اخبار

پیام مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان به مناسبت روز فرهنگ عمومی

پیام مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان به مناسبت روز فرهنگ عمومی
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان به مناسبت 14 آبان روز فرهنگ عمومی پیامی منتشر کرد.
در متن این پیام آمده است:                                                                                 بسمه تعالی            
چهاردهم آبان ماه روز فرهنگ عمومى در کشور ما نام گرفته است که مؤید اهمیت توجه به فرهنگ عمومى در جامعه اسلامی است ومعناى آن پذیرش فرهنگ غالبى است که در بین مردم رواج دارد و به جهت عمومیت آن نیاز به مراقبت ویژه دارد. اهمیت فرهنگ به ویژه فرهنگ عمومی و صیانت از مرزهای فرهنگی و نظام باورها و عقاید،‌ ارزش ها و هنجارها برای عموم جوامع و ملت ها به ویژه ملت بزرگ ایران که الهام گرفته از جایگاه رفیع تمدنی ایرانیان و تعالیم انسان ساز اسلامی است؛ دوچندان شده است.
فرهنگ تعیین کننده چگونگی تفکر و احساس اعضای جامعه بوده و راهنمای اعمال انسان‌ها و معرف جهان‌بینی‌های آنها در زندگی است و فرهنگ عموم  نیز به معنی فرهنگ غالب و گسترده‌ای است که در میان عموم مردم جامعه رواج و رسوخ دارد و حوزه‌ای از عقاید، ارزش‌ها، جلوه‌های احساسی و هنجارهاست که اجبار اجتماعی غیر رسمی از آن حمایت می‌کند و فراتر از گروه‌ها و اقشار خاص در کلیت جامعه مورد قبول است.
 توجه به فرهنگ عمومی و ارتقاء سطح آن، می تواند جامعه در حال تحول و رشد و توسعه ما را در برابر هجمه های فرهنگی مصونیت بخشد. رسیدن به جامعه ای متمسک به قرآن و عترت و برخوردار از ایمان و عمل صالح و ارتقای  ایران به کشوری توسعه یافته با هویتی اسلامی، انقلابی در گرو ارتقای فرهنگ عمومی در آن است؛ فرهنگی که باید متأثر از ارزش ها و حاکم بر بینش ها و نگرش ها و رفتارهای فردی و اجتماعی بوده و درکلیه سطوح سیاست گذاری و برنامه ریزی نظام جمهوری اسلامی جاری باشد.
شورای فرهنگ عمومی کشور با توجه به اهمیت فزاینده فرهنگ عمومی، ۱۴ آبان‌ماه را در تقویم  رسمی، به نام روز فرهنگ عمومی نامگذاری کرده است. این روز را به تمامی اصحاب سخت کوش و پرتلاش فرهنگ و هنر کشور تبریک گفته و توفیقات روزافزون آنان را از درگاه خداوند منان خواهانم.
                       
۱۵ آبان ۱۴۰۰ ۰۹:۱۸
دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی استان اصفهان |