اخبار

نماینده شورای عالی انقلاب فرهنگی: مسائل اجتماعی و فرهنگی دور از هم نیستند

نماینده شورای عالی انقلاب فرهنگی: مسائل اجتماعی و فرهنگی دور از هم نیستند
محمدرضا باقری نماینده شورای عالی انقلاب فرهنگی:
مسائل اجتماعی و فرهنگی دور از هم نیستند و نمی‌توان این ۲ حوزه به صورت کامل جدا از هم در نظر گرفت.

به گزارش روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان، در یکصد و ششمین جلسه شورای فرهنگ عمومی استان وبا موضوع تصویب مسائل فرهنگی و اجتماعی در برش استانی سند نقشه مهندسی فرهنگی نماینده شورای عالی انقلاب فرهنگی کشور گفت: مسائل اجتماعی و فرهنگی دور از هم نیستند و نمی‌توان این ۲ حوزه به صورت کامل جدا از هم در نظر گرفت. 

دکتر محمدرضا باقری روز چهارشنبه در جلسه شورای فرهنگ عمومی استان زنجان بااشاره به تاریخچه شکل‌گیری و تصویب سند مهندسی فرهنگی کشور و ابلاغ برش های استانی آن به ۱۲ استان کشور و نقش مدیران فرهنگی اجتماعی استان‌ها در پیشبرد نقشه ترسیم شده، افزود: این نقشه باید در استانها بومی سازی شده و برای برنامه های آن در بازه زمانی ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۵ بودجه تعیین شود.

وی با اشاره به بودجه های تخصیص یافته به حوزه های مختلف و مغفول ماندن حوزه فرهنگی در این زمینه یادآورشد: همین بودجه های کم اختصاص یافته به حوزه فرهنگ نیز به حوزه های سخت افزاری این حوزه اختصاص می یابد و نظام برنامه ریزی با مسایل نرم فرهنگی اُخت ندارد که این باید اصلاح شود.
باقری بابیان اینکه استان زنجان دارای ظرفیت های فرهنگی و معنوی بسیار بالایی است، تاکید کرد: از این پتانسیل ها که هیئات مذهبی تعظیم شعائر فرهنگی و دسته های عزداری یکپارچه و آیین های ملی است می توان در تقویت دیگر بخش ها استفاده کرد.

وی با بیان اینکه این برنامه های قوی نباید محدود به ایام محرم باشد، اظهار داشت: باید طبق سند مهندسی فرهنگی ملی در برش استانی برنامه های فرهنگی در این خصوص تدوین، تصویب، برنامه ریزی و اجرایی شود.

استاندار زنجان نیز در این جلسه، با بیان اینکه مسایل فرهنگی منتج به آسیب های اجتماعی در استان باید احصا شود گفت: بسیاری از آسیب ها با ریشه یابی و یافتن راهکارهای مناسب برای آنها رفع می شود.
محسن افشارچی با تاکید بر لزوم پرهیز از کلی گویی جهت رسیدن به اهداف ترسیم شده، افزود: موارد مختص استان باید احصا، دلایل آن بررسی سپس راه های رفع آنها به کار گرفته شود.

وی هیئات مذهبی زنجان را نقطه قوت این استان عنوان کرد و گفت: باید بررسی شود که با استفاده از این ابزار قدرتمند، کدام آسیب ها را می توان رفع کرد.

افشارچی با بیان اینکه حوزه فرهنگی نیازمند اقدامات بسیاری است و در این بخش در کل دنیا خلاء وجو دارد، افزود: کار فرهنگی از کار در همه حوزه های دیگر سخت تر است.

۱۵ آبان ۱۴۰۰ ۱۱:۴۰