهندسی فرهنگی ۱۰ استان کشور در اولویت قرار داشتند که امید است تا پایان خرداد سند ۱۰ استان مدنظر است پایان یابد.

آیت الله صفایی بوشهری در این نشست با بیان اینکه فرهنگ مهمترین زیرساخت جامعه در بخش‌های مختلف است اظهار داشت: اگر فرهنگ جامعه دارای سلامت محتوایی و صحت و امنیت باشد قطعاً زمینه تحقق تمدن مورد هدف فراهم در غیر این صورت دچار چالش می‌شود.

نماینده ولی فقیه در استان بوشهر فرهنگ را جوهره حیات شخصیت انسان و جامعه دانست و تصریح کرد: انسان و جامعه با فرهنگ درست و صحیح به اهداف مورد نظر دست می‌یابد و در این راستا دین مبین اسلام به حوزه فرهنگ تولید محتوایی، مدیریت، نظارت و بازتولید تأکید فراوانی دارد.

امام جمعه بوشهر فرهنگ تراز انقلاب را یکی از تأکیدات مقام معظم رهبری دانست و خاطر نشان کرد: فرهنگ تراز انقلاب در صحنه‌های ملی و بین‌المللی سبب موفقیت برنامه‌ها و طرح‌ها می‌شود و تمامی امور تمدنی در حوزه سیاست، اقتصاد، علم و فناوری و امنیت باید بر پایه فرهنگ تراز انقلاب طراحی و عملیاتی شود.

وی با بیان اینکه استان بوشهر از دیرباز یک استان فرهنگی بر پایه اسلام و ولایت بوده است تصریح کرد: فرهنگ استان بوشهر از گذشته بر پایه اسلام، دانش، مردم‌داری و استکبارستیزی طراحی شده است.

آیت الله صفایی بوشهری، این استان را به‌عنوان مرکز آفرینش تمدن اسلامی از گذشته مطرح بوده افزود: استان بوشهر در تولید علم، تألیف کتاب، فرهنگ مقاومت و عرصه معارف اسلامی پیشگام و پیشتاز بوده و در آن فرهنگ مقاومت و معارف دینی نهادینه شده است.

نماینده ولی فقیه در استان بوشهر اضافه کرد: فرهنگ مقاومت از سال 920 هجری قمری تاکنون در استان بوشهر نهادینه شده و در این راستا بیداری اسلامی، بصیرت و مقاومت اسلامی اساس است.

امام جمعه بوشهر با بیان اینکه دین‌پژوهی در استان سابقه دیرینه دارد خاطر نشان کرد: وجود علما و فرهیختگان در ادوار مختلف تاریخی در استان بوشهر نماد تاریخ با سابقه درخشان و سرافرازی است.

وی از تهیه و تدوین نقشه آمایشی فرهنگی اجتماعی در 10 سال اخیر در استان بوشهر خبر داد و بیان کرد: در این نقشه تمام فرصت‌ها، تهدید و ضعف‌های فرهنگی اجتماعی استان بوشهر شناسایی و مورد بررسی قرار گرفته است.

آیت الله صفایی بوشهری با اشاره به رونمایی از برش استانی نقشه مهندسی فرهنگی بوشهر تصریح کرد: استان بوشهر در این حوزه در سطح کشور پیشتاز و علاوه بر آن در تهیه سند اقتصاد دانش‌بنیان پیشگام است.

همچنین در انتهای این نشست به مناسبت ۱۸ اسفند سالروز تاسیس کانون های فرهنگی هنری مساجد از کانون های برتر استان تقدیر به عمل آمد
۱۹ اسفند ۱۴۰۰ ۱۸:۱۵