اخبار

هدف شورای فرهنگ عمومی تعمیق ارزش های دینی و تغییر رفتارها و هنجارهای غلط است

هدف شورای فرهنگ عمومی تعمیق ارزش های دینی و تغییر رفتارها و هنجارهای غلط است
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان گفت: شورای فرهنگ عمومی به دنبال تعمیق ارزش های دینی و تغییر رفتارها،ارزش ها و هنجارهای غلط است.

به گزارش روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان،محمد جوروند ظهر امروز جمعه 14 آبان ماه در پیش خطبه نماز جمعه در مصلای امام خمینی شهرستان اهواز ضمن تشکر از امام جمعه، ستاد نماز جمعه و بویژه حاج آقا مرشدیان که این فرصت را به مناسبت 14 آبان روز شورای فرهنگ عمومی در اختیار وی قرار دادند گفت: دیروز 13 آبان ماه روزی بزرگ و شکوهمند و پیوند شگفت انگیزی با 13 آبان ابتدای انقلاب بود. در همین ایام شاهد به هم ریختن هیمنه شادی آمریکا در حرکت بسیار شکوهمند نیروی دریایی سپاه انقلاب اسلامی بودیم که یکبار دیگر عزت و غرور ملی مردم ما را به تصویر کشاند.

وی افزود: سپاه پاسداران نهادی برخاسته از متن مردم است که قدرت،بزرگی و عظمت خود را از مردم گرفته و خوشبختانه توانستیم در یک رویارویی بسیار غرورانگیز، یکبار دیگر ضعف و سستی این خانه عنکبوت را به تمام جهانیان ثابت کنیم.

جوروند ادامه داد: 13 آبان یادآور تسخیر لانه جاسوسی معروف و مطرح و همچنین تبعید امام و شهادت تعدادی از دانش آموزان بوسیله رژیم سفاک و دژخیم پهلوی بود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به تشکیل شورای فرهنگ عمومی گفت: در ابتدای انقلاب و با توجه به اینکه انقلاب ما یک انقلاب کاملا فرهنگی بوده و هست، حضرت امام دستور بسیار حکیمانه ای مبنی بر انتخاب تعدادی افراد نخبه از دانشگاه ها که محل جولان نهادها و جریانات مارکسیستی و غیر دینی قبل از انقلاب بود را صادر کرد تا اینها بتوانند دانشگاه را که محل علم،دانش،خردورزی و فرهنگ است را از این جریانات منحرف فکری، تطهیر و پاک کنند.

جوروند اضافه کرد: در این مسیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تاسیس و راه اندازی شد.بعدها ذیل شوای عالی انقلاب فرهنگی، شورای فرهنگ عمومی تاسیس شد. شورای فرهنگ عمومی که در زمان ریاست جمهوری مقام معظم رهبری شکل گرفت،در ابتدا فقط در مرکز کشور و در تهران فعالیت داشت اما بعدها اندیشه خوبی در آن شکل گرفت که شورای فرهنگ عمومی در مراکز استان ها هم راه اندازی شود.

وی تصریح کرد: ریاست شورای فرهنگ عمومی در مراکز استان ها به عهده نماینده ولی فقیه،نائب رئیسی آن با استاندار و دبیری آن با اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

دبیر شورای فرهنگ عمومی خوزستان با بیان اینکه فرهنگ مقوله بسیار وسیع و از آن واژه های سهل و ممتنع است اظهار کرد: شاید یکی از واژگانی که معانی بسیاری را می تواند دربر داشته باشد،واژه فرهنگ است.به دلیل اینکه فرهنگ به ارزش ها،اندیشه ها،باورها و آن چه که در یک جامعه شکل می گیرد و تبدیل به ارزش و هنجار می شود، می پردازد. و به همین دلیل علی رغم وسیع بودنش بسیار پیچیده است و همین باعث می شود در رفتارهای فرهنگی همیشه شما پیچیدگی می بینید و هیچکس نمی تواند ادعا بکند با یک رفتار،تصمیم یا مصوبه یک هنجار یا ارزش را در جامعه تغییر دهد. از این رو نیاز به زمان است تا بشود در حوزه فرهنگی،باورها و ارزش ها تغییر ایجاد کرد.

جوروند افزود: هیچکس به اندازه خود جامعه نمی تواند در این تغییر تاثیرگذار باشد و خود جامعه هم بایستی همراهی کند.

وی با اشاره به اهداف شورای فرهنگ عمومی بیان کرد: شورای فرهنگ عمومی به دنبال تعمیق ارزش های دینی و تغییر رفتارها،ارزش ها و هنجارهای غلط است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان گفت: خوشبختانه در استان خوزستان با وجود حضرت حجت الاسلام موسوی فرد نماینده ولی فقیه و اعضای شورای فرهنگ عمومی مصوبات خوبی در طی این سال ها داشتیم و کارگروه های متعددی زیرنظر شورا تشکیل شده و تغییراتی آرام آرام در حوزه های مختلف بوجود آمده است.

جوروند ادامه داد: شورای فرهنگ عمومی نه تنها در مرکز استان بلکه در شهرستان ها نیز فعال است و ائمه جمعه در شهرستان ها ریاست شورا را به عهده دارند و فرمانداران به عنوان نائب رئیس فعالیت می کنند که لازم و ضروری می دانم از همه ائمه جمعه استان در همراهی و مشورت با شورای فرهنگ عمومی و همکاران در ستاد نماز جمعه بویژه حاج آقا علی نژاد رئیس ستاد ائمه جمعه استان تقدیر و تشکر کنم.

وی تاکید کرد: ما به سرعت نمی توانیم تغییرات ایجاد کنیم؛ اگر همین امروز را با 20 سال گذشته مقایسه کنیم سلسه تغییراتی در بعضی رفتارها و هنجارها ایجاد شده و در واقع بوجود آورنده اصلی این تغییرات مردم و جامعه هستند و همراهی آنها باعث می شود سلسله اتفاقات خوب و رویدادهای خوبی در سطح جامعه اتفاق بیفتد.

دبیر شورای فرهنگ عمومی خوزستان گفت: خوشبختانه با وجود حوزه های علمیه،روحانیت معزز و دانشگاه های خوب و تزکیه شده ای که در سطح کشور فعال هستند، باورها و ارزش های دینی در سطح جامعه تعمیق پیدا کرده؛ البته جامعه ایرانی ما یک جامعه مذهبی و متدینی است و به همین دلیل در برابر ارزش های دینی حالت تقابل ندارد و این جامعه، جامعه ای است که باور دینی عمیق 1400 ساله دارد و به همین دلیل وجود روحانیت،دانشگاه ها و اساتید دانشگاهی توانسته یک سلسله مبانی دینی را در جامعه ایجاد کند.

جوروند شورای فرهنگ عمومی را  برخاسته از متن مردم و متشکل از شورای اداری دانست که با وجود یک سلسله اشخاص حقیقی و حقوقی آرام و نرم خیلی از رفتارها را در جامعه تغییر می دهد.

وی افزود: به عنوان مثال تیراندازی در یکسری مراسمات وجود داشته و حوزه های علمیه،روحانیت معزز و ائمه جمعه تلاش کردند که این را از بین ببرند. سال های پیش این اتفاق خیلی می افتاد اما امروز شاهد تغییرات مثبتی در این زمینه هستیم و شورای فرهنگ عمومی نیز به این موضوع کمک کرده است.

وی اظهار امیدواری کرد همه ما بتوانیم در تعمیق ارزش ها و تفکرات دینی و ارزشی در جامعه ای که زمینه رشد مسائل معنوی،دینی و قدسی را دارد تلاش بیشتری داشته باشیم.
۱۵ آبان ۱۴۰۰ ۱۱:۴۰
روابط عمومی دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی کشور |