اخبار

تأکید بر بزرگداشت مفاخر و معرفی میرات فرهنگی در شورای فرهنگ عمومی شهرستان ری

تأکید بر بزرگداشت مفاخر و معرفی میرات فرهنگی در شورای فرهنگ عمومی شهرستان ری
یکصدمین نشست شورای فرهنگ عمومی شهرستان ری با حضور حجت الاسلام والمسلمین شاهچراغی امام جمعه شهرری، حسین توکلی کجانی معاون استاندار تهران و فرماندار ویژه شهرستان ری و جمعی از مسئولان، در مجتمع فرهنگی هنری شیخ ابوالفتوح رازی برگزار شد.

در این نشست، آخرین اقدامات صورت گرفته در خصوص انتخاب روز «ری»، ایجاد یادمان زکریای رازی، مسائل حوزه ری شناسی، برنامه ریزی بزرگداشت یوم اله ۱۳ آبان، (روز دانش آموز و روز ملی مبارزه با استکبار جهانی) و برنامه های هفته کتابخوانی بررسی شد.

حجت الاسلام والمسلمین شاهچراغی امام جمعه و رئیس شورای فرهنگ عمومی شهرستان ری در ابتدای این نشست ضمن تبریک فرارسیدن هفته وحدت و میلاد با سعادت پیامبر اسلام (ص) و امام جعفر صادق (ع) اظهار داشت: خداوند به پیامبر بزرگوار اسلام، مهربانی و خُلق عظیمی عطا کرد و این اخلاق نیکو، رمز موفقیت ایشان در تبلیغ و گسترش اسلام شد.

وی گفت: پیامبر اکرم فرمودند؛ «دوست ‌داشتنی‌ترین شما برای من و نزدیک‌ترین شما به من در روز قیامت، خوش ‌اخلاق‌ترین و متواضع‌ترین شماست»؛ لذا کسی که اخلاقش نیکو باشد و حسن خلق در باطن و ظاهر او وجود داشته باشد، دارای صفات حمیده است.

امام جمعه شهرری اضافه کرد: مسؤلان کشور که با مردم سر و کار دارند باید با بردباری و شکیبایی رفتار کنند و کوشش  شایسته‌ای برای رفع دغدغه و مشکلات مردم داشته باشند.

حسین توکلی کجانی معاون استاندار تهران و فرماندار ویژه شهرستان ری در جلسه شورای فرهنگ عمومی شهرستان ری گفت: حضور اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی و نمایندگان چندین استان در شهرستان ری و بازدید از محل های مذهبی، تاریخی، ورزشی و فرهنگی، بیانگر ظرفیت های غنی ری در این حوزه هاست که باید با اقدامات همچون ایجاد موزه ری شناسی به شناساندن بیشتر تاریخ ری کمک کرد.

وی افزود: نامگذاری روز «ری» و ایجاد یادمان زکریای رازی به عنوان اولویت فرهنگی، نیازمند اقدامات پژوهشی و تخصصی است تا بتوان با بهره گیری از ظرفیت های موجود و با برنامه ریزی منسجم، زمینه آشنایی بیش از پیش دنیا با شهر هشت هزار ساله ری فراهم کرد.

احمد ابوحمزه پژوهشگر و ری‌شناس نیز در سخنانی، ری را یکی از کهن‌ترین شهرهای دنیا برشمرد و افزود: بزرگترین دانشمندانی که به دنیا خدمت کردند، اهل ری بودند و در کنار قدمت تاریخی، این منطقه به عنوان شهر استثنایی در دنیا مطرح است.

وی با اشاره به اینکه در روزگاری، بزرگترین کتابخانه جهان اسلام در ری قرار داشته، افزود: توسعه شهر تهران موجب شده که در ری پیشرفتی صورت نگیرد و با وجود آثار تاریخی و میراث فرهنگی فراوان، حتی یک موزه هم در ری وجود نداشته باشد.

این استاد دانشگاه همچنین از تصویب ایجاد بنیاد رازی و یادمان زکریای رازی توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی خبر داد.

علیرضا صادقی بخشدار قلعه نو نیز در سخنانی اظهار داشت: مطالعات و جلسات متعددی در خصوص ایجاد یادمان حکیم زکریای رازی و بزرگنرین مجموعه طب سنتی خاور میانه در روستای فیروزآباد انجام شده تا این منطقه به قطب کردشگری تبدیل شود.

۲۲ آبان ۱۴۰۰ ۱۱:۲۷
دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی استان تهران |