اخبار

برگزاری جشنواره بین المللی مد و لباس فجر۱۷تیرماه ۱۴۰۱/ صادرات لباس ایران رویکرد جشنواره

برگزاری جشنواره بین المللی مد و لباس فجر۱۷تیرماه ۱۴۰۱/ صادرات لباس ایران رویکرد جشنواره
رئیس یازدهمین جشنواره بین المللی مد و لباس فجر از برگزاری این رویداد فرهنگی و هنری از ۱۷ تا ۲۱ تیرماه ۱۴۰۱ با عنوان «ایران سرزمین تعامل» در سراسر کشور خبر داد و گفت: رویکرد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این جشنواره حمایت از تولید لباس ایرانی-اسلامی برای صادرات انبوه است.

به گزارش روابط عمومی دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی، سیدمجید امامی عصر دوشنبه - ۱۶ اسفندماه- در نشست رسانه ای شانزدهمین جشنواره بین المللی مدولباس فجر در سالن جلسات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باتشریح بخش های مختلف این جشنواره ونحوه برگزاری این رویداد بزرگ فرهنگی وهنری، گفت: لباس و پوشاک صرفا عامل سطر و پوشش و پوشاندن نیست بلکه یکی از غذاهای جدی روح ،جسم، روان آدمی به عنوان غذای فرهنگی است.
وی تصریح کرد: اگر به دنبال مصرف و سلامت فرهنگی و رشد و ارتقای آن هستیم و دغدغه داریم ، لباس فراگیرترین کالای مصرف در سبد خانواده ها است.

 دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور در ادامه بااشاره به این که لباس وپوشاک با تاربخ، اقوام، سنت ومهمترین میراث دینی مرتبط است، اظهارداشت: امروز توان این وجود دارد تا با به کاری همه ظرفیت ها در حوزه مدولباس، علاوه بر تولید انبوه داخلی بتوانیم برای صدور الگو ایرانی اسلامی در جهان گام برداریم.

امامی تصریح کرد: باید به خرید و پوشیدن لباس های خارجی و برتری آن به محصولات وپوشاک ایرانی نه گفته و درآینده با پوشیدن لباس صادراتی ایران به آن افتخار کنیم.
رییس یازدهمین جشنواره بین المللی مدولباس فجر رویکرد اصلی و هدف مهم این رویداد را دسترس پذیر سازی لباس زیبا، ارزان و درعین حال سالم وعفیفانه عنوان کرد و گفت: این حق تک تک ایرانیان است تا از بهترین نوع لباس ایرانی اسلامی بهره مند شوند.

رئیس کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور در ادامه با اشاره به تشکیل دبیرخانه یازدهمین جشنواره بین المللی مد ولباس و فعالیت چند ماهه آن، گفت: جشنواره در این تراز نبود به همین دلیل بازطراحی شد و دلیل تاخیر برگزاری جشنواره نیز به همین دلیل است.

امامی با تشریح دلایل برگزاری یازدهمین دروه جشنواره مد و لباس فجر در تیرماه ۱۴۰۱ ، اظهار داشت:  فراوانی برگزاری جشنواره ها هزمان با بهمن ماه و شرایط ویژه کسب و کار در اسفند می توانست جشنواره را تحت تاثیر قرار دهد به همین دلیل براین باوریم مردم تهران حق دارند از هزاران متر فضای نمایش و حتی فرصت فروش محصولات استفاده نمایند.

وی افزود: مردم حق دارند کارنامه مدو لباس کشور را دیده و خرید نمایند از این رو زمان۲۱ تیر ماه  ۱۴۰۱  را که مصادف است با روز عفاف و حجاب برای آغاز جشنواره انتخاب کردیم.

رئیس یازدهمین جشنواره بین المللی مد ولباس فجر در ادامه سخنان خود همچنین به برگزاری همایش علمی- پژوهشی پوشاک ایرانی و سبک پوشش ایرانی - اسلامی هم اشاره کردو اظهار داشت: سه مدیر از جامعه زنان جشنواره یازدهم را همراهی می کنند.

وی اضافه کرد: در این دوره جشنواره رویکرد نوآوری، کاربردی، راهبردی، ملی و بین المللی بودن را با هم تلفیق کرده ایم و از سویی تجلیل از مفاخر و حمایت از هنرمندان کمتر شناخته شده در کنار اعطای درجه یک هنری به اساتید علمی را در دستور کار جشنواره مدنظر داریم. 

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور در ادامه با اشاره به اینکه در شورای سیاستگذاری جشنواره مد ولباس فجر از صنف و صنعت وجود دارند، اظهارداشت: رویکرد اصلی ما این است که طراح در تعامل با صنف قرار بگیرد و طرحش خریده و دوخته و قابل فروش شود و در چرخه مد قرار گیرد.

در ادامه رئیس کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور در واکنش به سوال خبرنگاری مبنی براینکه چه فردی مصوبات کارگروه را تعیین می کند و قرار است آیا ما مانتو برای سایرکشورها صادر کنیم؟، گفت: با در نظر گرفتن غرب آسیا و ایران فرهنگی مزیت هایی داریم و تلاش می کنیم این مزیت ها را بشناسیم و فعال کنیم تا در کشورهای متعد سال آینده نمایشگاه لباس ایرانی امروز که قابل پیوند با لباس فردا است را برپاکنیم. از سویی پیش بینی حضور در ۱۰ کشور طی سال آینده را داریم.

به گفته امامی، تمام سیاست گذاری ها با حضور هشت عضو در کارگروه انجام می شود، باید همه مصوبات کارگروه امضای وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی را داشته باشد اما چیزی ندیدیم.

رئیس یازدهمین جشنواره بین المللی مدو لباس فجر در ادامه درباره حجاب استایل ها نیز توضیح داد: با حجاب استایل ها مرتبط هستیم و براین باوریم می توانیم از ظرفیت افرادی که معتقد به پوشش عفیفانه هستند استفاده کنیم.
وی تصریح کرد: تا شش ماه آینده امکان برگزاری جشنواره ای غیر از جشنواره فجر نیست و تعدد جشنواره ها موجب می شود تمرکز خود را از دست بدهیم. اما اصناف و بخش خصوصی اگر برای برگزاری اعلام آمادگی کنند حمایت خواهیم کرد.

رئیس شورای فرهنگ عمومی کشور درادامه همچنین درباره مدلینگ زنده هم تصریح کرد: در پی ترویج مدلینگ زنده نیستیم، حمایت هم نمی کنیم، مجوز هم نمی دهیم اماتبلیغ محیطی حق تولید کننده و طراحی است و ما به دنبال نوآوری در این حوزه هستیم.

در ادامه این نشست سپیده یاقوتی دبیر جشنواره مد و لباس فجر نیز با تشریح بخش های مختلف یازدهمین جشنواره مد و لباس فجر،گفت: جششنواره جمعه ۱۷ تیر ۱۴۰۱ در محل برج میلاد تهران با رویکرد ایران سرزمین تعامل افتتاح خواهد شد.
دبیر علمی جشنواره نیز گفت: این جشنواره پیرو تدوین سند پوشش رویکرد متفاوتی دارد و اهمیت مطالعات نظری را همگام با تحولات مد دریافته است.
به گفته وی، سه محور کلی همایش نیز شامل ابعاد تاریخی اجتماعی پوشش حیاورز، پوشاک سلامت محور و اقتصاد پوشاک است.
مدیر بخش رقابتی جشنواره نیز گفت: بخش های مختلف رقابتی شامل طراحی لباس بانوان، آقایان، چادر، پارچه، کیف و کفش، تزئینات، بسته بندی پوشاک و بخش جانبی شامل رودوزی، دوخت سنتی، چاپ دستی و پارچه سازی است.
در ادامه مرضیه الله دادی دبیر اجرایی جشنواره نیز با بیان اینکه بخش غیر رقابتی جشنواره از قسمت های مختلف تشکیل شده که در بخش بین الملل از متخصصان داخلی و خارجی برای نشست ها دعوت خواهد شد،گفت: بخش بین الملل در بخش نمایشگاهی نیز حضور دارد. از استان ها و اقوام نیز دعوت می کنیم در جشنواره حضور داشته باشند.
در خاتمه این مراسم با حضور رئیس شورای فرهنگ عمومی کشور و همچنین دبیران یازدهمین جشنواره مد و لباس فجر از تندیس طلایی این دوره جشنواره رونمایی شد.

۱۶ اسفند ۱۴۰۰ ۲۳:۵۸