اخبار

با حضور دبیر شواری فرهنگ عمومی کشور ، جلسه شورای فرهنگ عمومی استان کرمان برگزار شد

با حضور دبیر شواری فرهنگ عمومی کشور ، جلسه شورای فرهنگ عمومی استان کرمان برگزار شد
با حضور دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور ،نماینده ولی فقیه و امام جمعه کرمان، استاندار ، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و سایر اعضا ، جلسه شورای فرهنگ عمومی استان کرمان در سالن شهید مرتضوی استانداری برگزار شد.

در ابتدای این جلسه محمد رضا علیزاده ،مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گزارشی از روند فعالیت این شورا در سال جاری ، روند فعالیتهای حوزه فرهنگ و هنر استان و مشکلات و توانمدیهای این بخش را ارائه کرد .

  

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه کرمان:

  شورای فرهنگ عمومی  در رویکرد بسیار با انگیزه است ؛اما «عملکرد» با این هدف بزرگ خیلی همخوانی ندارد  

در ادامه ، حجت الاسلام والمسلمین حسن علیدادی سلیمانی نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه کرمان ، با تسلیت سالروز وفات حضرت ام البنین و گرامیداشت روز مادران و همسران شهدا در سخنانی با تأکید بر توجه به ساختار، رویکرد و عملکرد شورای فرهنگ عمومی، گفت: این شورا در رویکرد بسیار با انگیزه است زیرا رویکرد آن حفاظت و حراست از فرهنگ اسلامی و دینی در کشور و فرهنگ اصیل ایرانی و ترویج فرهنگ دینی در سراسر کشور است ؛اما «عملکرد» با این هدف بزرگ خیلی همخوانی ندارد .

وی ادامه داد :  از طرفی ساختار شورای فرهنگ عمومی وزین و علی الظاهر قوی است و البته این ساختار هم همه رویکردها را پاسخ نمی دهد.

امام جمعه کرمان افزود : وقتی در ساختار، این همه آدم های لایق و معتبر حضور دارند و هر کدام در حوزه کاری خود صاحب اختیار هستند اما در نگاه تیمی اختیاراتی به آنان تفویض نشود، مصوباتی هم اگر باشد خروجی چندانی ندارد .

 وی تأکید کرد: توقع می رود در دور جدید شورای فرهنگ عمومی که تجربه لازم را دارند، ضعف ها گرفته شود تا کارآمدی لازم بوجود آید.

 

 دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور :

 فقدان کارآیی و ضمانت اجرایی دو مشکل بزرگ شوراهای فرهنگ عمومی در استان هاست

 سید مجید امامی ،دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور نیز در این جلسه در سخنانی  گفت: فقدان کارآیی و ضمانت اجرایی دو مشکل بزرگ شوراهای فرهنگ عمومی در استان هاست  ؛  استانداران و دستگاه های اجرایی بپذیرند که برنامه ریزی و اجراها باید مانند مصوبات شورای تامین باشد.

 وی گفت : معتقدیم نقش دولت در حکمرانی فرهنگی باید احیا شود که بخشی از آن به دبیرخانه شورا و بخش دیگر به مدیران اجرایی مربوط می شود در این راستا دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی در کشور و استان ها در حال ارتقا است که باید همراه سند تحول فرهنگی و رسانه ای استانها باشد.

امامی گفت : طی چند سال گذشته مرکز پیمایش و رصد نداشتیم که مرکز رصد در حال برگشت به دبیرخانه شورای فرهنگی کشور است، ضمن  این که مدت سه ماه است، احیای نقش و جایگاه شورای فرهنگ عمومی به عنوان پارلمان فرهنگی استان در دستور کار قرار گرفته است.

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به موضوع مد و لباس گفت :  باید در مساله حجاب و عفاف بررسی و رصد هدفمند و میدانی داشته باشیم و می خواهیم در موضوعات کلان فرهنگی همه متولیان را جمع کنیم.

وی تصریح کرد: یکی از سیاست های ما این است که تحولات فرهنگی را در آینده از طریق اصناف راهبری کنیم و جایزه ملی فتوت نیز برای خدمت به فرهنگ عمومی و ملی برای اصناف تهیه شده است.

 

استاندار کرمان

در زمینه ساختارهای فرهنگی کشور  باید آسیب شناسی لازم انجام شود

علی زینی وند استاندار کرمان نیز در جلسه شورای فرهنگ عمومی استان  گفت: در زمینه ساختارهای فرهنگی کشور از جمله ساختار شورای فرهنگ عمومی باید آسیب شناسی لازم انجام شود.

وی ادامه داد: کار فرهنگی محل تقابل دیدگاه است آن هم در جمهوری اسلامی با مؤلفه‌های خاص و هجمه‌ای که به این مقوله و ساختارها می شود، اما باید ببینیم چقدر آمادگی تقابل با هجمه ها را داریم.

زینی وند  تاکید کرد: تصویب کرمان به عنوان پایتخت مقاومت جهان اسلام به عنوان مصوبه شورای فرهنگ عمومی این استان ضروری است، زیرا این استان زادگاه شهید سلیمانی است ؛ هم ایشان محور و سیدالشهدای مقاومت است و هم مزار ایشان در این شهر قرار دارد، ضمن این که این مسئله مطالبه عمومی مردم  است.

استاندار کرمان گفت : درخواست داریم این موضوع در دستور کار شورای فرهنگ عمومی کشور و شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار گیرد و تصویب شود و در تقویم کشور نیز لحاظ شود.

وی افزود : باید ابعاد فرهنگی مکتب شهید سلیمانی را که نسل جوان می تواند با آن ارتباط بگیرد در دستور کار شورای فرهنگ عمومی قرار دهیم.

۳ بهمن ۱۴۰۰ ۰۹:۲۷