اخبار

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی اصفهان به مناسبت روز فرهنگ عمومی پیش از خطبه هاینماز جمعه گفت؛ شخصیت اجتماعی مردم یک جامعه در فرهنگ عمومی آن است

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی اصفهان به مناسبت روز فرهنگ عمومی پیش از خطبه هاینماز جمعه گفت؛ شخصیت اجتماعی مردم یک جامعه در فرهنگ عمومی آن است
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان گفت: شخصیت اجتماعی مردم یک جامعه در فرهنگ عمومی آن خلاصه می شود همچنین تعالی یک جامعه در فرهنگ عمومی آن است
حجت الاسلام و المسلمین رمضانعلی معتمدی در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه این هفته اصفهان به مناسبت ۱۴ آبان روز فرهنگ عمومی اظهار داشت: روز ۱۴ آبان در تقویم رسمی کشور به عنوان روز فرهنگ عمومی نامگذاری شده است.
وی ادامه داد: جامعه اسلامی براساس ارزش‌های دینی و اسلامی، مراودات اجتماعی، فرهنگسازی و فرهنگ عمومی پایه گذاری شده است.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان تصریح کرد: در سال ۱۳۶۴ بنابر پیشنهاد مقام معظم رهبری(مدظله العالی) که آن زمان رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی بودند شورای فرهنگ عمومی رسما پیش بینی شد همچنین این شورا در سال ۱۳۷۲ در استان‌ها و در سال ۱۳۸۵ در شهرستان‌ها تشکیل شد.
وی اضافه کرد: برای برنامه ریزی فرهنگ سالم، تقویت فرهنگ عمومی، رصد و پایش مسائل فرهنگی و ظرفیت‌های بالقوه‌ای که در سطح جامعه وجود دارد شورای فرهنگ عمومی تشکیل گردید.
حجت الاسلام معتمدی افزود: وظایف متعددی برای تقویت و اصلاح فرهنگ عمومی برعهده دستگاه‌ها است همچنین مردم نیز باید در راستای عمل به فرهنگ عمومی که عمل به ارزش‌های دینی و اسلامی است هم نوا و‌ همفکر باشند.
وی افزود: شخصیت اجتماعی مردم این جامعه در فرهنگ عمومی آن جامعه خلاصه می‌شود و تعالی یک جامعه در فرهنگ عمومی آن است.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان با بیان اینکه فرهنگ عمومی در کشور ایران مبتنی بر اصول و معارف اسلامی است، بیان کرد: در دین اسلام غیر از اینکه افراد به یک سلسله مبانی فردی به لحاظ مبانی اخلاقی و فردی و فرهنگی پایبند هستند، سلسله مبانی فرهنگ و اخلاق وجود دارد که براساس روابط اجتماعی افراد با یکدیگر پایه گذاری شده است.
وی اظهار کرد: برنامه ریزی فرهنگ عمومی برای افراد براساس دین اسلام است، از این رو فرهنگ عمومی برپایه مودت، همزیستی، محبت، همیاری، همکاری، کمک و دستگیری از یکدیگر است.
به گفته حجت الاسلام معتمدی، مهرورزی، عدالت اجتماعی و ظلم ستیزی از محوری ترین اصول اسلام در فرهنگ عمومی جامعه است.
وی خاطرنشان کرد: در ایران اسلامی به دلیل حاکمیت ارزش‌های اسلامی، رعایت عدالت اجتماعی و توجه به معنویات در پیشرفت، توسعه مادی و معنوی جامعه، ترویج، روحیه جمع گرایی و اعتقاد به دستیابی به حداکثر منابع اجتماعی از اولویت‌های اصلاح فرهنگ است.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان با بیان اینکه ابتدای انقلاب اسلامی ، فرهنگ برای مقابله با ظلم و استکبار ستیزی ایجاد شد، خاطرنشان کرد: امروزه نه تنها در ایران بلکه در بیش از ۱۱۰ کشور دنیا پرچم آمریکا به آتش کشیده می‌شود چرا که آمریکا نماد ظلم و زیاده طلبی در دنیا است به همین دلیل فرهنگ استکبارستیزی که فرهنگ عمومی در ایران اسلامی یک اصل است.
وی گفت: رهبر معظم انقلاب(مدظله العالی) به عنوان سکان‌دار انقلاب و پیشنهاد دهنده کشتی فرهنگ‌ عمومی در عرصه فرهنگ به معنای واقعی کلمه احساس نگرانی کردند و‌ دغدغه مند هستند، آنچه میتواند منشا تمام‌تحولات بشری باشد فرهنگ است.
حجت الاسلام معتمدی ادامه داد: رعایت حقوق‌شهروندی، احترام به محیط زیست، رعایت اداب و رسوم و شهرنشینی و رعایت قوانین و مقررات از جمله مولفه‌های فرهنگ عمومی است.
وی گفت: حوزه فرهنگ عمومی شامل دانش، نگرش، رفتار، فکر، ایده و اندیشه است همچنین روابط خانواده، توسعه و شاخص‌های فرهنگی در فرهنگ عمومی هستند.
 
خاطرنشان می‌شود، در تقویم رسمی ۱۴ آبان به عنوان روز فرهنگ‌ عمومی‌ به ثبت رسیده است.
۱۵ آبان ۱۴۰۰ ۰۹:۱۵
دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی استان اصفهان |